دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت و دومین دوره رویداد ایده‌بازار سلامت برگزار می‌شود /۱۲ میلیون ایرانی در مرحله پیش دیابت

۰۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۳ کد : ۶۵۲۳۶ تاپ خبر پژوهشی
رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ۱۲ میلیون نفر در کشور در مرحله پیش دیابت قرار دارند و ۷ میلیون نفر نیز مبتلابه دیابت هستند گفت: دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت ۸ تا ۱۰ آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزارشده و هم‌زمان با این کنگره دومین دوره رویداد ایده‌بازار سلامت نیز برگزار می‌شود.
دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت و دومین دوره رویداد ایده‌بازار سلامت برگزار می‌شود /۱۲ میلیون ایرانی در مرحله پیش دیابت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز شنبه (4 آذرماه) نشست خبری دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت با حضور دکتر مسعود حبیبی رییس این کنگره و سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و دبیران کنگره فوق و تعدادی از اصحاب رسانه در مرکزترمیم زخم یارا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر مسعود حبیبی رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران بابیان این اینکه این کنگره از چهارشنبه 8 تا جمعه 10 آذرماه در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، گفت: کنگره امسال باهدف ارتقای دانش و نشر آن در حوزه‌های زخم و ترمیم بافت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت به زخم‌های دیابتی نیز دچار می‌شوند، بیان کرد: تلاش ما در کنگره این است که دانش در این حوزه را نشر دهیم و با اشتراک‌گذاری دستاوردهایی که در این خصوص ایجادشده محققان بتوانند از آن بهره ببرند و فرصتی برای همکاری بین بخشی و بین دانشگاهی فراهم‌شده و راه تمرکز برای راه‌های شناخت بهتر این بیماری مهیا شود.

رییس دهمین کنگره زخم و ترمیم بافت بابیان اینکه زخم‌های مزمن جزو چالش‌های عرصه سلامت به‌حساب می‌آید، تصریح کرد: بررسی‌ها بیانگر این است که حدود هشت‌دهم درصد جمعیت دچار عارضه زخم‌های مزمن می‌شوند و بیماری‌های غیر واگیردار مثل دیابت، سوختگی‌ها، سرطان‌ها، بیماری‌های عروقی و کم‌تحرکی می‌تواند عاملی برای ابتلا به زخم‌های مزمن باشند.

دکتر حبیبی در رابطه بااهمیت بیماری زخم‌های مزمن عنوان کرد: میزان مرگ‌ومیر این بیماری در مقایسه با سرطان پستان در یک بازه زمانی ۵ ساله، حدود ۲ برابر است. اگرچه بیماری سرطان پستان در میان زنان و سرطان پروستات در میان مردان به‌عنوان شایع‌ترین بیماری‌ها شناخته می‌شوند، اما میزان مرگ‌ومیر زخم‌های مزمن نسبت به این بیماری‌ها بیشتر است.

وی بابیان اینکه زخم‌های مزمن بار اقتصادی سنگینی به جامعه تحمیل می‌کند، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار و ارقام از سوی وزارت بهداشت، ۷ میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند. همچنین ۱۲ میلیون نفر در مرحله پیش دیابت قرار دارند. بررسی‌ها بیانگر این است که حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به دیابت، دچار عارضه زخم‌های مزمن می‌شوند. اغلب افرادی که در ایران به عارضه زخم‌های مزمن دچار می‌شوند جزو سطوح‌ پایین جامعه هستند.

دکتر حبیبی در ارتباط با برگزاری دهمین دوره کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت گفت: تمام تلاش خود در زمینه نشر دانش و تبادل‌نظر را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم دستاوردهای علمی را به اشتراک بگذاریم و محققان و پزشکان بتوانند از این دستاوردها در زمینه درمان بیماران بهره ‌بگیرند.

رییس دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت بابیان اینکه دومین دوره رویداد ایده‌بازار سلامت نیز هم‌زمان با دهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت برگزار می‌شود، گفت: بیش از ۱۰۰ طرح به این رویداد ارسال‌شده است. در نظر داریم تا گروه‌هایی که در زمینه‌های مختلف مرتبط با این حوزه فعالیت می‌کنند ایده‌ها و دستاوردهای خود را معرفی کنند. در این رویداد هدف ما این است تا به گروه‌های نوآوری که در حوزه زخم و ترمیم بافت فعال هستند کمک کنیم و ضمن حمایت زمینه تجاری‌سازی از ایده‌های آنها را نیز فراهم کنیم.

 

افزایش تعداد مقالات ارسالی به کنگره

در ادامه این نشست، دکتر منصور جمالی زواره، دبیر علمی بخش علوم‌پایه دهمین کنکره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت بیان کرد: هنگامی که نخستین دوره این کنگره را برگزار کردیم، بسیاری نسبت به برگزاری این کنگره انتقاداتی وارد کرده‌اند، اما شرایط در این روزها یعنی در آستانه دهمین دوره تغییر کرده است.وی درباره تعداد مقالات ارسالی به دهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت گفت: میزان مقالات ارسالی به دبیرخانه کنگره نسبت به ادوار گذشته افزایش یافته است. این کنگره به گروه‌های پزشکی و کادر درمان کمک می کند تا به راه‌های درمانی بهتری در زمینه زخم‌های مزمن دست یابند.

