از ۱۳ تا ۱۶ آذرماه برگزار می‌شود؛

حضور جهاددانشگاهی در هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته/ معرفی ۷ طرح این نهاد

۱۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۱ کد : ۶۵۶۱۳ تاپ خبر پژوهشی
هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته تهران از ۱۳ تا ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی بر پا می شود و جهاددانشگاهی نیز با معرفی ۷ طرح در این حوزه در نمایشگاه حضور دارد.
حضور جهاددانشگاهی در هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته/ معرفی ۷ طرح این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، هفتمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته تهران از ۱۳ تا ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بر پا می‌شود و عموم افراد می‌توانند از این رویداد در ساعات ۸ تا 16 بازدید به عمل آورند.

اهداف هفتمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته (IFEX 2023) «معرفی پتانسیل‌های صنعت شیلات»، «ارتقا علم و دانش این صنعت در تمامی ابعاد از جمله تولید و بازاریابی»، «فراهم کردن زمینه اشتغال برای دوستداران و فعالان این صنعت به‌خصوص دانشجویان»، «معرفی پیشرفت‌ها و دستاوردهای صنعت شیلات در سطح داخلی و خارجی»، «بهبود سیستم توزیع این صنعت»، «بهبود ارتباطات تجاری این صنعت»، «تبادل اطلاعات»، «توسعه همکاری‌ها در عرصه اقتصاد»، «فرهنگ‌سازی مصرف بهینه غذاهای دریایی» و «ایجاد بستر صادرات برای شرکت‌های تولیدکننده» است.

جهاددانشگاهی نیز با معرفی 7 طرح از واحدهای خراسان رضوی، بوشهر،  مازندران، تهران و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در سالن 38B، غرفه 29 حضور دارد.

این 7 طرح شامل:

  1. تولید پروبیوتیک های پر کاربرد در صنعت آبزی پروری

* نام واحد سازمانی تولیدکننده: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بانک میکروارگانیسم‌ها

  • مشخصات فنی

طرح تولید پروبیوتیک های پر مصرف با قابلیت استفاده در جیره غذایی و استخرهای پرورش آبزیان از طرح‌های فناورانه و محصول محور بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایـر ژنتیکی و زیستی ایران است.

این طرح در فضایی به مساحت ۶۰۰ متر مربع و با تجهیزاتی شامل خط تولید فرمانتوری در مقیاس پایلوت به همراه متعلقات بویلر، سانتریفوژ، توبولار گلاوباکس و ... در حال اجرا و بهره‌برداری است. سه محصول پروبیوتیک ویژه آبزیان (ماهیان سرد آبی و گرم آبی، میگو) ویژه استخرهای پرورشی و ویژه ماهیان زینتی دستاورد خروجی این طرح می‌باشند که در مرحله انجام آزمایشات فارمی و ارزیابی عملکرد هستند.

  • کاربرد و مصارف محصول

- تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها

- مهار میکروارگانیسم‌های بیماری زا (باکتری، ویروس و انگل)

- بهبود وزن، گیری افزایش زنده‌مانی و عملکرد اقتصادی مزارع تکثیر و پرورش آبزیان

- هضم و جذب بهتر مواد مغذی، معدنی و ویتامین‌ها

- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

- پاک‌سازی و تعادل اکوسیستم آب

- کاهش میزان مواد سمی آب

- تولید آنزیم‌های تجزیه کننده لیپاز، پروتئاز، آمیلاز

- کمک به جذب پروتئین‌ها

- کاهش نیاز استخرها به آهک و کودهای حیوانی و شیمیایی

  1. کشت متراکم آبزیان به کمک باز چرخانی پساب آبزی پروری

* نام واحد سازمانی تولیدکننده: پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی

