رییس جهاددانشگاهی سمنان اعلام کرد:

اصلاح نژاد و به‌نژاد دام گوسفند سنگسری با توجه به ویژگی‌های اقلیم و منطقه/ تولید محصولات فناورانه با هدف کمک به بخش‌های معدنی

۱۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۶ کد : ۶۲۰۶۹ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی سمنان با اشاره به اینکه طرح اصلاح نژاد و به‌نژاد دام گوسفند سنگسری دارای ویژگی های منحصر به این اقلیم و منطقه است گفت : سه محصول فناورانه و دانش بنیان این واحد نیز با هدف کمک به بخش‌های معدنی استان سمنان اجرایی شد.
اصلاح نژاد و به‌نژاد دام گوسفند سنگسری با توجه به ویژگی‌های اقلیم و منطقه/ تولید محصولات فناورانه با هدف کمک به بخش‌های معدنی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان سمنان،علی منصفی راد رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان در مراسم افتتاح مرکز خدمات تخصصی به‌نژادی دام سبک جهاددانشگاهی استان سمنان که عصر پنجشنبه ۹ شهریورماه در هفته دولت و با حضور دکتر احمد وحیدی وزیر کشور، دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، استاندار و مسوولین استانی انجام گرفت گفت: این پروژه در مساحتی بالغ بر 1000 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 620 میلیارد ریال به بهره برداری رسید و با افتتاح این مرکز، آزمایشگاه تخصصی کشت سلول و جنین، مرکز نوآوری و مرکز رشد واحدهای فناور علوم دامی و صنایع وابسته و مرکز تحقیق و توسعه و دبیرخانه علمی قطب دامپروری نیز آغاز به کار کرد.

علی منصفی راد افزود: پس از تصویب طرح ملی تبدیل شهرستان مهدیشهر به قطب دامپروری، مطالعات طرح ملی ایجاد قطب دامپروری کشور در شهرستان مهدیشهر به عنوان مصوبه سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به استان سمنان با تشکیل هفت کارگروه تخصصی در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان به منظور تحقق این مصوبه ایجاد شد و راه‌اندازی مرکز به‌نژاد دامی شتابدهنده برای تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور به استان سمنان است.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی مرکز به نژاد دامی جهاد دانشگاهی، طرح ملی و فناورانه است که امکانات مناسبی از لحاظ فضای فیزیکی، تجهیزات آزمایشگاه و نیروی انسانی متخصص دارد که می‌تواند منجر به شتاب طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: طرح‌های فناورانه مختلفی در حوزه اصلاح نژاد دام سبک در کشور تهیه و ارائه شد، اما طرح اصلاح نژاد و به‌نژاد دام گوسفند سنگسری از جانب جهاددانشگاهی استان سمنان جدا از اینکه یک طرح ملی است، دارای ویژگی های منحصر به این اقلیم و منطقه است.

در این مراسم همچنین از سه محصول فناورانه و دانش بنیان پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان توسط وزیر کشور رونمایی شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان در حاشیه این مراسم گفت: کود گرانل آهسته رهش، حاوی ترکیبات مغذی و کانی های معدنی جهت اصلاح بستر و کاهش شوری خاک، مالچ معدنی زیست سازگار با محیط زیست به منظور تثبیت خاک و کنترل ریزگرد و تولید زئوتیمول، افزودنی خوراک دام با خاصیت آنتی بیوتیک ارگانیک، سه محصول فناورانه و دانش بنیان جهاددانشگاهی سمنان است.

علی منصفی راد افزود: همچنین طرح اتوفنوتایپینگ با هدف اصلاح نژاد دام، طراحی و ساخت سنسورهای هوشمند به منظور اندازه‌گیری رطوبت خاک از دیگر طرح‌هایی است که دانش فنی تولید آن در جهاددانشگاهی استان سمنان ایجاد و امروز وزیر کشور از آنها بازدید کرد.

وی تأکید کرد: این طرح‌ها با هدف کمک به بخش‌های معدنی استان سمنان اجرایی شده است و با حضور کتر وحیدی و شماری از مسؤولان ملی و استانی به مرحله اجرای نهایی رسید.