برگزاری مراسم روز پزشک در جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران/تقدیر از پزشکان

۰۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰ کد : ۶۱۸۱۳ پژوهشی
مراسم روز پزشک و تقدیر از پزشکان در سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.
برگزاری مراسم روز پزشک در جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران/تقدیر از پزشکان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران دکتر مسعود حبیبی در مراسم تقدیر از پزشکان این سازمان ضمن ابراز خرسندی از فرصت بدست آمده گفت: حقیقتا زبان قاصر است در تشکر از عزیزانی که برای درمان و کمک به انسان‌های دیگر حتی از خود می‌گذرند. همیشه وقتی اسم پزشک می‌آید افراد و عامه جامعه اولین نگاه را به افراد متمکن دارند و تعداد ویزیت بیماران و عمل‌های جراحی را شمارش می‌کنند اما وقتی درون جامعه پزشکی باشید متوجه می‌شوید که چگونه تمام وجود خود را برای درمان و شفای بیماران گذاشتند. شاید مواهب دنیوی خوبی هم نصیبشان شود که این امری طبیعیست اما در واقع ایثارگری که در این عزیزان هست را نمی‌توان بر زبان آورد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: در دوران کرونا بعلت حضور در نظام پزشکی و در روزهای آغازین بیماری کرونا ناشناخته بود، هرچند از دو سه ماه قبل شروع اپیدمی انتقال تجربیات کشور چین و آموزش‌های لازم به جامعه پزشکی و کادر درمان، سوپروایزرها و مدیران بیمارستان‌ها برای مواجهه با این بیماری  داده شده بود و اطلاعات اجمالی به  جامعه پزشکی منتقل کرده بود. برای مدیران و سوپروایزرها کارگاه های مختلفی برگزار کردیم اما وقتی بیماری در کشور شایع شد بسیاری از افراد جامعه مبتلا شدند و بیمارستان‌های ما مملو از بیمار شد. زمانی که فردی مبتلا می شد و خانواده‌های درگیر بیماری می‌شدند، وحشت وجود همه را فراگرفته بود، کسانی که با همه ناشناختگی بیماری و آگاهی از انتقال ویروس، بر بالین بیماران حاضر شدند، کادر درمان بود. اینجا بود که ارزشی که این انسان‌های از خودگذشته و ایثارگر دارند لمس گردید، واقعا قدردانشان هستیم چه عزیزانی که در آن دوره خدمت کردند و چه عزیزانی که هر روز در مجموعه‌های درمانی مشغول خدمت هستند و هم تک تک همکاران خوب ما که در جهاد علوم پزشکی تهران درمانگر و کاهش دهنده آلام بیماران هستند.

دکتر حبیبی با اشاره به خدمات ارزشمند و ایثارگرانه پزشکان گفت: جامعه پزشکی، جامعه خدومی است و پزشکان جامعه ما، افتخار آفرین است. جا دارد مردم، مسئولین و سیاست‌گذاران نظام توجه بیشتری به جامعه پزشکی و زیرساخت‌های پزشکی داشته باشند چرا که بعضا حتی مراکز درمانی برای اداره خود دیگر امکان خرید دستگاه جدید را به راحتی ندارند و تجهیزات قدیمی هم بعضاً وقتی خراب شود از رده خارج است و لازم است به این قضیه توجه ویژه‌ای شود. اگر به سلامت مردم توجه نشود جامعه سرپا نخواهد ایستاد. جامعه پزشکی و سلامت کشور احتیاج به توجه دارند و در گام اول این توجه کادر پزشکی حضور دارند.

رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان سابقه اقدامات پزشکی و ورود به حوزه بالینی و تقدیر از تمامی زحمتکشان این عرصه در سازمان گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد در مجموعه جهاد علوم پزشکی تهران بتوانیم در خدمت به بیماران، کاهش آلام دردمندان و کسانی که به ما مراجعه دارند خدمت مناسبی ارایه کنیم.

پیشرفت جامعه در گرو سلامت و امنیت

دکتر علی منتظری استاد پیشکسوت جهاددانشگاهی و رییس پژوهشکده علوم بهداشتی ضمن حضور در این برنامه و تبریک به پزشکان سازمان گفت: این روز را خدمت همه فرشتگان سپیدپوش تبریک می‌گویم. مردان و زنان سپید پوش که جسم و جان و روح خود را برای درمان و شفای بیماران و رنجوران هزینه می‌کنند و واقعا هم چه روز خوبی انتخاب شده و چه کار خوبی شده که یک روز را برای قدردانی از زحمات پزشکان می گذارند.

