بررسی‌های محققان پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی نشان داد؛

ترشحات شناور بر سطح آرکی‌باکترهای هالوفیل، مهارکننده سرطان پروستات

۰۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۷ کد : ۹۰۲۹ پژوهشی انتشار دانش طرح های شاخص
بررسی‌های محققان پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی نشان می‌دهد می‌توان از ترشحات شناور آرکی‌باکترهای هالوفیل، به عنوان مهارکننده سرطان پروستات در شرایط بالینی و آزمایشگاهی استفاده کرد.
ترشحات شناور بر سطح آرکی‌باکترهای هالوفیل، مهارکننده سرطان پروستات

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، آرکی‌باکترهای هالوفیل (باکتری‌های باستانی نمک‌دوست) از جدیدترین موجوداتی هستند که بشر شناخته و پژوهش‌های فراوانی نیز در خصوص نحوه زندگی و متابولیسم آن‌ها انجام شده است. یکی از نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد ترشحات شناور بر سطح (supernatant) این باکتری‌ها کشنده سلول‌های سرطانی هستند.

به منظور بررسی اثر ضدسرطان ۸ سویه ایرانی از این باکتری‌ها، دکتر شاهزاده فاضلی، عاطفه صفرپور، دکتر مرضیه ابراهیمی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران و دانشگاه تهران، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن پنج رده سلول سرطانی شامل سرطان‌های سینه، ریه و پروستات و همچنین سلول‌های فیبروبلاستی به عنوان سلول‌های طبیعی (گروه کنترل) در معرض ترشحات شناور بر سطح باکتری‌های یادشده قرار گرفتند.

همچنین به منظور بررسی خاصیت ضدسرطانی ترشحات شناور بر سطح، اثر آنان بر ایجاد کره‌های سلولی و تشکیل تومور در شرایط آزمایشگاهی و در بدن حیوان مدل مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Iranian Journal of Pharmaceutical Research به چاپ رسیده است نشان داد، از میان باکتری‌های مورد بررسی سویه Halobacterium salinarum IBRC M10715 بیشترین اثر سمی را بر رده سلولی سرطان پروستات دارد بدون آنکه اثر مخربی بر سلول‌های طبیعی داشته باشد.

همچنین نتایج این پژوهش نشان داد پس از تزریق ترشحات شناور باکتری مورد نظر به داخل تومورهای حیوان مدل آزمایشگاهی، توسعه تومورها به شکل معنی‌داری کاهش یافت.

بر اساس اعلام پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، می‌توان از ترشحات شناور Halobacterium salinarum IBRC M10715 به عنوان مهارکننده سرطان پروستات در شرایط بالینی و آزمایشگاهی استفاده کرد.