روز دامپزشکی و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

۱۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۳ کد : ۶۳۰۰۱ پژوهشی انتشار دانش
توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع دامپزشک معرفی شدند.
روز دامپزشکی و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع دامپزشک براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

دامپزشکی، زیرمجموعه‌ای از رشته پزشکی است که به پیشگیری، مدیریت، تشخیص و درمان بیماری، اختلال و صدمه در حیوانات می‌پردازد. علاوه‌بر این، دامپزشکی به پرورش حیوانات، دامداری و دام‌پروری، تغذیه دام و طیور و توسعه محصولات دامپروری نیز می‌پردازد. دامپزشکی با کنترل و نظارت بر بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و ایمنی غذایی از طریق تحقیقات پزشکی به انسان و حیوان خدمات ارائه می‌دهد. دامپزشکان موظف هستند تا بر سلامت حیوانات نظارت داشته باشند. علم دامپزشکی اساس و پایــه تحقیقــات پزشــکی و زیســت محیطــی است.

 

 روز دامپزشکی

 روز چهاردهم مهر هرسال به‌نام روز دامپزشکی نام‌گذاری شده است. روز دامپزشکی، به یاد گوش‌روز پیشنهاد شد و مورد تأیید قرار گرفت. گوش‌روز، در ایران باستان یعنی فرشته‌ی نگه‌دار جانوران و چهارپایان سودمند. به‌دلیل اهمیت دامپزشکی در سلامت انسان و حیوان و همچنین به‌عنوان یکی از رشته‌های مهم دانشگاهی، به بررسی مقالات فارسی با موضوع دامپزشک در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

تجزیه و تحلیل مقالات پربازدید علمی فارسی با موضوع دامپزشک

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع دامپزشک که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس مقالات «ارزیابی آنتی بیوتیک های مورد استفاده در دامپزشکی با استفاده از روش میکروبیولوژیک»، «بررسی وضعیت سلامت روانی و ویژگی های شخصیتی صاحبان حیوانات خانگی مراجعه کننده به کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران» و «بیماری آنفلوانزا: مروری بر مطالعات اپیدمیولوژیک، بیماریزایی و تغییرات ژنتیکی ویروس های آنفلوانزای در گردش در ایران در حوزه های دامپزشکی و پزشکی در دو دهه اخیر» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات فارسی با موضوع دامپزشک هستند.

مقاله‌ی «ارزیابی آنتی بیوتیک های مورد استفاده در دامپزشکی با استفاده از روش میکروبیولوژیک» که درسال 1383 در مجله تحقیقات دامپزشکی ایران منتشر شده است، با بیش از هفت هزار بازدید، پربازدیدترین مقاله فارسی با موضوع دامپزشک است.  این مقاله به درمان عفونت‌های باکتریایی در پزشکی و دامپزشکی بااستفاده از آنتی بیوتیک‌های مناسب می‌پردازد. نتایج این مقاله نشان داد که برخی محصولات تجاری اکسی تتراسیکلین و اریترومایسین با استاندارد مطابقت دارد.

 

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع دامپزشک

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع دامپزشک

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

شکل 1، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع دامپزشک را نشان می‌دهد.

براین اساس «سگ»، «سرولوژی» و «گربه» موضوعاتی هستند که بیشتر در مقالات فارسی با موضوع دامپزشکی بررسی شده‌اند.

 

 شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع دامپزشک

 

منبع:

رجاییان، حمید، جلایی، جعفر، و خالدی، مژگان. (1382). ارزیابی آنتی بیوتیک های مورد استفاده در دامپزشکی با استفاده از روش میکروبیولوژیک. مجله تحقیقات دامپزشکی ایران (دانشگاه شیراز)، 4(2 (مسلسل 8))، 154-162. SID. https://sid.ir/paper/426206/fa

*************************

پیوست 1.

* ارزیابی آنتی بیوتیک های مورد استفاده در دامپزشکی با استفاده از روش میکروبیولوژیک

* بررسی وضعیت سلامت روانی و ویژگی های شخصیتی صاحبان حیوانات خانگی مراجعه کننده به کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران

* بیماری آنفلوانزا: مروری بر مطالعات اپیدمیولوژیک، بیماریزایی و تغییرات ژنتیکی ویروس های آنفلوانزای در گردش در ایران در حوزه های دامپزشکی و پزشکی در دو دهه اخیر

* ارزیابی اثرات ضد میکروبی اسانس چهار گیاه دارویی بر سالمونلاتیفی موریوم و مقایسه آنها با آنتی بیوتیک های رایج در دامپزشکی

* اپیدمیولوژی و جنبه های بالینی دیستمپر در سگ های خانگی ارجاعی به بیمارستان دامپزشکی اهواز