  • مشخصات فنی

با کاهش منابع آب قابل استفاده و در دسترس در آینده‌ای نه چندان دور، نیل به کشت‌های پرتراکم و افزایش بهره‌وری در آب‌ها و خصوصاً گسترش پهنهٔ آب‌های شور ما را به سمت تصفیه در محل و بازگردانی آب‌ها در سیستم‌های آبزی پروی سوق می‌دهد. در آبزی پروری سنتی پساب خروجی به محیط رها شده و حجم زیادی از مواد غذایی مانده و فضولات آبزی پس از رهایش در محیط زیست باعث خسارت‌های زیست محیطی می‌گردد. پساب حاوی عناصر ریزمغذی مهم نیترات و فسفات مناسب برای پرورش انواع جلبک‌ها است. این جلبک‌ها پس از برداشت، منبعی بسیار غنی از پروتئین و البته سایر ترکیبات زیست فعال، املاح و عناصر مفید هستند. در این زمینه علاوه بر مدیریت مصرف آب، از جلبک‌های تولید شده در صنایع شیلات، غذا و دارو می‌توان بهره برد.

  • کاربرد و مصارف محصول

در سیستم‌های پرورش آبزیان که خصوصاً به‌صورت بسته اجرا می‌شوند می‌توان پساب آن‌ها را در واحد تصفیه زیستی با تولید سایر محصولات آبزی توام نمود.

  1. کسب دانش فنی و تولید بچه ماهی سی بأس برای پرورش در قفس در دریا

* نام واحد سازمانی تولیدکننده: مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری دریایی جهاددانشگاهی واحد بوشهر

  • مشخصات فنی

با اجرای این طرح و تکمیل زنجیره تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در کشور می‌توان انجام پروژه‌های تولید لارو ماهیان دریایی جهت تأمین نهادهای اولیه قفس‌های پرورش ماهی در سواحل خلیج فارس را بهبود بخشید. میزان بازماندگی پایین لارو ماهیان دریایی نه تنها تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه را پایین آورده است بلکه ریسک سرمایه‌گذاری را نیز افزایش داده است. اجرای این طرح توسط جهاددانشگاهی واحد بوشهر و در راستای سیاست‌های کلی توسعه دریا محـور کمک بسیار شایانی به رونق صنعـت تکثیر و پرورش لارو و بچه ماهی دریایی است.

  • دستاوردهای طرح

- کسب دانش مولدسازی ماهی سی بأس آسیایی

- کسب دانش فنی تکثیر و پرورش بچه ماهی سی بأس آسیایی

  1. کسب دانش فنی و تولید غذای زنده جهت تکمیل زنجیره تکثیر و پرورش ماهی

* نام واحد سازمانی تولیدکننده: مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری دریایی جهاددانشگاهی واحد بوشهر

  • مشخصات فنی

تولید غذای زنده (جلبک روتیفر آرتمیا) جهت تکمیل زنجیره تکثیر و پرورش ماهیان دریایی از جملــه ســـی بأس آسیایی یکی از ارکان اصلی این صنعت است. استفاده از غذای زنده در طول دوره پرورش لارو ماهیان دریایی جهت بالا بردن بازماندگی لاروها بسیار مؤثر است. بـه دلیـل وجود مشکلات فراوان در این حوزه جهاددانشگاهی واحـــد استان بوشهر جهت تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس و حفظ امنیت غذایی کشور کسب دانش فنی و فناوری تولید غذای زنده را در اولویت قرار داده است.

  • دستاوردهای طرح

تولید غذای زنده (جلبک، روتیفر، آرتمیا) جهت تکمیل زنجیره تکثیر و پرورش ماهی سی بأس

  1. استحصال رنگدانه های طبیعی خوراکی با منشاء جلبکی

*نام واحد سازمانی تولیدکننده: پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی

  • مشخصات فنی

 نیل به کشت‌های پرتراکم و افزایش بهره‌وری در آب‌ها و خصوصاً آب‌های شور ما را به سمت معرفی منابع تغذیه‌ای جدید و ایجاد ارزش افزوده در تولیدات کشاورزی سوق می‌دهد. جلبک‌ها از جمله منابع غذایی جدیدی هستند که می‌توانند در آینده امنیت غذایی کشور تأثیر گذار باشند. در پالایشگاه جلبک صرفاً فرآیندهای پایین دستی بر روی مواد خام جلبکی صورت می‌گیرد که در نتیجه فرآیندهای تخصصی پیش‌بینی دسته محصول کلی را در دو لاین تولیدی استخراج پروتئین و لیپید به‌عنوان خروجی پالایشگاه داریم. در فاز نخست رنگدانه های فیکوسیانین فیکواریترین (محلول در آب و از جنس پروتئین)، کلروفیل و آستاگزانتین (محلول در چربی و از دسته کلروفیل و کارتنوئید) هستند.

