تولید فیلترهای روغن، گازوئیل و هوا برای اولین بار توسط جهاد دانشگاهی

۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۳ کد : ۳۹۸۴۴ مالکیت معنوی
ایسنا/خوزستان معاون مدیر پژوهش فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: در قالب یک قرارداد با جهاد دانشگاهی تولید حدود ۶ هزار و ۱۰۰ عدد از ۷ قلم مختلف فیلترهای روغن، گازوئیل و هوا را پیش بردیم که این کار برای اولین بار در ایران صورت گرفته است.
تولید فیلترهای روغن، گازوئیل و هوا برای اولین بار توسط جهاد دانشگاهی

بهنود منصورنژاد در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری استان در غرفه جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ارتباط ما با جهاد دانشگاهی به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد. قطعات بسیار حساس و پر مصرفی در سیستم داریم که بسیار مهم است که به سمت ساخت داخل آن‌ها برویم اما چند موضوع مطرح بود یکی اینکه واحد متقاضی را در سازمان خود مجاب کنیم که می‌شود قطعات حساس ساخت داخل را استفاده کرد و از طرفی باید سازنده با پشتوانه قوی علمی را شناسایی می‌کردیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم که در این راستا سال ۹۷ در خصوص نیاز نفت با جهاد دانشگاهی خوزستان مذاکراتی داشتیم. 

وی ادامه داد: قطعات حساس و پرمصرف را معرفی کردیم که تاکنون در کشور ساخته نشده بودند خوشبختانه جهاد دانشگاهی موفق شد فیلتر موتورهای کاترپیلار آمریکایی سری ۳ هزار و ۵۰۰ و ۳ هزار و ۴۰۰ را مدنظر قرار دهد. با دیدی سمت این کار رفتیم که خطای کمتری داشته باشد هر چند که در کار پژوهشی و ساخت برای اولین بار، امکان وجود اشتباهات هست. پس از انجام مناقصه، از نمونه‌های آمریکایی‌ای که داشتیم نمونه‌برداری کردیم و با درنظر گرفتن خطرات فنی آن، به سمت ساخت نمونه‌های عملی رفتیم. 

معاون مدیر پژوهش فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: در قالب یک قرارداد با جهاد دانشگاهی تولید حدود ۶ هزار و ۱۰۰ عدد از ۷ قلم مختلف فیلترهای روغن، گازوئیل و هوا را پیش بردیم که این کار برای اولین بار در ایران صورت گرفته است.  

منصورنژاد منصور نپاد با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما در مهندسی معکوس رعایت استانداردهای بین المللی است، گفت: اما برخی جاها موانع بزرگی داشتیم چون شرکت‌های تولید کننده داخلی اگر بتوانند استانداردها را رعایت کنند، نیاز به مرجعی برای تایید دارند. به این منظور مدیریت کردیم که از ابتدا استانداردی داشته باشیم که داخلی است و نیازی به تایید از خارج نداشته باشد. ما استانداردهای سازمان استاندارد ایران را برای فیلترهای هوا در نظر گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: این قطعات با هزینه‌های به مراتب بسیار کلان، با توجه به تحریم‌ها وارد کشور می‌شد که نمی‌توانستیم هیچگونه تاییدیه‌ای به آن‌ها بدهیم اما در حال حاضر خیالمان راحت است و تلاش کردیم این قطعات را در مقطع زمانی یک ساله در زنجیره تامین کالای خود داشته باشیم. 

معاون مدیر پژوهش فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در پایان گفت: جهاد دانشگاهی توانست خود را به عنوان تنها سازنده این قطعات در ایران تثبیت کند. همچنین تولید نزدیک به دو سوم مته‌ها پیش رفته است که پس از انجام این کار اعتماد متقابل ایجاد شد. امیدواریم ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیشتر شود و این نقطه قوتی برای ساخت داخل خواهد بود.