«اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه» در بوته نقد و بررسی کارشناسان و پژوهشگران

۰۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۶ کد : ۶۶۶۱۷ پژوهشی انتشار دانش
در راستای سلسله نشست‌های دوشنبه با توسعه، نشست نقد و بررسی اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه همراه با نمایش مستند «بمب ساعتی» در محل پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.
«اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه» در بوته نقد و بررسی کارشناسان و پژوهشگران

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، نشست نقد و بررسی اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه به همراه نمایش مستند «بمب ساعتی»، روز دوشنبه 4 دی‌ماه 1402 ساعت 15، با حضور علی حیدری پژوهشگر حوزه تأمین اجتماعی و نائب رییس سابق هیات‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی، سجاد پادام پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس و مدیرکل سابق بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حسین خداپرست محقق و کارگردان مستند «بمب ساعتی» برگزار می‌شود.

دبیر این نشست، سعید هراسانی پژوهشگر مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاددانشگاهی است.

اصلاحات بیمه‌های اجتماعی در برنامه هفتم توسعه درباره افزایش سن بازنشستگی گفت‌وگوهای گسترده‌ای را در خصوص ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و راهکارهای آن به‌همراه داشته است. بخشی از ذی‌نفعان به قدرت از این اصلاحات دفاع کرده و بخشی دیگر، آن را انتقال هزینه‌های ناکارآمدی صندوق‌ها بر دوش مشترکان این صندوق‌ها می‌دانند. در این میان بخشی دیگر از کارشناسان این حوزه به سایر ابعاد اصلاحات در صندوق‌های بازنشستگی توجه می‌کنند که در این اصلاحات دیده نشده است.

با عاریت از عنوان مستند بمب ساعتی که به بحران صندوق‌های بازنشستگی در ایران می‌پردازد، پرسش اصلی نشست پیش‌رو این خواهد بود که آیا بمب صندوق‌های بازنشستگی خنثی خواهد شد؟

مشارکت‌کنندگان این نشست با توجه به سبقه کارشناسی و اجرایی خود در حوزه صندوق‌های بازنشستگی هریک، وجهی از موضوع را بررسی خواهند کرد. «میزان اثرگذاری این اصلاحات در بهبود ناترازی صندوق‌های بازنشستگی»، «همخوانی این اصلاحات با سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی» و سایر ابعاد مورد توجه در اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی از جمله مسایل مورد بررسی در این نشست است.

این نشست، به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان شرکت به‌صورت مجازی می‌توانند از طریق لینک https://www.skyroom.online/ch/icdsj/jt در جلسه مباحث توسعه حضور داشته باشند.