انتشار اولین دستورالعمل جهانی گزارش مطالعات مروری کتاب سنجی در ادبیات علوم پزشکی و سلامت توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۴ کد : ۶۶۴۴۷ پژوهشی انتشار دانش
پژوهشگران پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی موفق به انتشار دستورالعملی برای گزارش مطالعات کتاب سنجی در ادبیات علوم پزشکی و سلامت، با نام اختصاری BIBLIO شدند.
انتشار اولین دستورالعمل جهانی گزارش مطالعات مروری کتاب سنجی در ادبیات علوم پزشکی و سلامت توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، پژوهشگران این پژوهشکده موفق به انتشار دستورالعملی برای گزارش مطالعات کتاب سنجی در ادبیات علوم پزشکی و سلامت، با نام اختصاری BIBLIO شدند.

BIBLIO که انجام آن چهار سال به طول انجامیده، در شماره اخیر نشریه Systematic Reviews با عنوان Preliminary guideline for reporting bibliometric reviews of the biomedical literature (BIBLIO): a minimum requirements منتشر شده است.

مطالعات مروری کتاب سنجی نوعی از مطالعات مروری است که اخیرا بطور فزاینده ای در مطالعات علوم پزشکی و سلامت همگانی مورد توجه محققان قرار گرفته است. این نوع از مطالعات مروری، خلاصه ادبیات منتشر شده و الگوی تولید آن ها را در حوزه ی خاص نشان می دهند.

دستورالعمل های متعددی برای گزارش انواع مطالعات وجود دارد که به گزارش شفاف مطالعات کمک می کند. اما تا کنون دستورالعملی برای گزارش مطالعات مروری کتابسنجی در ادبیات علوم پزشکی و سلامت تدوین نشده بود، بنابراین BIBLIO اولین دستورالعمل موجود برای گزارش مطالعات مروری کتابسنجی در ادبیات علوم پزشکی و سلامت محسوب می شود که توسط پژوهشگران ایرانی تدوین شده است. امیدواریم BIBLIO به محققان در گزارش دقیق و شفاف مطالعات مروری کتابسنجی کمک کند.  به ثمر رسیدن این دستورالعمل زیر نظر پرفسور علی منتظری و همکاران طی 4 سال  انجام شد.