دبیر علمی بخش علوم‌پایه دهمین کنکره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت با بیان اینکه شرایط در طول ادوار برگزاری این کنگره تغییر کرده است، تصریح کرد: توجه به زخم و عوامل ایجاد این عارضه افزایش یه است. اگرچه دیابت عامل اصلی ابتلا به این عارضه است، اما عوامل دیگر نیز می‌توانند منجر به این عارضه شوند. گاهی اوقات پزشکان و گروه‌های منتسب به پزشکان که پزشک نیستند نیز با اقدمات خود منجر به ایجاد زخم‌های مزمن می‌شوند. ما درباره زخم‌ها سخن گفته‌ایم اما در این دوره می‌خواهیم از زخم نشدن سخن بگوییم.

دکتر جمالی زواره در ادامه گفت: زخم‌های مزمن به خصوص زخم‌های دیابتی به صورت دائمی هستند و سال‌ها همراه بیماران است. این زخم‌ها نه تنها عوارض مالی و مشکلات درمانی به همراه دارند بلکه اطرافیان بیمار را تحت فشار روانی قرار می‌دهند که توجه به درمان زخم‌های مزمن باید در کانون توجه کادر درمان قرار بگیرد.

وی با اشاره به آمار ابتلا به دیابت در ایران عنوان کرد: امروز مطرح شد که ۷ میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند و ۱۲ میلیون نفر در مرحله «پیش‌دیابت» قرار دارند. اگر جمعیت ایران را ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، حدود یک چهارم جمعیت مبتلا به دیابت هستند که این آمار، رقم بالایی است.

دبیر علمی بخش علوم‌پایه دهمین کنکره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت در رابطه با مقالات ارسال شده به دهمین کنکره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت گفت: ۲۲۴ مقاله به این رویداد ارسال شده که از این تعداد ۱۱۱ مقاله به صورت پوستر و ۲۱ مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود. اغلب مقالات ارسال شده برای داخل کشور است و همچنین مقالات محققانی از دو کشور پاکستان و عراق به دبیرخانه واصل شده است.

دکتر جمالی زواره یادآور شد: در ادوار گذشته این کنگره، بسیاری متقاضی شرکت در این رویداد بودند، اما به دلیل مسایل و مشکلاتی در زمینه ایاب و ذهاب و هزینه های سفر امکان حضور افراد خارجی در کنگره وجود ندارد. برخی نیز به صورت آنلاین در این کنگره شرکت می‌کردند که این موضوع به دلیل برخی از مشکلات در حال حاضر میسر نیست.

 

حضور 75 سخنران از کشورهای مختلف

دکتر پروین منصوری دبیر بخش علوم بالینی دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت گفت: این کنگره طی سه روز و در 15 پنل علمی در خصوص زخم و تازه های بافت برگزار می شود و در آن 75 سخنران بین المللی از کشورهای ایالات متحده، کانادا، عراق، اسکاتلند و مالزی آخرین اطلاعات در این زمینه ارائه می کنند.

 

540 میلیون فرد دیابتی در دنیا وجود دارد

دکتر سیدمهدی طبایی دبیر دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت با بیان اینکه زخم ها معطوف به زخم مزمن نیست و زخم های حاد نیز داریم، گفت: در کنگره امسال به زخم های حاد نیز خواهیم پرداخت. طبق آمار زخم های مزمن در دنیا رو به افزایش است.

وی ضمن اشاره به اینکه 540 میلیون فرد دیابتی در دنیا وجود دارد، تصریح کرد: معضل دیگری که در حوزه زخم های دیابی مطرح است این است که اینگونه زخم ها عود بسیاری دارد و بیماران پس از درمان آن مجدد دچار عارضه می شوند که باید بیشتر در این رابطه کار کرد.

دبیر دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت مراقبت از بیمار، داشتن فعالیت بدنی موثر، رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن و تناسب اندام را از جمله راه های پیشگری از عود مجدد زخم های دیابتی دانست.

 

اطلاع رسانی و آموزش دو عامل اصلی برای معرفی بیشتر بیماری دیابت در جامعه

در ادامه دکتر محسن فاتح دبیر اجرایی دهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت گفت: بحث پیشگیری از ابتلا به زخم های مزمن اهمیت بسیاری دارد. درصدی از جمعیت مبتلا یا در معرض ابتلا هستند و برای اینکه بار بیماری را به حداقل برسانیم نیاز به اطلاع رسانی و آموزش داریم. فرهنگ سازی نیز نیاز به استمرار و ممارست دارد.

وی یادآور شد: امسال فضای نمایشگاهی بیش از 1100 متر در اختیار کنگره قرار دارد و 30 شرکت فعال در حوزه داروسازی، مراقبت از زخم و شرکت های دانش بنیان در حاشیه کنگره حضور دارند.

 

ارسال 100 ایده به دبیرخانه دومین رویداد ایده بازار سلامت

در پایان این نشست علیرضا عمومی دبیر دومین رویداد ایده بازار سلامت نیز گفت: این رویداد به همت جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و مرکز نوآوری و شتابدهی (منش) این سازمان برگزار می شود. هدف از برگزاری رویداد در کنگره زخم تکمیل زنجیره ارزش و تبدیل محصول به بازار و ثروت و ارزش است.

وی افزود: در این رویدادر 100 ایده پذیرش شده که پس از داوری به رتبه های اول تا سوم برگزیده، جوایزی اهدا خواهد شد.