رییس دانشگاه علم و فرهنگ در نشست خبری پنجمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی:

تحریم ها مباحث علمی ایران را هم نشانه گرفته اند

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۵ کد : ۶۴۷۸ تاپ خبر پژوهشی
رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: متاسفانه تحریم ها در بحث علمی نیز کاملا مشهود است و کشورهای مختلف، دولتمردان و حکومت‌ها این خصومت‌ها و خصلت ها را به خرج می دهند؛در حالی که در عرصه علم نباید چنین چیزی رخ دهد.
تحریم ها مباحث علمی ایران را هم نشانه گرفته اند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از سیناپرس، دکتر سید سعید هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ در نخستین کنفرانس مطبوعاتی پنجمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی که امروز 2 اردیبهشت در این دانشگاه برگزار شد، گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی همواره طی سال های گذشته سعی داشته است مباحثی علمی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است را دنبال کند. عملا این مجموعه به دنبال کارهای جدید علمی بوده است. برگزاری جشنواره سلول های بنیادی، گردشگری و معنویت و برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی از جمله این مباحث است که طی سال های اخیر به همت همکاران این مجموعه در سطح کشور برگزار شده است.

وی به اهمیت برگزاری کنفرانس وب پژوهی اشاره کرد و افزود: امروزه وب جایگاه ویژه ای در زندگی روزمره مردم دارد اما متاسفانه هنوز به خوبی نتوانسته ایم از این علم بهره لازم را ببریم. این مجموعه تاثیر زیادی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد بنابراین سیاست گذاران باید دقت بیشتری پیرامون این مساله داشته باشند. امیدوارم برگزاری چنین کنفرانسی یاری دهنده سیاستگذاران و مراکز دانشگاهی و پژوهشی باشد.

وی ادامه داد: پنجمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی به مدت دو روز (چهارم و پنجم اردیبهشت ماه) در سالن همایش های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود.

 

حوزه وب بین رشته ای وب در ایران مغفول مانده است

دکتر محمد جواد شایگان فرد دبیر کنفرانس نیز در این نشست گفت: هر ساله اهمیت حوزه وب پژوهی بیش از پیش میان مردم درک و هر روز به تعداد مخاطبان فضای مجازی افزوده می شود. سال 1394 زمانی که موضوع کنفرانس وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ مطرح شد، ما آینده ای برای این موضوع دیده بودیم که قطعا طی سال های آینده کیفیت و شناسایی ابعاد وب افزوده خواهد شد زیرا موضوع وب بسیار به روز است.

وی افزود: حوزه وب صرفا مربوط به موضوع کامپیوتر نیست. حوزه وب بین رشته ای است. متاسفانه اکنون مساله بین رشته‌ای بودن وب در کشور ما مغفول مانده است. ترکیب محورهای رشته وب شامل ابعاد مختلفی است. یکی از بعدهای آن جامعه شناسی وب است. ما اکنون جامعه ای داریم که مردم در فضای مجازی حضور دارند و رفتار آنها بسیار متفاوت تر از فضای حقیقی است بنابراین بررسی این رفتارها باید به خوبی مورد تحلیل قرار بگیرد.

دبیر کنفرانس اظهارداشت: یکی دیگر از ابعاد آن ارتباطات و رسانه است. اکنون شکل اطلاع رسانی و مدیا تغییر یافته است بنابراین باید روی بعد رسانه‌ها نیز تاکید کنیم. همچنین باید ابعاد حقوقی بحث تجارت الکترونیک که حوزه فنی و تکنیکال رشته کامپیوتر است نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

وی درباره میزان کیفیت مقالات ارسالی وب پژوهی نسبت به سال های گذشته گفت: ما در نخستین سال برگرازی کنفرانس وب پژوهی 130 مقاله دریافت کرده بودیم که امسال به 160 مقاله ارتقا یافته است. کیفیت مقالات نیز نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. حجم مقالات ممتاز کشور از دانشگاه های آزاد و دولتی نیز ارتقا یافته است. این امر نشان از این دارد که کنفرانس وب پژوهی خوشبختانه وجه علمی خود را پیدا کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه از لحاظ حوزه بین المللی برنامه های ما به علت مسایل سیاسی محقق نیافته است. امسال به دلیل شرایط ویژه کشور، متاسفانه نتوانستیم مشارکت خارجی زیادی داشته باشیم. تنها توانسته ایم 7تا8 مقاله از نویسندگان ایرانی مقیم خارج از کشور، مقاله دریافت کنیم.

دکتر شایگان فرد به ملاک های دبیرخانه وب پژوهی در انتخاب مقالات علمی اشاره کرد و گفت: ملاک اصلی ما از پذیرش مقالات نو بودن، جنبه کاربردی داشتن آنها است. صرفا مقالات نباید جنبه تئوری داشته باشند. دو داور کیفیت مقالات را بررسی کردند در نتیجه از مجموعه 160 مقاله دریافتی به این دبیرخانه 50 مقاله به صورت شفاهی و 50 مقاله به صورت پوستر در این دوره ارایه خواهند شد.

وی به کارگاه های آموزشی این کنفرانس نیز اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس 4 کارگاه آموزشی نیز با موضوع هایی مانند پردازش در بستر اسنپ باکس، بانکداری هوشمند بر مبنای تحلیل شبکه های اجتماعی، بلاک چین بستری برای طلای الکترونیک2019 و آینده تکنولوژی های وب برگزار می شود.

 

تحریم‌ها باعث شد سخنرانان خارجی به ایران نیایند

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه درباره نتایج و بازخورد برگزاری این کنفرانس گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از حامیان این کنفرانس همواره علاقمند بوده تا همواره این همایش خروجی خوبی در جامعه داشته باشد و این مقالات بیشتر جنبه کاربردی داشته باشند اما در حال حاضر خروجی این همایش درصد قابل قبولی نداشته است. این مساله یکی از اشکال های جدی برگزاری این کنفرانس است. این نقص به دانشگاه و مجموعه دستگاه های اجرایی مرتبط است. رسانه ها به عنوان حلقه واصله باید به کمک این مساله بیایند تا بتوانیم تازه های علم و مسایل جدید علمی حوزه وب را به خوبی به جامعه انتقال دهیم.

دکتر هاشمی افزود: متاسفانه تحریم ها در بحث علمی نیز کاملا مشهود است و کشورهای مختلف، دولتمردان و حکومت ها این خصومت‌ها و خصلت ها را به خرج می دهند. در حالی که در عرصه علم نباید چنین چیزی رخ دهد. ادعای آنها همواره این بوده که تحریم ها در حوزه علمی وجود ندارد اما شاهد هستیم که بسیاری از علاقمندان برای شرکت در این کنفرانس به علت تحریم ها حضور نیافتند. دوستان دبیرخانه باید راهکارها و روش های مناسب تری برای سال های آینده پیدا کنند. ما نباید فراموش کنیم دشمنانی داریم که این تحریم ها را جدی تر خواهند گرفت. اگر بخواهیم ما این مساله را ادامه دهیم باید در حوزه علم و فناوری بیشتر کار کنیم.