عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

توسعه روستایی بایستی با هدف متنوع سازی فعالیت‌های اقتصادی در روستاها باشد

۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۵ کد : ۶۳۰۶۴ پژوهشی
مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: توسعه روستایی بایستی با هدف متنوع سازی فعالیت‌های اقتصادی در روستاها و کاهش سهم کشاورزی در روستا باشد.
توسعه روستایی بایستی با هدف متنوع سازی فعالیت‌های اقتصادی در روستاها باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد براتی با بیان این مطلب افزود: برای توسعه روستا و رونق اقتصادی در روستاها باید نسبت به توسعه اقتصاد خدماتی همچون گردشگری و یا شغل‌هایی همچون صنایع دستی اقدام نمود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود بارش در کشور، نباید توسعه روستایی منجر به توسعه کشاورزی شود.

وی با تاکید بر اینکه تنوع تولید به جز کشاورزی از مهمترین ویژگی‌های روستا در کشور است، تصریح کرد: گردشگری، خدمات، صنعت و تولیدات خانگی از مهمترین ویژگی‌هایی است که اقتصاد روستا در کشور را متنوع کرده است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به فرهنگ اصیل روستائیان در کشور اشاره و عنوان کرد: خود این فرهنگ علاوه بر بافت معماری سنتی روستایی، می‌تواند یک جاذبه گردشگری محسوب شود.

براتی با انتقاد از تخریب خانه قدیمی در روستاها، اظهار کرد: از فضاها و بناهای قدیمی روستایی می‌توان در جذب گردشگری و رونق اقتصاد روستا استفاده کرد نه اینکه این بناها را تخریب و بافت جدید مسکونی در روستاها احداث کرد.

وی جلب اعتماد روستائیان در اجرای برنامه توسعه روستایی را مهم دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه روستائیان نسبت به دهیار و اعضای شورای اسلامی روستاهای خود اعتماد دارند، می‌توان در اجرای برنامه‌های توسعه روستایی از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها کمک گرفت.

مدیر اسناد روستایی در طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: اقتصاد روستا در آمیخته با زندگی روستایی است و جداشدنی از یکدیگر نیستند؛ برنامه توسعه روستایی باید با اولویت اقتصاد باشد و مباحث کالبدی نبایستی محور توسعه روستا قرار گیرد؛ حتی ایجاد زیرساخت نیز درصورتی که به رشد تولید و اقتصاد در روستا بیانجامد قابل توصیه است.