اجرای سالانه ۵ طرح پژوهشی در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۹ کد : ۶۵۷۸۲ پژوهشی
سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خبر داد: جهاددانشگاهی هرسال ۵ طرح پژوهشی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در استان اجرا می کند.
اجرای سالانه ۵ طرح پژوهشی در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهدی ابراهیمی در  نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان جنوبی به خبرنگاران با اشاره به ثبت 10 نوع اختراع در جهاد دانشگاهی استان گفت:  طبق برنامه ریزی انجام شده، این مرکز هر سال 5 طرح پژوهشی را اجرا می کند که  بیشتر این در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی بوده و قابلیت اجرا داشته باشد.

مهدی ابراهیمی افزود: از بین تعداد زیاد طرح های پژوهشی جهاد دانشگاهی، طرح های یک سال گذشته که به محصول اولیه ختم شده اند در این نمایشگاه ارایه شده است. چهار محصول پژوهشی که سطح آمادگی فناوری 5 و 6 دارد  و جهاد دانشگاهی آمادگی دارد با انجام پژوهش های تکمیلی این محصولات را وارد بازار نماید.

وی ادامه داد: این مرکز در سه حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و فرآورده های طب سنتی فعالیت های پژوهشی دارد. یک آفت کش با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کرج برای محصول عناب تولید شد که در آن از هیچ ماده شیمیایی مضر استفاده نشده است.

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: به محض تجاری سازی این نوع سم کشاورزان می توانند از آن برای کنترل سنک عناب استفاده کنند. علاوه بر این نمونه های اولیه فرآورده های طب سنتی برای کاهش فشار خون و ضد گاستروآنتریت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از محصول عناب و زرشک استان تولید شده است که با اخذ مجوزها به بهره برداری خواهد رسید.

ابراهیمی گفت: برای حفظ میزان ماندگاری عناب، ماده ای تولید کردیم که خوردن آن برای مصرف کننده هیچ مانعی ندارد و علاوه بر افزایش زمان ماندگاری عناب از تغییر ظاهر و آلودگی آن جلوگیری میکند.

وی از ثبت 10 عنوان اختراع در جهاددانشگاهی استان خبر داد و افزود: در حوزه تجاری سازی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی «بیرناب» راه اندازی شده که فرآورده های خام را در قالب بسته بندی هایی آماده و در داخل و خارج از استان توزیع می کند. این کار مانع عرضه خام محصولات و بازار پسندی آن شده است.

ابراهیمی با بیان این که طرح های جهاد دانشگاهی، در راستای تجاری سازی محصولات استراتژیک کشاورزی استان است، گفت: جهاددانشگاهی در حوزه ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان هم فعالیت می کند و به دنبال آگاهی بخشی مردم است چراکه این مهم، تنها راه مقابله با برخی انواع بیماری های صعب العلاج است.

وی بیان کرد: درصد کمی از اعتبارات طرح های پژوهشی از اعتبارات دولتی و بیشتر آن، از طریق جهاد دانشگاهی تامین می شود که متاسفانه کفایت نمی کند و حمایت ها هم زیاد نیست، اما امسال امیدواریم بخشی از مشکلات اعتباری جهاد دانشگاهی با جذب اعتبارات از استان رفع شود.