پژوهشی - آرشیو

خواص ارزشمند گیاه دارویی به لیمو

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، مهندس اقبال جاسمی کارشناس گروه پژوهشی فارماکولوژی و طب کاربردی این پژوهشکده، اظهار کرد: در طب گیاه درمانی ایران، برگ‌های گیاه به‌لیمو به‌صورت دم کردنی به منظور آرام بخشی، ضد تشنج و برطرف کننده تپش قلب و سرگیجه مصرف دارد که چای آن فوق العاده آرام بخش و تسکین دهنده‌ی اعصاب است.

ادامه مطلب
با همکاری پژوهشگران جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی محقق شد؛

امیدی تازه برای درمان قطعی آلزایمر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به چند پروژه تحقیقاتی مرتبط با آلزایمر که در حوزه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال اجراست، اظهار کرد: طرح تحقیقاتی اول بکارگیری داروهای سنتی و گیاهی برای درمان بیماری آلزایمر است که طی آن تاثیر گیاه اسطوخدوس در رفع پلاک‌های آلزایمر در مغز افراد بررسی می‌شود.

ادامه مطلب

حفظ باروری در زنان دارای سرطان تخمدان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر فیروزه غفاری درباره آخرین دستاوردهای علم در زمینه حفظ باروری بیماران مبتلا به سرطان تخمدان گفت: در سالیان اخیر به لطف ابداع روش‌های تشخیصی زودتر و درمان‌های مناسب برای سرطان تخمدان این بیماران زودتر شناسایی می‌شوند و درمان‌های مناسب‌تری برای آن‌ها ارایه می‌شود؛ بنابراین همین موضوع برای دیگر بیماران سرطانی نیز رخ‌داده و بقای آن‌ها طولانی‌تر شده است. از سوی دیگر جامعه به ازدواج‌ها و فرزندآوری‌های دیرهنگام روی آورده است. ۱۰ درصد سرطان‌ها به‌طورکلی در سنین باروری رخ می‌دهد و ۲.۵ درصد زنان مبتلا به سرطان دارای سرطان تخمدان هستند.

ادامه مطلب
جهش‌های ویروس کرونا در مبتلایان ایرانی
محققان پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی بررسی کردند؛

جهش‌های ویروس کرونا در مبتلایان ایرانی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، با توجه به همه‌گیری سارس-‌کووید۱۹ در سراسر جهان، شناخت و بررسی ژنوم (ماده ژنتیکی) آن برای یافتن روش‌های درمانی و کنترل بیماری ضروری است. در این میان توجه به این نکته که ماده ژنتیکی ویروس به‌سرعت دچار جهش شده و تغییر می‌کند، بسیار مهم است.

ادامه مطلب
تکنیک‌هایی برای حفظ باروری در بیماران مبتلا به سرطان/ فناوری‌های درمان ناباروری
رییس پژوهشگاه ابن‌سینا جهاددانشگاهی تشریح کرد؛

تکنیک‌هایی برای حفظ باروری در بیماران مبتلا به سرطان/ فناوری‌های درمان ناباروری

رییس پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی درباره تکنیک‌های حفظ باروری در زوج‌ها گفت: در مورد آقایان، از تکنیک فریز اسپرم استفاده می‌کنیم. یعنی آقا می‌تواند با مراجعه به مرکز و دادن نمونه مایع منی، برای فریز اسپرم اقدام کند. این نمونه توسط آزمایشگاه آندرولوژی بررسی می‌شود و در صورت داشتن کیفیت مناسب، فریز می‌شود. در مورد زوج‌ها هم، اگر زوجی قصد دارند به هر دلیل فرزندآوری را به تعویق بیندازند و یا در معرض دیگر عوامل تهدیدکننده قدرت باروری قرار دارند، می‌توانند از روش فریز جنین استفاده کنند.

ادامه مطلب
با همکاری بین پارک علم و فناوری البرز و مرکز رشد شرکت بهنود ژن فارمد انجام می‌شود؛

گسترش فضای کسب‌وکارهای نوپا در حوزه‌ی دارویی در قالب یک تفاهم‌نامه

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، در این مراسم که ابتدا با بازدید از پژوهشگاه‌ گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، بانک ژن مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و همچنین نمایشگاه دائمی محصولات شرکت‌های پارک علم و فناوری البرز شروع شد، جنبه‌های همکاری‌های مشترک میان دو طرف تفاهم‌نامه تشریح شد.