  • کاربرد و مصارف محصول

رنگدانه آستاگزانتین به‌عنوان سوپر آنتی اکسیدانت در آبزی پروری و خصوصاً در بقا لارو آبزیان بازار جهانی داشته و سایر رنگدانه ها (فیکوسیانین، فیکواریترین و کلروفیل) در صنایع غذایی و بهداشتی مورد استفاده هستند.

  1. بیومکمل غذایی آبزیان بر پایه ریز جلبک‌ها

*نام واحد سازمانی تولیدکننده: گروه پژوهشی زیست فناوری تولید و فرآوری ریز جلبک‌ها جهاددانشگاهی واحد استان مازندران

  • مشخصات فنی

جلبک اسپیرولینا یک منبع پروتئینی کاملاً طبیعی است به دلیل فراوانی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها به‌عنوان غنی‌ترین ماده خوراکی ماهیان زینتی موجب تقویت رشد، افزایش طول عمر، ماهی، مقاومت در برابر بیماری‌ها و تقویت رنگ ماهیان می‌شود.

این جلبک‌ها حاوی:

-پروتئین: (۶۰ تا ۷۰ درصد قابل جذب‌ترین پروتئین گیاهی

- اسیدهای آمینه ضروری «لوسین، تریپتوفان، متیونین، فنیل، آلانین، لیزین ترئونین، ایزولوسین و والین

-اسیدهای چرب ضروری اسید لینولئیک و اسید گاما لینولنیک

-ویتامین‌ها: حاوی ویتامین گروه B ویتامین C، ویتامین D و ویتامین E مواد معدنی: غنی از پتاسیم کلسیم، کروم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، سدیم و روی

- رنگدانه های فتوسنتزی: کلروفیل، گزانتوفیل، بتاکاروتن، میکسوگزانتوفیل، زیزانتین بتا کریپتوگزانتین، کانتاگزانتین و ...

  • کاربرد و مصارف محصول

مکمل‌های غذایی ماهیان گرمابی و سردابی، خوراک ماهیان خاویاری، زینتی و میگو با ویژگی‌های زیر:

- افزایش مقاومت آبزیان در برابر انواع بیماری‌ها

- بهبود عملکرد رشد و بقاء

- محرک سیستم ایمنی

- هضم راحت

- بهبود ضریب تبدیل غذایی

- تنظیم متابولیسم

- خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی

- کاهش آلودگی آب

- کاهش تلفات ناشی از ترکیبات نیتروژن دار

- مطلوب نگه داشتن اکسیژن آب

  1. تولید واکسن‌های پر کاربرد در صنعت پرورش ماهی

*نام واحد سازمانی تولیدکننده: گروه پژوهشی فرآورده‌های بیولوژیک دامی سازمان جهاددانشگاهی تهران

  • مشخصات فنی

واکسن‌های باکتریایی کشته شده با استفاده از سویه‌های استرپتوکوکوس، اینیایی، لاکتوکوکوس گارویه و پرسینیا راکری در بطری‌های یک لیتری بسته بندی می‌شوند. این واکسن‌ها با استفاده از سویه‌های بومی کشور تهیه شده و هر بطری حاوی ۱۰ هزار دوز واکسن است.

این محصول جزء فرآورده‌های بیولوژیک بوده و مصرف آن زمان پرهیز ندارد واکسیناسیون علیه بیماری به دو روش غوطه وری و تزریقی قابل انجام است.

  • کاربرد و مصارف محصول

این واکسن علیه بیماری آبزیان مورد استفاده قرار گرفته و واکسیناسیون بچه ماهی از وزن سه گرم به روش غوطه وری انجام می‌شود.