افزایش ظرفیت تولید قارچ ارینجی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی در سال جاری

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۸ کد : ۶۶۶۶ پژوهشی
مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ های خوراکی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: ظرفیت تولید قارچ ارینجی (شاه صدف) در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در سال رونق تولید و بر اساس نیاز بازار افزایش خواهد یافت.
افزایش ظرفیت تولید قارچ ارینجی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی در سال جاری

به  گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد جانپور افزود: در سال 1397 اقدامات و فرهنگ­سازی مناسبی توسط معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی، جهاددانشگاهی خراسان رضوی و انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ‌های خوراکی ایران در زمینه شناخت قارچ‌های خوراکی دیگر به جز قارچ دکمه‌ای به عموم مردم انجام شده است.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف دنیا حدود 10 گونه از قارچ‌های خوراکی و دارویی وجود دارند که در سطح تجاری تولید می‌شوند و این در حالی است که در ایران هنوز بیش از 98 درصد تولید قارچ‌های خوراکی به صورت تجاری به تولید قارچ خوراکی دکمه‌ای اختصاص دارد.

وی بیان کرد: قارچ خوراکی دکمه‌ای در تمام دنیا قارچ محبوبی از نظر شکل ظاهر و طعم محسوب می‌شود اما زمانی که هدف استفاده از مواد غذایی و دارویی متنوع است لزوم مصرف قارچ‌های خوراکی دیگر نیز اهمیت پیدا می‌کند.

به گفته عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، تولیدکنندگان در مراحل تولید بستر کشت (کمپوست) قارچ دکمه‌ای ناگزیر به استفاده از کودهای شیمیایی و حیوانی بوده و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی‌ در سالن‌های کشت، متاسفانه سموم کشاورزی نیز استفاده خواهند شد؛ از اینرو قارچ‌های خوراکی و دارویی دیگری که بستر کشت آن‌ها بدون استفاده از کودهای شیمیایی، حیوانی و همچنین سموم شیمیایی تولید می‌شوند، می‌توانند محصولی سالمتر را تولید کنند.

عضو کارگروه تخصصی تدوین دستورالعمل و ضوابط فنی قارچ‌های خوراکی و دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در جلسات برگزار شده در معاونت باغبانی جهاد کشاورزی، این آمادگی برای ورود محصولات جدید از قارچ‌های خوراکی در بازار مصرف داخلی بررسی شد و درحال حاضر تدوین دستورالعمل های تولید تعدادی از قارچ‌های خوراکی خاص در دستور کار قرار دارد. در سال 1397 در جلسات متعدد این کارگروه، جهاد دانشگاهی خراسان رضوی حضور فعال داشته و تدوین دستورالعمل تولید و ضوابط فنی قارچ های صدفی و شاه صدفی ماحصل این جلسات در سال گذشته است.

دکتر جانپور تصریح کرد: قارچ‌هایی نظیر صدفی، شاه صدف، شیتاکه و غیره جزء قارچ‌های خوراکی بوده که خواص دارویی با ارزشی نیز دارند و قارچ‌هایی نظیر گانودرما و کوردیسپس و ... کاربرد دارویی داشته و بصورت دَم کرده و فرآوری شده مصرف می‌شوند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ های خوراکی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی  یادآور شد: قارچ‌های خوراکی و دارویی خاص به قارچ‌های شناخته شده‌ای گفته می‌شود که مصرف آن‌ها در رده‌بندی‌های دوم به بعد در کشور مربوطه محسوب می‌شوند و شناخت نسبت به آن‌ها کمتر اتفاق افتاده است. در ایران بیشتر از 98 درصد از قارچ خوراکی که بصورت تجاری و صنعتی تولید می‌شود، قارچ خوراکی دکمه‌ای است اما تلاش‌هایی برای تولید قارچ‌های خوراکی و دارویی دیگر در ایران آغاز شده است.

به گفته وی، از بین تمام قارچ‌های شناخته شده در دنیا، قارچ خوراکی-دارویی ارینجی (شاه صدف) پتانسیل بسیار بالاتری برای معرفی و توسعه تولید و مصرف در ایران دارد. تجربه چندین ساله در تولید آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی این قارچ در مجموعه جهاددانشگاهی خراسان رضوی و ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان و جمع آوری نظرات آن‌ها، این نکته را روشن می‌کند که با توجه به بافت حجیم و گوشتی، طعم قابل قبول و ماندگاری مناسب این قارچ و همچنین خواص دارویی با ارزش آن، می‌تواند در سالیان پیش رو به تولید بالاتری در ایران رسیده و بوسیله عموم مردم استفاده گردد.

وی بیان کرد: مطالعات انجام شده در رابطه با خواص دارویی قارچ ارینجی (شاه صدف) مواردی از جمله وجود ترکیبات آنتی اکسیدان، کاهنده کلسترول، تنظیم کننده فشار خون، کاهنده میزان قند خون، تقویت سیستم ایمنی، ضد تومور، ضد التهاب و آنتی بیوتیک  شناخته شده است.