آغاز دهمین کنگره بین المللی «زخم و ترمیم بافت»/توجه جهاددانشگاهی به فناورهای موثر در بهبود زخم های مزمن

۰۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۶ کد : ۶۵۴۶۸ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی در دهمین کنگره بین المللی «زخم و ترمیم بافت» اظهار کرد: یکی از نیازهایی که در سال های اخیر توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی مورد شناسایی قرار گرفت ضرورت توجه به نیازهای پایه و فناوری های لازم موثر در بهبود زخم های مزمن به عنوان یک معضل بهداشتی و درمانی در سطح جامعه بود که فراوانی روز افزون بیماری های غیرواگیر به خصوص بیماری های قلبی و دیابت و افزایش میانگین سنی جمعیت در سال های آتی نیاز جامعه به مراقبت های بهداشتی و درمانی مناسب را بالا می برد.
آغاز دهمین کنگره بین المللی «زخم و ترمیم بافت»/توجه جهاددانشگاهی به فناورهای موثر در بهبود زخم های مزمن

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، افتتاحیه دهمین کنگره بین المللی «زخم و ترمیم بافت» و دومین ایده بازار سلامت سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر شقایق حق جو رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و دکتر یونس پناهی معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعدادی مدیران جهاددانشگاهی امروز، 8 آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر مسلمی نائینی در ابتدای این مراسم با محکومیت حمله رژیم غاصب اسرائیل به فلسطین گفت: به شهدای غزه سلام می کنیم و یاد آن ها را گرامی می داریم.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی به عنوان یکی از رویش های اصلی انقلاب، ارایه راهکارهای ممکن برای حل چالش های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و خدمات، تخصصی در حوزه های مختلف علوم را هدف قرار داده است، گفت: در این راستا از زمان تشکیل این نهاد در سال 1359 چه در دوران دفاع مقدس که بحث سلامت و کمک امدادی در مناطق جنگی  بود و چه کارهای دیگری که در حوزه های مختلف مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی و ... نیز انجام شده، همگی کارهای بزرگ و چشم گیری است و مورد تقدیر رهبر انقلاب نیز قرار گرفته اند.

دکتر مسلمی نائینی با تاکید بر این که کارهای این نهاد براساس نیاز جامعه بوده و در این راستا پژوهشگاه های مهمی را تاسیس کرده است، افزود: پرچم جهاددانشگاهی در دنیا برافراشته است که دلیل آن پژوهشگاه رویان و فعالیت های آن است و در اینجا یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی موسس این پژوهشگاه را گرامی میداریم. تاسیس پژوهشگاه ابن سینا، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی، پژوهشکده های معتمد، علوم بهداشتی و فناوریهای زخم و ترمیم بافت یارا نیز از دیگر اقدامات جهاددانشگاهی است که هر یک از این ساختارها در نوع خود منحصر به فردهستند.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: نکته مهمتری که باید به آن اشاره کرد انتخاب نوع فعالیت هر حوزه به منظور پاسخگویی به یک نیاز متقابل در سطح جامعه با هدف بومی سازی فناوری ها و تدوین پروتکل های خدمت با کیفیت برای ارتقای سطح سلامت مردم بوده که همچنان ادامه دارد.

دکتر مسلمی نائینی با بیان این که آنچه در حوزه سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است پایش پیوسته تغییرات جمعیتی و سالمندی که جامعه به سمت آن می‌رود، پیش بینی نیازهای درمانی و بهداشتی آینده جمعیت و ارایه راه حل های ممکن متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است، گفت: با این پیش فرض، پویا و نوآور بودن در فعالیت بخش های مختلف جهاددانشگاهی لازم و ضروری است.

وی افزود: این پویایی و پیشرو بودن طبعا با تکیه بر نیروی انسانی متعهد و متخصص امکان پذیر است که لطف خداوند در این زمینه شامل حال جهاددانشگاهی شده است.

رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: یکی از نیازهایی که در سال های اخیر توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی مورد شناسایی قرار گرفت ضرورت توجه به نیازهای پایه و فناوری های لازم موثر در بهبود زخم های مزمن به عنوان یک معضل بهداشتی و درمانی در سطح جامعه بود که فراوانی روز افزون بیماری های غیرواگیر به خصوص بیماری های قلبی و دیابت و افزایش میانگین سنی جمعیت در سال های آتی نیاز جامعه به مراقبت های بهداشتی و درمانی مناسب را بالا می برد و جهاددانشگاهی با شناخت ضرورت این نیاز که خود حاصل سال ها پژوهش و امکان سنجی بود ماموریت خاصی را به عهده سازمان علوم پزشکی تهران قرار داد تا با تمرکز بر حل معضلات موجود در حوزه زخم های مزمن و ترمیم بافت و تعامل سازنده و پیشرو با سایر مراکز تحقیقاتی واحدهای جهاددانشگاهی بتواند با دستیابی به فناوری های مورد نیاز در سطح جامعه ضمن بومی سازی این فناوری ها مانع از خروج منابع ارزی از کشور شود.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات لازم برای توسعه دانش فنی و دسترسی به فناوری، شناخت ظرفیت های علمی و فنی موجود در کشور است و برگزاری منظم همایش های علمی تخصصی به شکل های مختلف که برگزاری دهمین دوره کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت نمونه ای از آن است فرصتی مغتنم برای تقویت ارتباطات بین بخشی و آشنایی پژوهشگران این حوزه با آخرین پیشرفت های صورت گرفته خواهد بود و محملی برای تبادل اطلاعات علمی و شناخت ظرفیت های موجود با هدف پرهیز از موازی کاری و استفاده بهینه از منابع انسانی و اقتصادی است.

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: امید است برگزاری این برنامه ها بتواند باعث آشکار شدن ظرفیت های شناخته نشده فعال در این زمینه شود تا بتوانیم بیش از پیش دین خود را به آحاد جامعه ادا کنیم.

زخم قدیمی ترین مساله تاریخ پزشکی است

در ادامه دکتر شقایق حق‌جو با اشاره به اینکه زخم قدیمی‌ترین مساله تاریخ پزشکی است، گفت: زخم بار اقتصادی بسیار بزرگی به نظام سلامت وارد می‌کند. 

وی با بیان اینکه با توسعه فناوری‌های جدید، درک ما از موضوع زخم تغییر کرده است، گفت: این عارضه به دلیل پیچیدگی رویکردی چندرشته‌ای دارد، به همین دلیل متولی مشخصی در پزشکی ندارد. اساتید مختلف با رویکردهای مختلف به این موضوع ورود کرده‌اند و همین موضوع نقطه قوت و ضعف این حوزه است. 

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری، اظهار کرد: کنگره زخم، کنگره صاحب نامی است که توسط جهاددانشگاهی برگزار می‌شود و این سازمان متولی این حوزه شده است.

دکتر حق جو با اشاره به سالگرد شهادت شهید شهریاری و شهید فخری‌زاده، از این دو دانشمند به عنوان دانشمندانی که پای پژوهش شهید شدند، یاد کرد و گفت: در کشور افرادی را داریم که پای پژوهش ایستاده‌اند و با مشکلات فراوان و دشواری که دارند، چراغ امید را روشن نگاه داشته‌اند.

جهاددانشگاهی در توسعه علم و فناوری در همه ابعاد تلاش دارد

در ادامه دکتر یونس پناهی رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت: جهاددانشگاهی همواره در توسعه علم و فناوری در همه ابعاد تلاش دارد و درصد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان این همایش، جوان و توانمند هستند و این باعث افتخار است.