ادامه مطلب
توسط جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛

نشست تخصصی معیشت سالمندان در دوره شیوع کرونا برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، فرج حسینیان معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد هدف از برگزاری این نشست را جریان سازی و حساسیت زایی در موضوع سالمندی عنوان کرد و گفت: وجود بیش از ۹ میلیون سالمند و سیر صعودی افزایش جمعیت سالمندی در کشور، ضرورت توجه و برنامه‌ریزی بیشتر در حوزه سالمندی را بیش از پیش محسوس کرده است.

ادامه مطلب

دارچین بخورید تا از آلزایمر در امان باشید

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر سعیده ممتاز عضو هیات علمی این پژوهشکده، اظهار کرد: دارچین حاوی میزان قابل‌توجهی از ترکیبات با قدرت آنتی اکسیدانی است و به همین دلیل با رادیکال‌های آزادی که باعث پیری سلول‌ها می‌شود مقابله می‌کند و فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و فشارهای عصبی را از بین می‌برد.

ادامه مطلب
از سوی محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی انجام شد؛

طراحی سلول‌های خورشیدی نانوساختار پروسکایتی بازده بالا با مواد معدنی ارزان­ قیمت

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس، محققان این پژوهشکده با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و با استفاده از مواد معدنی ارزان­قیمت تیوسیانات مس و هیبدرید آلی-معدنی سربی مانند متیل آمونیوم یدید که یک ترکیب نیمه هادی دو قطبی است موفق به طراحی سلول خورشیدی نانوساختار پروسکایتی با بازده حدود ۲۳ درصد شدند.

ادامه مطلب
جلسات ارزشیابی عملکرد پژوهشی واحدهای جهاددانشگاهی برگزار شد

جلسات ارزشیابی عملکرد پژوهشی واحدهای جهاددانشگاهی برگزار شد

جلسات ارزشیابی عملکرد پژوهشی واحدهای جهاددانشگاهی با استفاده از سامانه سامپ توسط معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با همکاری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی برگزار شد.

ادامه مطلب
استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در زمینه تولید محصولات استراتژیک پرمصرف حوزه‌ی نفت/ ماشین حل مساله صنعت نفت و گاز کشور
معاون وزیر نفت تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در زمینه تولید محصولات استراتژیک پرمصرف حوزه‌ی نفت/ ماشین حل مساله صنعت نفت و گاز کشور

معاون وزیر نفت با اشاره به این که بنابر تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران قرار شد از مجموعه دستاوردهای این نهاد استفاده شود. از جمله پیگیری‌های که در حال انجام است استفاده از ظرفیت جهاد در زمینه محصولات استراتژیک پرمصرف حوزه‌ی نفت است که در جهاددانشگاهی زمینه تولید و ساخت آن وجود دارد.

ادامه مطلب
گسترش همکاری‌های مشترک بین جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان/ افزایش تعامل پویا و سازنده
با امضای یک تفاهم‌نامه‌ محقق می‌شود؛

گسترش همکاری‌های مشترک بین جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان/ افزایش تعامل پویا و سازنده

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز (۱۸ شهریورماه ۹۹)، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان با امضای یک تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک در سالن همایش‌های دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، فصل جدیدی از گسترش تعاملات علمی و آموزشی بین این دو مجموعه را آغاز کردند.

ادامه مطلب
امضای بسته‌ی کامل گسترش همکاری‌های مشترک بین جهاددانشگاهی و سازمان منطقه آزاد قشم

امضای بسته‌ی کامل گسترش همکاری‌های مشترک بین جهاددانشگاهی و سازمان منطقه آزاد قشم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، به‌منظور دستیابی به توسعه‌ی همکاری و همچنین بهره‌مندی حداکثری از توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و تجارب دو طرف، تفاهم‌نامه همکاری بین مهندس حمیدرضا مومنی ازندریانی رییس هیات مدیره و مدیرعامل و عابدین سعادت‌فر منتخب هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی قشم و دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی امروز، ۱۵ شهریور در سالن جلسات دفتر مرکزی امضا شد.

ادامه مطلب