سومین نشست همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت برگزار شد

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۶ کد : ۶۱۳۷۰ پژوهشی انتشار دانش
سومین نشست‌ از سلسله نشست‌های همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت با حضور مشاورین اجتماعی شرکت ملی نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وزارت نیرو، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اتاق بازرگانی ایران، گروه صنعتی ایران خودرو، شرکت عالی فرد و... در حوزه CSR در سالن جلسات دانشکده علوم زمین دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.
سومین نشست همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد شهیدبهشتی، «همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت»، در ابتدای این نشست، کمال خدایی رئیس جهاددانشگاهی واحد شهیدبهشتی و دبیر اجرایی همایش، ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان این نشست گفت: ما دچار کم توجهی در زمینه مسئولیت اجتماعی و عدم توجه به مفهوم حقیقی آن هستیم در حالی که شرکت‌های بزرگ در جهان توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند. وی افزود:‌ تشکیل مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی جهاددانشگاهی واحد شهیدبهشتی در سال 1397، اقدامی تاثیرگذار در راستای اشاعه فرهنگ و ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی آن بوده است. این مرکز با انجام فعالیت‌های مستمر و برنامه‌ریزی همایش مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت عملکردی موفق و موثر داشته است.

در ادامه مجتبی امیری، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: عصر حاضر، عصر سازمان هاست و باید به سمتی حرکت کرد که اهداف سازمانی بر اهداف فردی تقدم پیدا کنند. وی افزود: بقای هر سازمان به تعامل آن با محیط است. این حقیقت دلیل وجود مقوله مسئولیت اجتماعی است. مسئولیت اجتماعی برای یک سازمان در گام اول، تحقق فلسفه وجودی آن به بهترین شکل است. سازمان ها و شرکت ها شکل می گیرند تا تقسیم وظایف صورت بگیرد. از این رو سازمان ها و شرکت ها باید وظیفه ای که به آنها محول شده است را به نحو احسن انجام دهند. در گام دوم، انجام مسئولیتی است که اجتماع بر دوش آن می‌گذارد.

بابک دارابی، مشاور اجتماعی وزارت نفت نیز در سخنانی بیان کرد: لازم است که دولت و نهادها بسته به نیاز کشور به صورت فعال به حوزه مسئولیت اجتماعی ورود کنند تا مردم ببینند که نقاط ضعف دیده می شود. با توجه به وجود مسائل اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی در مناطق متاثر از فعالیت های صنعت نفت و آثار و پیامدهای آن بر کارایی فعالیت‌های صنعتی، ما می‌توانیم افتخار کنیم که یک  نظام نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت تدوین کرده‌ایم.  وی ادامه داد: سامانه یکپارچه شفاف سازی در صنعت نفت نیز از اقدامات خوبی بود که در وزارت نفت به انجام رسیده است.

علی ربانی، کارشناس حوزه مسئولیت اجتماعی در صنعت پتروشیمی نیز بیان کرد: گاهی مسئولیت اجتماعی از مفهوم واقعی خود عدول می‌کند و  تبدیل به "مسئولیت اشتباهی" می‌شود. لذا باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از مسئولیت اشتباهی انجام دهیم. وی افزود: در حوزه CSR، استاندارد ما GRI است. این استاندارد کامل و جامع است، اما ما باید دقیقا مشخص کنیم اهداف مان چیست، برای مثال آیا می‌خواهیم روی توانمند سازی جامعه محلی سرمایه گذاری کنیم و یا کاهش آلایندگی.

شهرام فرضی مشاور اجتماعی شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز گفت: مهم‌ترین موضوع برای ما فعالان مسئولیت اجتماعی این است که چقدر ارزش‌ها و چشم‌اندازهای سازمان ما با اهداف CSR هم راستا است. وی افزود:‌ اگر یک سازمان به این بلوغ رسیده است که مشاور CSR  انتخاب ‌کند، باید به 3 پرسش کلیدی پاسخ دهد؛ چقدر استراتژی CSR سازمان با ارزش‌های آن همخوانی دارد؟ چقدر می‌تواند به ذی‌نفعان خود سود برساند؟ و چقدر می‌تواند ایجاد شفافیت کرده و پاسخگو باشد؟

در ادامه مرشدیان رئیس دفتر مسئولیت اجتماعی و مشاور مدیر عامل شرکت فناپ در مورد اقدامات این شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی گفت: ما در شرکت فناپ نمی‌خواهیم CSR را جایگزین برندینگ کنیم. محورهای اصلی فعالیت شرکت در زمینه CSR شامل ارائه راهکارهای امن و بومی، جذب و نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس، تسهیل زندگی شهروندان، جست و جوی راه حل های دانش بنیان و توسعه نوآوری و کارآفرینی است. وی تاکید کرد: نیازی نیست یک شرکت به همه جوانب و زمینه‌های CSR ورود کند. هر شرکت باید با توجه به تخصص، زمینه فعالیت و محیط بومی خود اقدام به فعالیت‌های داوطلبانه در حیطه CSR کند.

هومان لیاقتی مدیر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه شهیدبهشتی نیز گفت: مسئولیت اجتماعی در همه جوانب خوب است، اما هدف، انجام یک کار خوب بدون برنامه ریزی، نیاز سنجی و سنجش موقعیت نیست. ما باید از محیط الگو بگیریم که کجا نقص وجود دارد، سپس نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنیم. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در سطح کشور در حوزه CSR فعال باشیم، باید به صورت مداوم با محیط در ارتباط باشیم و نقاط ضعف را رصد کنیم.

بابک نظری، مشاور اجتماعی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز در سخنانی گفت: ما در جنوب کشور با مشکلات حاد آب و شرایط بسیار سخت خانواده‌ها مواجه هستیم. مشکلات ما در حوزه CSR به دلیل عدم تعریف بودجه برای آن است، که دلیل این موضوع عدم ورود مجلس به این حوزه است.

حمید رشیدی‌فرد رئیس گروه مطالعات اجتماعی وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو در راستای مسئولیت اجتماعی فعالیت های بسیار زیادی داشته است، اما به همان نسبت کارهای نکرده زیادی هم وجود دارد. وی افزود: علیرغم همه ناملایمات، خوشبختانه طی این سال ها توانستیم ساختاری برای اهداف اجتماعی در این وزارتخانه شکل دهیم. ما در قبال محیط زیست پاسخگو هستیم، در حالی که این پاسخگویی داوطلبانه است.

لیلا قاسمی، دبیر کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: کارشناسان و مسئولین فعال در حوزه CSR حلقه هایی هستند که از هم جدا شده‌اند. نهادهای دولتی، بخش علمی و دانشگاهی و بخش خصوصی باید با همدلی و در کنار هم فعالیت کنند. وی تاکید کرد: دانشگاه می‌تواند برای تمام فعالان CSR ساختاردهی کند. کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی ایران آماده است تا با همکاری اساتید توانمند در راستای توسعه دانش در این زمینه فعالیت کند.

سینا شیخی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در سخنانی گفت: یکی از خلاهای موجود در زمینه CSR این است که علیرغم عدم وجود قانون در این زمینه، در سازمان‌ها و شرکت های  مختلف شیوه نامه و آیین نامه تالیف شده است. در زمینه مسئولیت اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس اقدام به تدوین پیش نویس مسئولیت اجتماعی شرکت ها نموده است که امیدواریم حرکت تاثیرگذاری در این راستا باشد.

گفتنی است نخستین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» به منظور ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی و تنویر نقش متقابل دانشگاه و صنعت، به همت مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد شهیدبهشتی و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در ۱۸ مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.