عضو هیات علمی پژوهشکده تشریح کرد:

راهکارهای پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برای مقابله با اثرات سوء بحران آب

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۸ کد : ۶۸۳۷۶ تاپ خبر پژوهشی
عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: رویکرد پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی نسبت به بحران خشکسالی این است تا با استفاده از تنوع زیستی موجود در مناطق مختلف بومی ایران (باکتری‌ها، مخمرها و قارچهای خوراکی) از ظرفیت های آب های موجود حداکثر بهره وری را ببریم.
راهکارهای پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برای مقابله با اثرات سوء بحران آب

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حمیدرضا پوریان‌فر با تشریح واقعیت‌های بحران آب در کشور و مخاطرات زیست محیطی آن در تامین نهاده‌های اولیه بخش کشاورزی و دامی اظهار کرد: آب، دام، غذا، انسان، دارو و محیط زیست 6 حوزه تهدید زیستی هستند که بر اثر خشکسالی از ناحیه آن‌ها آسیب خواهیم دید.

وی با اشاره به انواع مختلف خشکسالی بیان کرد: خشکسالی هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژیک و در نهایت خشکسالی اجتماعی و اقتصادی، 4 نوع مختلف خشکسالی هستند که متاسفانه ما در آستانه ورود به خشکسالی هیدرولوژیک یعنی افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی و خسارت سنگین به منابع آب زیرزمینی هستیم. در خشکسالی اقتصادی و اجتماعی نیز با قحطی، عدم امنیت اجتماعی و مهاجرت گسترده مواجه خواهیم شد.

پوریانفر با بیان اینکه براساس اعلام مرکز ملی پایش خشکسالی در سال 1397، 97 درصد از مساحت ایران به خشکسالی بلندمدت و انباشته دچار شده است، خاطرنشان کرد: این آمار بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق اندازه‌گیری شده و باعث تاسف است که خشکسالی در مناطق کوهستانی کشور هم بروز پیدا کرده است.

وی شوری منابع آبی زیرزمینی، کاهش کیفیت و آلودگی‌های باکتریایی، شوری منابع آبی سطحی و روان آب‌ها را از جمله اثرات زیانبار خشکسالی بلند مدت برشمرد و تصریح کرد: کاهش پوشش گیاهی، سیل، فرسایش و شوری خاک از دیگر پیامدهای خشکسالی است که گیاه را غیرقابل زراعت می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به ارتباط مستقیم خشکسالی بر امنیت غذایی، تصریح کرد: افت تغذیه دام، آبزیان و شیوع بیماری در آنها موجب افت تولید گوشت و شیرمی‌شود و بدین ترتیب بر اثر خشکسالی امنیت غذایی به صورت جدی مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی درخصوص اثرات زیان‌بار خشکسالی بر نهاده‌های کشاورزی و دامی، بیان کرد:  کاه و کلش غلات یکی از نهاده‌های کشاورزی است که با تداوم خشکسالی کمیاب و گران شده و باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی نیز می‌شود.

پوریانفر ادامه داد: کاهش تولید کنجاله سویا، دانه ذرت و جو و سبوس گندم منجر به اختلال در تامین نهاده‌های دامی می‌شود و در نتیجه این اثرات زیان‌بار ناگزیر به واردات این نهاده‌ها خواهیم شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در برابر بحران آب و خشکسالی، به ارائه و عملیاتی کردن یک راهکار هوشمندانه مبتنی بر استفاده از ظرفیت تنوع زیستی میکروارگانیسم‌ها (باکتری‌ها، مخمرها)، جلبک‌ها، قارچ‌های خوراکی و گیاهان سازگار به رشد در شرایط خشکی موجود در ایران با هدف ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی و استفاده بهینه از انواع آب نامتعارف (از جمله آب های شور و پساب) و رد یابی ارزش آب حقیقی و مجازی در تولید محصول که قبلا مصرف شده است پرداخته‌ایم. در کنار همه این‌ها، استفاده از سیستم‌های کشت بسته گلخانه‌ای مجهز به فناوری‌های به روز نیز در این پژوهشکده پیگیری می‌شود.

کلید واژه ها: خشکسالی


نظر شما :