وی با بیان اینکه یکی از جدیدترین خواسته‌ها از محافل علمی، مرجعیت علمی است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تحقیقات و فناوری‌ها را به سمت مرجعیت علمی ببریم که یکی از الزامات آن تولید علم و دانش و تبدیل علم دانش به زبان ساده با ترجمان دانش برای بهره‌مندی جامعه از دانش پژوهشگران است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت استفاده از علوم و فناوری‌های نوین، خاطرنشان کرد: با علوم قدیم، نمی‌توان به مرجعیت رسید. همچنین بدون دیپلمات بودن و دیپلماسی علمی و بین‌المللی نمی‌توان ادعای مرجعیت علمی کرد. نمی توان یک دیپلمات علمی و ارتباطات بین‌المللی نداشته باشیم، ولی مدعی مرجعیت علمی باشیم.

دکتر پناهی در خصوص مراکز تحقیقاتی مرتبط با زخم گفت: ما حدود۶ مرکز تحقیقات مرتبط با زخم داریم. حدود ۱۰۰ مرکز تحقیقات ما مرتبط با علوم پایه است. ۴۸ مرکز تحقیقاتی مرتبط با بیماری‌های عفونی و ۵۳ مرکز تحقیقات  دارویی نیز در زمینه زخم می‌توانند فعالیت کنند. حتی به مراکز تحقیقاتی خصوصی و غیر دولتی نیز مجوز دادیم تا در این حوزه فعالیت کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر همگرا شدن ظرفیت‌های این حوزه گفت: از ظرفیت‌های مراکز تحقیقاتی باید برای کاهش بار ناشی از زخم استفاده کنیم. همچنین ظرفیت رشته‌های تخصصی و علوم پایه را باید گسترش دهیم. به علاوه ضروری است که از ظرفیت رشته‌های مهندسی کمک بگیریم تا نوآوری‌های حوزه زخم را تقویت کنیم.

وی اعلام آمادگی کرد تا از طرح‌های تحقیقاتی کلان جهت کاهش هزینه‌های سلامت حمایت کند.

وجود بیش از ۷ میلیون بیمار مبتلا به دیابت و ۱۲ میلیون فرد پیش دیابتی، در کشور

در ادامه دکتر مسعود حبیبی رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در رابطه با اهداف کنگره اظهار کرد: دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت، ظرفیتی است برای ارتقاء دانش و فرصتی برای تبادل نظر محققان و بهره‌مندی از آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه که امید است این گردهمایی، بستری برای توسعه تعاملات مراکز تحقیقاتی و پژوهش های میان رشته ای و ارتقای سطح سلامت جامعه شود.

وی با اشاره به این که دیابت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیر واگیر است که بر اساس برآورد اخیر وزارت بهداشت، بیش از ۷ میلیون بیمار مبتلا به دیابت و ۱۲ میلیون فرد پیش دیابتی، در کشور داریم، گفت: یکی از عوارض مهم دیابت، اختلال در ترمیم بافت‌های آسیب دیده و ایجاد زخم‌های مزمن است که این زخم ها شیوع قابل توجهی در جامعه دارد.

دکتر حبیبی با بیان این که در کل جمعیت، شیوع ابتلاء به زخم‌های مزمن در طول زندگی، هشت دهم تا یک و نیم درصد برآورد می‌شود که این آمار در جمعیت دیابتی، تا ۱۵ درصد تخمین زده می‌شود و این میزان درگیری، یک مساله جدی برای توجه و مداخله نظام سلامت است، اظهار کرد: بر این اساس، جهاددانشگاهی برای کمک به این بیماران و ارایه خدمات پیشگیرانه سطح ۳، با راه‌اندازی کلینیک تخصصی زخم پای دیابتی نسبت به درمانِ چندین هزار بیمار اقدام کرده است.

وی افزود: در گامی دیگر، به آموزش  کادر درمان برای مدیریت زخم‌های مزمن اقدام کرده است و تا به امروز، بالغ بر ۲۰۰۰ نفر از پزشکان و پرستاران از سراسر کشور در این دوره‌های آموزشی، شرکت کرده اند.

رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران بیان کرد: برای بهبود روش‌های درمانی و دستیابی به درمان‌های نوین، در پژوهشکده  فناوری‌های نوین زخم و ترمیم بافت، پژوهش‌های متعددی انجام پذیرفته است و در  حال حاضر بالغ بر ۱۷ پروژه پژوهشی و فناورانه در زمینه‌ روش‌های نوین درمانی ، تولید محصولات بیوسمیلار، تولید زخم‌پوش‌های بیولوژیک و نوین و همچنین پروتئین‌های نوترکیب موثر در درمان زخم، در دست اجرا می‌باشد.

وی تصریح کرد: هرچند این اقدامات، نقش بسیار مهمی در درمان و کاهش ناتوانی‌های متعاقب دیابت و زخم‌های مزمن دارد،  اما نکته حائز اهمیت، بحث توجه به پیشگیری سطح یک، کاهش بروز از طریق شناسایی عوامل و کاهش وقوع ریسک فاکتورهای این بیماری است که مقوله آگاهی بخشی به جامعه و آموزش برای تغییر سبک زندگی و همچنین اصلاحات بنیادی در تمایلات، عادات و دسترسی‌هایی، که مردم را به سمت سبک زندگی سالم، هدایت می‌کند، از اصلی‌ترین فعالیت ها در این زمینه است؛ که این مهم از وظایفِ کلان نظام حکمرانی و دولت، در قبال مردم و حوزه سلامت می‌باشد.

دکتر حبیبی ادامه داد: ما به سهم خود، در گروه پزشکیِ مبتنی بر سبک زندگیِ جهاددانشگاهی نسبت به آگاهی بخشی، آموزش و تحقیقات کاربردی اقدام می کنیم؛ همچنین مرکز پایش و ارتقای سلامت را برای تشخیص زودرس و پیشگیری از بیماری‌های مزمن و عوارض آنها از جمله اختلالات حرکتی و مداخلات بازتوانی، در کنار مرکز جامع زخم، راه‌اندازی کنیم.

رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نکته دیگری که حائز اهمیت است، توجه به مولفه های اجتماعی سلامت است، افرادی که مبتلا به زخم های مزمن می‌شوند، عمدتا از نظر اقتصادی، در سطح پایین جامعه قرار دارند. بنابراین در درمان این عزیزان باید توجه بیشتری، بویژه از نظر حمایت های بیمه ای و اجتماعی داشته باشیم.؛ که نقش بیمه ها در حمایت از مدیریت درمان این بیماریها و عوارض مزمن، بسیار برجسته است و جا دارد بیمه ها، بویژه بیمه های پایه این خدمات را تحت پوشش خود قرار دهند؛ در غیر این صورت، شاهد عدم مراجعه به موقع و یا عدم تکمیل فرایند درمان، بویژه توسط بیماران کم‌برخوردار بوده، و امکان پیشرفت و عود زخم و بروز پیامدهای پرهزینه آن، مانند قطع پا وجود خواهد داشت، که می‌تواند هزینه‌های بسیار بیشتری را به بیمه‌ها تحمیل کند. همچنین لازم است که انسانهای خیر و موسسات نیکوکاری در سراسر کشور، به هر صورت که می‌توانند از فرایند درمان ایشان، حمایت کنند.

وی تصریح کرد: امسال شاهد یک اتفاق تازه در برگزاری این کنگره هستیم و بر اساس احساس نیاز و ضرورت استفاده از ایده‌های نو و فناورانه، فرصتی برای گروه های استارت آپیِ دانشجویی و نخبگان دانشگاهی فراهم آوردیم تا با حمایت از ایده های نو و خلاقانه در زمینه تجاری سازی محصولات و خدمات مرتبط به درمان زخم، زمینه های پیشرفت آنها را فراهم آوریم؛ از این رو مرکز نوآوری و شکوفاییِ سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، "منش" ، دومین رویداد ایده بازار سلامت را همزمان با این کنگره، در سالن خوارزمی در طبقه سوم همین مرکز همایشها برگزار می کند.

گفتنی است، این کنگره با هدف ارتقای دانش و نشر آن در حوزه‌های زخم و ترمیم بافت تا جمعه 10 آذرماه  ادامه دارد.