پژوهشی - آرشیو

در قالب یک پژوهش مشترک با پژوهشگاه رویان ارایه شد؛

روشی برای کشت طولانی مدت سلول‌های پیش‌ساز کبدی

نتایج یک پژوهش با همکاری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده کارولینسکای سوئد و دانشگاه توبینگن آلمان نشان می‌دهد، هم‌کشتی با سلول‌های استرومایی جنینی کبد، روش موثری برای کشت طولانی مدت سلول‌های پیش‌ساز کبدی در شرایط آزمایشگاهی است.

ادامه مطلب

ناگفته‌های مواد غذایی از تصور تا واقعیت

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: با رویکرد معرفی گیاهان دارویی، کارگاه ناگفته‌های مواد غذایی از تصور تا واقعیت در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی برگزار شد.

ادامه مطلب

روزهایی خوش برای عناب با اقدامات جهاددانشگاهی

برگزاری اولین همایش ملی عناب، برگزاری نمایشگاه ایده‌های فناورانه در حوزه محصول استراتژیک عناب و راه‌اندازی سایت بیرناب یا همان سامانه فروش اینترنتی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از اقدامات موثر جهاد دانشگاهی در کمک به معرفی عناب و ایجاد بخشی از زنجیره ارزش این محصول در استان بوده است.

ادامه مطلب

ذخیره‌سازی ۳۰۰۰ نمونه خون‌بند ناف در جهاددانشگاهی همدان

مسوول بانک خون‌بند ناف جهاددانشگاهی همدان اظهار کرد: تا کنون بیش از ۳۰۰۰ نمونه خون‌بندناف در نمایندگی همدان ذخیره و به مرکز بندناف رویان تهران ارسال‌شده که این تعداد تا سال ۹۲ حدود ۴۵۰ نمونه بوده است.

ادامه مطلب
افزایش احتمال به ناباروری در استفاده از گوجه‌های کال در تهیه رب

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده کیفیت رب استفاده از گوجه فرنگی مرغوب، رسیده و آبدار می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر شهرام بیرقی طوسی افزود: برخی افراد سودجو برای تهیه رب از گوجه‌های کال یا گوجه‌های دارای قسمت‌های سبز رنگ، استفاده می‌کنند، مصرف قسمت‌های سبز گوجه فرنگی به دلیل  وجود سم سولانین، به شدت مخاطره آمیز است.

ادامه مطلب
در پژوهشی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاددانشگاهی انجام شد؛

ارزیابی تنوع گیاه درمنه در مناطق هیرکانی

درمنه (Artemisia annua L.) یک گیاه دارویی مهم و به عنوان منبع اصلی متابولیت آرتمیزینین برای درمان مالاریا محسوب می­ شود. علی رغم پراکنش گسترده درمنه در ایران و به ویژه در مناطق هیرکانی (شامل سه استان مازندران، گیلان و گلستان) که رویشگاه اصلی این گیاه می ­باشد، تلاش قابل توجهی برای ارزیابی تنوع آن صورت نپذیرفته است.

ادامه مطلب
با همکاری جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد؛

دومین دوره‌ی آموزشی بین‌المللی تخصصی «مدیریت زخم ICW آلمان»

دومین دوره آموزشی بین المللی تخصصی«مدیریت زخم ICW آلمان» با همکاری معاونت آموزشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا برگزار شد.

ادامه مطلب
سرپرست پژوهشکده محیط‌زیست جهاددانشگاهی بیان کرد:

تمرکز پژوهشکده بر تصفیه آب‌های خاکستری در محیط‌های صنعتی و طبیعی

سرپرست پژوهشکده محیط‌زیست جهاددانشگاهی با اشاره به لزوم تصفیه آب‌های خاکستری گفت: یکی از فعالیت‌های اساسی گروه مهندسی محیط‌زیست پژوهشکده محیط‌زیست جهاددانشگاهی، تصفیه آب‌های خاکستری در محیط صنعتی و محیط طبیعی است. طرح پژوهشکده برای تصفیه آب همراه نفت جزیی از برنامه‌ی ما برای تصفیه آب‌های خاکستری است. اگر این آب به محیط رها شود هم آب از حیز انتفاع خارج می‌شود و هم محیط را آلوده می‌کند و آب‌های پاک را هم به آب خاکستری تبدیل می‌کنیم.

ادامه مطلب
روی دیگر محصولات استراتژیک؛

از آبنبات فراسودمند زرشک تا چیپس عناب

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۱۰ فرآورده از عناب در این مجتمع تحقیقاتی به صورت پایلوت تولید شده است، گفت: اکنون آبنبات فراسودمند زرشک، چیپس فراسودمند عناب در مراحل ثبت اختراع قرار دارند.

ادامه مطلب
استاندار گیلان در نشست مشترک با رییس جهاددانشگاهی خواستار شد؛

توجه جدی طرح‌های پژوهشی و فناورانه‌ی جهاددانشگاهی به چای، پسماند و پرورش ماهی در قفس

دکتر زارع خواستار توجه جدی طرح‌های پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی به چای و پرورش ماهی در قفس شد و بیان کرد: پژوهشکده‌ی محیط‌زیست جهاددانشگاهی یک برند ملی است و تحقیقات و پژوهش‌های این پژوهشکده می‌تواند راهگشای تالاب انزلی و پسماند گیلان باشد.

ادامه مطلب
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی اظهار کرد:

درمان بیش از ۸۰ بیماری با سلول‌های بنیادی/ذخیره ۱۸ هزار نمونه خون در بانک خون رویان

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان جهاددانشگاهی گفت: از نظر کاربردی بیش از ۸۰ بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان می‌شود که عمده استفاده از این سلول‌ها برای درمان بیماری‌هایی با منشا خونی، انواع سرطان‌ها، تالاسمی و ... مناسب است.

ادامه مطلب

اهدای تخمک و جنین؛ روشی پیچیده اما کارآمد در درمان ناباروری

مدیر کلینیک درمان‌های جایگزین مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا اهدای تخمک و جنین را از روش‌های پیشرفته درمان ناباروری دانست و گفت: از روش اهدای تخمک در مواردی استفاده می‌شود که به هر دلیلی نتوان از خانم گامت یا تخمک مناسب برای آی وی اف یا میکرواینجکشن، یعنی لقاح آزمایشگاهی، به دست آورد.

ادامه مطلب
در نشست روسای جهاددانشگاهی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید شد؛

همکاری مشترک در گسترش تکنولوژی سامانه‌ی ارتباطات هوشمند خودرویی/ استقبال از ایجاد یک مجموعه‌ی فناورانه

نشست مشترک روسای جهاددانشگاهی و سازمان گسترش صنایع و نوسازی ایران (ایدرو) با تاکید بر گسترش همکاری‌های فناورانه برگزار شد.

ادامه مطلب