به‌ همت پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران؛

کتاب «انسان‌شناسی برای توسعه (از نظریه تا عمل)» نقد و بررسی می‌شود

۰۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۱ کد : ۶۵۲۶۷ پژوهشی انتشار دانش
پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، نشست نقد علمی کتاب «انسان‌شناسی برای توسعه (از نظریه تا عمل)» را با حضور کارشناسان مربوطه روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ در محل این پژوهشکده برگزار می‌کند.
کتاب «انسان‌شناسی برای توسعه (از نظریه تا عمل)» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با مأموریت تولید و انتشار دانش در حوزه مطالعات توسعه و شناسایی چالش‌های پیش‌روی پیشرفت و توسعه کشور در سلسله نشست‌های علمی، موضوع مطالعات توسعه را از منظرهای علوم مختلف واکاوی و تبیین می‌کند.

در این نشست هم با حضور دکتر روح‌الله نصرتی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر بهروز روستاخیز، مترجم کتاب و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و با دبیری علی میرزائی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات توسعه کتاب «انسان‌شناسی برای توسعه (از نظریه تا عمل)»، نقد و بررسی می‌شود. 

صاحب‌نظران، توسعه را به‌عنوان فرآیند تغییر اجتماعی و اقتصادی تعریف کرده‌اند. در جهان توسعه‌یافته، پس از دهه‌ها مواجهه با مسأله توسعه و نگاه یک سویه به آن و بدون در نظرگرفتن پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی آن، از ابتدای قرن بیست و یکم هم با تعریف اهداف توسعه هزاره سوم(سال 2000) و اهداف توسعه پایدار(سال 2015) تلاش شد در یک نگاه تک ساحتی به امر توسعه و بدون نگاه زمینه‌مندی به آن، تعدیل ایجاد شود. برای این منظور صاحب‌نظران متعددی از رشته‌های مختلف علمی از جمله انسان‌شناسان در این راه تلاش کردند.

 انسان‌شناسی به ما می‌آموزد که توسعه‌های مختلف بسیاری و روش‌های مختلف فهم و عمل برای ایجاد تغییرات اجتماعی و اقتصادی وجود دارد. چون توسعه یک فرآیند اجتماعی و فرهنگی است، توسعه در هر سطحی، از سیاست‌های سطح کلان تا عمل در میدان، در زمینه اجتماعی و واقعی صورت می‌پذیرد. از این‌رو تا زمانی که صدای مردم در تصمیماتی که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند شنیده نشود، توسعه‌ای هم وجود نخواهد داشت. 

فاصله بین چشم‌انداز سیاستگذاری در سطح کلان و واقعیت میدانی اغلب به شکست توسعه منجر می‌شود. اخیراً برخی صاحب‌نظران از توسعه حق‌محور سخن می‌گویند که در آن بر این‌که همه‌ی مردم برای چیزهایی مانند خوراک، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و محیط‌های تمیز دارای حق هستند، تأکید می‌شود. 

این نشست، به‌صورت حضوری و مجازی برای علاقه‌مندان مباحث توسعه ارائه می‌شود.