بررسی اثرات آرامبخشی گیاه زعفران

۲۷ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۴ کد : ۶۶۳۳۲ پژوهشی انتشار دانش
توسط پژوهشگران پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اثرات آرامبخشی زعفران مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی اثرات آرامبخشی گیاه زعفران

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر واثقی کارشناس این پژوهشکده در این خصوص اظهار کرد: زعفران، Crocus sativus، گیاهی چند ساله است که هم به عنوان دارو و هم به عنوان ادویه محبوبیت فراوانی داشته و یکی از باارزش ترین گیاهان دارویی است که قسمت مورد استفاده آن انتهای خامه و کلاله سه شاخه آن است.

دکتر واثقی، عنوان کرد: کلاله زعفران از بیش از 3600 سال پیش به عنوان دارو استفاده می شده است. همچنین، از زعفران در تهیه ترکیبات دارویی مختلف برای تسکین درد در طی قرن های شانزدهم تا نوزدهم استفاده می شده است.

واثقی افزود: تقریباً 150 ترکیب فرار و غیرفرار از تجزیه شیمیایی این گیاه به دست می آید. ترکیبات فعال زیستی اصلی شناسایی شده زعفران شامل سافرانال، کروسین، و پیکروکروسین هستند که مسئول عطر و طعم تلخ آن می باشند.

واثقی با بیان اینکه تاکنون مطالعات بیشماری در خصوص اثرات درمانی کروسین انجام شده است، افزود: یکی از قطعی ترین یافته‌ها در مورد فواید کروسین در مطالعات بالینی، اثر ضدافسردگی آن است. کارآزمایی‌های بالینی بسیاری که کارایی کروسین (یا عصاره زعفران) را در افسردگی خفیف تا متوسط ارزیابی کرده اند گزارش داده اند که زعفران موثرتر از دارونما و معادل با دوزهای درمانی بسیاری از داروهای ضدافسردگی نظیر ایمی پرامین و فلوکستین اثربخشی دارد.

واثقی در پایان تاکید کرد: از آنجا که افسردگی یکی از پنج بیماری شایع در سراسر جهان است و استفاده از داروهای شیمیایی به مرور زمان، در حال از دست دادن کارایی موثر خود هستند، استفاده از داروهای گیاهی موثر نظیر کروسین می تواند گزینه مناسبی برای درمان اختلالات شناختی و روانی باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Behavioural Pharmacology با عنوان Crocin potently restores REM sleep deprivation-induced manic and obsessive compulsive like behaviors in female rats  منتشر شده است.