کسب فناوری تولید کربن فعال از قیر طبیعی/ احداث واحد نیمه‌صنعتی با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال

۰۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۶ کد : ۵۰۵۴ طرح های شاخص
کسب فناوری تولید کربن فعال از قیر طبیعی/ احداث واحد نیمه‌صنعتی با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال

 

کربن فعال یک ماده کربنی با ساختار متخلخل، توانایی جذب مواد آلوده‌کننده از محیط را دارد و کاربردهای آن در نفت، گاز و پتروشیمی، تصفیه آب و پساب، صنایع شیمیایی، صنایع دفاعی (ماسک‌های شیمیایی و ضد شورش)، صنایع هسته‌ای (جذب عناصر رادیواکتیو)، صنایع غذایی، صنایع دارویی، بازیافت طلا و... است.

میزان مصرف کشور در این ماده، 14 هزار تن در سال و میزان تولید داخل، 2000 تن در سال است و ماده اولیه مورد استفاده در دنیا برای تولید کربن فعال، ضایعات کشاورزی و زغال سنگ و در ایران، ضایعات کشاورزی می‌باشد و این فناوری جدید، برای اولین بار در دنیا از قیر طبیعی، کربن فعال تولید می‌کند.

قیر طبیعی نیز یک ماده معدنی، منشأ از نفت خام است و آمریکا، کانادا و ایران مقام اول تا سوم ذخایر جهانی آن را دارا می‌باشند؛ حدود هشتاد درصد قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه است.

مزایای فرآوری قیر طبیعی شامل: کسب ارزش‌افزوده‌ و توسعه‌ی صنعتی و اشتغال‌زایی است و به‌طورکلی توجه به بخش معدن و پرهیز از خام فروشی، می‌تواند یکی از جایگزین‌های مناسب برای ‌نفت باشد.

وضعیت کاربرد پروژه در حال حاضر، کسب فناوری صنعتی تولید کربن فعال از قیر طبیعی و ایجاد اولین فناوری در کشور در حوزه قیر طبیعی، ایجاد یک بازار مصرف جدید جهانی برای قیر طبیعی، احداث یک واحد نیمه‌صنعتی با ظرفیت 100 تن در سال و تامین بخشی از نیاز داخل به کربن فعال و هم‌چنین زمینه‌سازی ایجاد اشتغال پایدار 20 نفر مستقیم و 15 نفر غیرمستقیم در منطقه برای واحد نیمه‌صنعتی است.

 


نظر شما :