دکتر علی منتظری با اشاره به کلام امام علی(ع) گفت: هر جامعه‌ای که می‌خواهد پیشرفت کند و قوام داشته باشد باید روی دو مساله تکیه کند؛ سلامت و امنیت. این ها دو نعمت بزرگ هستند که برای پیشرفت هر جامعه‌ای ضروری‌ست و لذا شما پزشکان عزیز نقش مهمی در پیشرفت، قوام و توسعه‌ی جامعه دارد. باید اول خودتان قدر خود را بدانید و بعد هم وظیفه دیگران است که قدردان زحمات شما باشند.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی افزود: استناد به شواهد علمی‌ست و همان گزاره معروفی که، امروزه پزشکی پیشرفته جهان بر علوم انسانی استوار شده و شواهد علمی زیادی وجود دارد که قبل از اینکه داروهای تجویزی اثر گذار باشد، ارتباط انسانی اثربخش است.امروزه در اکثر دانشکده‌های بزرگ پزشکی دنیا، در ابتدا دروس ارتباطات آموزش داده می‌شود. پزشکان قدیمی اجازه برقرار ارتباط به بیماران نمی‌دادند و امروزه به این نتیجه رسیدند آنچه بیشترین اثر را دارد، ارتباط و توجهات انسانی حتی در حد احوالپرسی است و قطعا اثری بیشتر از آنتی‌بیوتیک‌ها دارد و این مسئله در شواهد علمی متعددی اثبات شده است.

وی افزود: احترام به شخصیت بیمار خیلی موثر است و در برخی پزشکان به قدری مکانیکی برخورد شده که بعد از مراجعه به پزشک حال خوبی حاصل نشده است.

یادگیری در کنار یکدیگر؛ درس علوم پزشکی

معاون پژوهش و فناوری سازمان نیز گفت: ویژگی خوب علوم پزشکی تهران این است که یاد گرفتیم دانش ما مبتنی بر فرد و حوزه خاصی نیست و یاد گرفتیم از کنار هم قرار گرفتن حوزه‌های مختلف است که می‌توانیم با هم پیش برویم.

دکتر محسن فاتح تبیین کرد: جای تقدیر و تشکر دارد از همه عزیزانی که طی این سال‌ها زحمت کشیدند و چنین مجموعه‌ای را به راه انداختند و الان شاید در خدمت خیلی‌ها نباشیم و جا دارد از تک تک این افراد یادی کنیم.

دکتر فاتح ادامه داد: وقتی صحبت از روز پزشک می‌کنیم؛ پزشک نتیجه کارش درمان است به نوعی وقتی وارد حوزه طبابت می‌شود خود را آماده می‌کند تا وارد این فضا شده و با دردمند مواجه شود اما یک بخش از این کار ارائه خدمت به صورت مستقیم است اما شاید عزیزانی که ما خصوصا در حوزه‌های بالینی در مجموعه جهاددانشگاهی در خدمتشان هستیم از دو منظر مختلف، این ایثارگری را انجام می‌دهند.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات تک تک عزیزان تصریح کرد: سعی کنیم با استفاده از پتانسیل داخل مجموعه، امکانات بهتری فراهم کند و شرایط بهتری را جستجو کنیم و جا دارد از تک تک عزیزانی که برای اعتلای سلامت جامعه کار می‌کنند تشکر می‌کنم.

پزشکان؛ خط مقدم جبهه سلامت

معاون آموزش و تجاری سازی سازمان نیز ضمن تبریک و گرامیداشت این روز بزرگ گفت: پزشکان در خط مقدم خدمت در حوزه سلامت حاضرند و زمانی که کادر درمان در بیمارستان‌ها حضور دارند، اضطراب و استرس همراه دارند که اثرات منفی آن تا مدت طولانی با آنهاست.

امیر لله‌گانی افزود: حداقل وظیفه ما تقدیر از عزیزانی است که در حوزه سلامت حضور دارند و همچنین از عزیزانی که به فکر برگزاری این برنامه بودند تشکر میکنم.

دعای خیر؛ آجر معنوی کادر درمان

مشاور رییس سازمان گفت: سلامتی و امنیت دو حوزه‌ای است که انسان را مستأصل می‌کند و فرد مستأصل مستجاب الدعوه است و این دعا در حق خودشان و کادر درمان مستجاب است.

دکتر علیرضا بهرامی افزود: امید است بتوانیم در کنار هم آلام را کم کنیم و با سلامت، امنیت روانی ایجاد کنیم و بتوانیم روز به روز حال بهتری داشته باشیم

توفیق خدمت به خلق؛ رزق کادر درمان

مدیر کلینیک زخم گفت: خدمت به مردم افتخار است و نگاه معنا درمانی و انعکاس انرژی مثبت، قطعا اثری بیشتر دارد و نگاه کل نگر به همه وسایلی که خداوند در این عظمت خلقت و راه‌هایی که برای سلامت جسم و جان آفریده استفاده کنیم قطعا بهترین نتیجه را خواهیم گرفت.

دکتر حسام‌الدین علامه افزود: افرادی که اقدامات درمانی انجام می‌دهند، بهترین ثواب‌ها را کسب می‌کنند و که خدمت به خلق خدا توفیقی است که شامل افرادیست که دلسوزانه در بیمارستان‌ها خدمت ارائه می‌کنند.

پژوهشگر متخصص در حوزه‌های پزشکی؛ لازمه پیشبرد اهداف

عضو هیات علمی سازمان با اشاره به بخشی از زندگینامه فیلسوف و دانشمند بزرگ؛ بوعلی سینا و رازی این دانشمندان را الگویی برجسته دانست و گفت: سبک زندگی و کار این افراد خدمت بی منت به خلق بوده است.

دکتر نسرین زند با اشاره به زمان تاسیس کلینیک لیزر گفت: سال‌ها قبل پژوهشگر در حوزه علوم پایه کم بود و حالا نیز لازم است تا پژوهشگرانی در حوزه‌های دندانپزشکی و پزشکی داشته باشیم.