طراحی و ارائه‌ی بسته‌ی جامع خدمات سلامت روان در محیط کار توسط جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی

۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۰۷:۵۱ کد : ۷۶۵۶۱ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی در هفته ملی سلامت روان ۱۴۰۳ که با عنوان «اولویت امروز، سلامت روان در محیط کار» نامگذاری شده است، از طراحی و ارائه‌ی بسته‌ی جامع خدمات سلامت روان در محیط کار توسط کارگروه روانشناسی صنعتی ـ سازمانی مرکز خدمات تخصصی HSSE و مدیریت خطر این واحد جهاد دانشگاهی خبر داد.
طراحی و ارائه‌ی بسته‌ی جامع خدمات سلامت روان در محیط کار توسط جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر حمید حمزه‌زاده اظهار کرد: همزمان با چهارمین روز از هفته ملی سلامت روان  که با عنوان «تشخیص و مداخله‌ی زودهنگام اختلالات روان در محیط کار و افزایش بهره‌وری» نامگذاری شده است، طراحی بسته‌ی جامع خدمات سلامت روان در محیط کار توسط کارگروه روانشناسی صنعتی ـ سازمانی مرکز خدمات تخصصی HSSE و مدیریت خطر جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی آغاز شد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به موضوع سلامت روان در محیط کار، گفت: امروزه سلامت نیروی کار به یکی از موضوعات مهم جامعه تبدیل شده است. در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته‌ی دنیا این باور وجود دارد که برای افزایش بهره‌وری و سود بیشتر راهی جز توجه به سلامت جسم و روان نیروی کار وجود ندارد. اهمیت دادن به انسان به‌عنوان مهمترین منبع تولید و کار در جامعه، متخصصین حوزه‌ی سلامت را بر آن داشته تا به سلامت روان به‌طور ویژه بپردازند.

حمزه‌زاده در ادامه افزود: با توجه به آمار منتشر شده توسط سازمان‌های بین‌المللی، در سال 2020 از هر سه نفر کارمند یک نفر از کشمکش بین محیط کار و خانواده به‌عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های زندگی یاد می‌کند. از سوی دیگر، گزارشات حاکی از آن است که جهان در طی دو دهه‌ی آینده شاهد تغییرات عمده‌ای در زمینه‌ی همه‌گیری بیماری‌ها و نیازهای سلامت افراد خواهد بود، به‌گونه‌ای که بیماری‌های غیرواگیر همچون بیماری‌های روانشناختی به‌سرعت جایگزین بیماری‌های عفونی و واگیردار می‌شوند و در صدر عوامل ایجادکننده ناتوانی و مرگ‌های زودرس قرار می‌گیرند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 میزان اختلالات روانشناختی و عصبی حدود 50 درصد افزایش یابد و حدود 15درصد کل بار جهانی بیماری‌ها را شامل شود؛ که این میزان افزایش در سهم نسبی، حتی بیش از افزایش بیماری‌های قلبی ـ عروقی خواهد بود.

رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی با تأکید بر اولویت رویکرد پیشگیرانه در برنامه‌ریزی و طراحی بسته‌های خدماتی توسط مرکز خدمات تخصصی HSSE و مدیریت خطر این واحد جهاد دانشگاهی، افزود: کارگروه روانشناسی صنعتی ـ سازمانی این مرکز، با کوله‌باری از تجربه ناشی از طراحی و اجرای پروژه‌های مرتبط در مجموعه‌های سازمانی و صنعتی در سطح ملی، از جمله پایش و ارزیابی وضعیت سلامت روان کارکنان و تدوین پرونده‌ی سلامت روان، ارائه‌ی مشاوره‌های فردی و سازمانی مرتبط با سلامت روان،  آموزش و توانمندسازی روانشناختی نیروی انسانی سازمان، پیاده‌سازی و توسعه سیستم‌های ارزیابی و پایش روانشناختی متکی بر استانداردهای روز دنیا در سازمان‌ها، آسیب‌شناسی سازمانی همراه با ارائه‌ی راهکارهای عملیاتی، و برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی رفتاری در سازمان‌ها، اقدام به طراحی و ارائه‌ی «بسته‌ی جامع خدمات سلامت روان در محیط کار» کرده است.

گفتنی است مرکز خدمات تخصصی HSSE و مدیریت خطر جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی از سال 1402 فعالیت خود را آغاز نموده و در حوزه‌های مرتبط با سلامت، ایمنی، امنیت، محیط‌زیست و مدیریت خطر، ضمن راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی، با رویکردی پیشگیرانه اقدام به طراحی، تولید و ارائه‌ی بسته‌های متعدد آموزشی ـ خدماتی نموده است.


نظر شما :