مصاحبه - آرشیو

معاون سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف:

به پژوهشگر فرصت آزمون‌وخطا داده شود/ لزوم ایجاد یک‌نهاد پژوهش و فناوری در کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف به نقل از ایسنا، دکتر محسن مردانی ، با اشاره به تشدید تحریم‌های کشور طی چند سال اخیر گفت: معتقدم در این سال‌ها شرایط نگاه به پژوهش کشور بهتر شده است. یکی از اثرات تحریم‌ها این بود که نگاه مدیران کشور و صنایع مختلف با توجه به محدودیت‌های ایجادشده در زمینه واردات قطعات و تجهیزات، به توانمندی داخلی معطوف شد. به‌عنوان‌مثال، با توجه به شرایط تحریم، پذیرفته‌ایم که باید به سمت داخلی سازی حرکت کنیم و این نگاهی است که از تحریم نشأت گرفته است. بحثی که دراین‌بین مطرح می‌شود این است که اگر تحریم خوب است، چرا به دنبال رفع تحریم هستیم؟!

ادامه مطلب
مدیر پژوهشی جهاددانشگاهی اردبیل :

جهاددانشگاهی به روند توسعه علمی و فناوری کشور شتاب بخشیده است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اردبیل، سیده صغری جوادی با تبریک روز ۲۵ آذر، روز پژوهش افزود: باید از فرصت هفته پژوهش برای ارج نهادن به تلاش محققان و پژوهشگران و توسعه و ترویج امر تحقق و مطالعات کاربردی استفاده شود.

ادامه مطلب
رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی:

پارک‌های علم و فناوری، گزینه مناسب رهایی از اقتصاد نفتی هستند

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی، مهندس مهدی عباسی؛ به مناسبت هفته پژوهش عنوان کرد: پژوهش و فناوری در کشورمان دارای دو رویکرد متفاوت است. اغلب پژوهش‌ها در فضای آکادمیک و دانشگاهی صورت می‌گیرد، درحالی‌که فعالیت‌های فناورانه معمولاً در بسترهای دیگری چون پارک‌های علم و فناوری انجام می‌شود.

ادامه مطلب
لزوم نظارت بر عملکرد مراکز پژوهشی توسط یک سازمان فرابخشی
دکتر محمدرضا پورعابدی:

لزوم نظارت بر عملکرد مراکز پژوهشی توسط یک سازمان فرابخشی

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به موضوع نظارت بر فعالیت مراکز پژوهشی اشاره کرد و گفت: معتقدم این نظارت باید توسط سازمانی فرابخشی انجام شود که خودش درگیر اجرا و ذینفع موضوع نباشد. در این شرایط علاوه بر داشتن یک نگاشت نهادی خوب در حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری، تقسیم مسئولیت به خوبی انجام شده و عملکردها به دقت ارزیابی می‌شوند و از طریق این عملکردها می‌توان در خصوص سازمان‌ها و نهادها تصمیم‌گیری کرد.

ادامه مطلب
مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری جهاددانشگاهی قم؛

مادر شدن دیگر یک رویا نیست

معصومه جانبازی مسوول گروه مامایی مرکز ناباروری گفت: در حال حاضر چیزی به اسم ناباروری در دنیا وجود ندارد وهمه افرادی که امکان باروری طبیعی ندارند می‌توانند باروش های درمانی متنوع باردار شوند.

ادامه مطلب
پیشرفت طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها/مرور مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی
معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی تشریح کرد:

پیشرفت طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها/مرور مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی

از بدو تأسیس جهاددانشگاهی همواره پژوهش و فناوری جزء اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیت این نهاد بوده و حضور بیش از ۴۵ درصد از اعضای جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری در سرتاسر کشور حاکی از این موضوع است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های حوزه پژوهش و فناوری در جهاددانشگاهی را می‌توان به مسئله‌محور بودن، درنظر گرفتن مزیت‌های ملی و منطقه‌ای، برخورداری از منابع انسانی متعهد، متخصص و جوان، حساسیت و پاسخگویی سریع به چالش‌های موجود در جامعه، برخورداری از شبکه‌ای منسجم از ساختارهای متنوع پژوهش و فناوری در سرتاسر کشور، انجام فعالیت‌ها و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای به‌واسطه تنوع و گستره فعالیت‌های حوزه پژوهش و فناوری و خلق ارزش از پژوهش و فناوری و بهره‌برداری از نتایج آنها دانست. فرارسیدن هفته پژوهش سبب شد تا در گفت وگو با دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی به بررسی مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های جدید حوزه پژوهش و فناوری در این نهاد بپردازیم.

ادامه مطلب
رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف:

قطعا «پژوهش» ارزان‌ترین و دقیق‌ترین راهکار حل مشکلات است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا آخوندی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها گفت: علی‌رغم تمام سختی‌ها، از جهاتی می‌توان تحریم‌ها را فرصتی برای خودکفایی در نظر گرفت. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، تحریم خود یک فرصت است، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم به خوبی از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم. جهاددانشگاهی همان‌طور که در زمان جنگ تحمیلی، با تمام توان در خدمت کشور و انقلاب بود و با رشادت همکاران جهادی از پس بسیاری از مشکلات برآمد، در حال حاضر نیز با وجود شدت تحریم‌ها نقش فعالی در کاهش اثر تحریم‌ها در کشور ایفا می‌کند، اما هنوز با جایگاه و ظرفیت‌های واقعی اثرگذاری خود فاصله دارد.

ادامه مطلب
رییس جهاددانشگاهی در جلسه کمیته راهبری ساخت قطار ملی تأکید کرد:

اقتدار کشور در گروی انجام پروژه‌های بزرگ فناورانه/ لزوم تولید انبوه قطار ملی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در جلسه کمیته راهبری ساخت قطار ملی که دوشنبه ۳ آذرماه با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته، مهندس علی امام مدیرعامل مترو تهران، مهندس مجتبی گلشنی مدیرعامل واگن سازی تهران و نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های فعال در انجام پروژه برگزار شد، تولید ۴۲۰ واگن ملی در قالب یک سند ملی مورد تأکید قرار گرفت.

ادامه مطلب
عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی:

فرآوری غذایی و دارویی؛ راه حل برون رفت از مشکلات زرشک

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: فرآوری غذایی و دارویی راه‌حل برون رفت از مشکلات زرشک است که برای گسترش صنایع تبدیلی این محصول، نیازمند ایده و محصول اولیه و ایجاد بستر مناسب برای زیرساخت‌های تولید آن هستیم.

ادامه مطلب