بازخوانی مقالات مرتبط با روز ملی اهدای خون در SID

۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۷ کد : ۶۰۳۰۱ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع اهدای خون معرفی شدند.
بازخوانی مقالات مرتبط با روز ملی اهدای خون در SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع اهدای خون براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

خدمات خون به بیماران امکان دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی ایمن را به مقدار کافی می‌دهد و جزء عوامل مهم کلیدی برای سیستم سلامت است.

خون یک نیاز جهانی است، اما دسترسی به آن به‌خصوص در کشورهای با درآمد کم و متوسط به پایین بیشتر است. کمبود خون بر زنان و کودکان تأثیر بیشتری دارد، زیرا این افراد به خون بیشتری نیاز دارند. تبدیل شدن به فردی که اهدای خون می‌کند ساده است، اما این اقدام، گامی فداکارانه است که همه می‌توانند برای تقویت جامعه‌ی خود بردارند و از سیستم سلامت کشور خود و جان‌های ملت خود مراقبت کنند. مردم کشور ما هم در این امر پیشگام هستند و با اهدای خون خود در مواقع ضروری جان هزاران نفر را از مرگ نجات می‌دهند.

 

روز ملی اهدای خون

به دلیل اهمیت اهدای خون در نجات زندگی انسان‌ها، در تقویم ملی کشور روز نهم مرداد هرسال، روز ملی اهدای خون نام دارد. به‌همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع اهدای خون در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع اهدای خون

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع اهدای خون که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس «اهدای خون و اخلاق پزشکی (مقاله مروری)»، «عوارض اهدای پلاکت به روش آفرزیس در انتقال خون استان تهران» و «عوارض جانبی اهدای خون کامل در اهداکنندگان یزد» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات مرتبط با اهدای خون هستند.

در مقاله‌ی «اهدای خون و اخلاق پزشکی (مقاله مروری)» اینچنین ذکر شده که کمبود خون فقط از راه انتقال خون به بدن انسان قابل جبران است. در این مقاله طبق اصول اسلامی و قوانین کشور به برخی نکات مهم مربوط به اصول اخلاق پزشکی اهدای خون پرداخته است.

 

جدول 1.مقالات فارسی پربازدید با موضوع اهدای خون

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع اهدای خون

شکل 1، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع اهدای خون را نشان می‌دهد.

براین اساس «اهدا کنندگان خون»، «سلامت خون» و «انتقال خون» پرتکرارترین کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی مرتبط با اهدای خون هستند. همچنین «هپاتیت B» ، «هپاتیت C» و «HIV» مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که در مقالات فارسی مرتبط با اهدای خون آمده است.

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع اهدای خون

 

منبع:

صفری فرد، اصغر، ریوندی، سعید، و اکرمی، سیدمحمد. (1390). اهدای خون و اخلاق پزشکی (مقاله مروری). مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 4(6)، 15-26. SID. https://sid.ir/paper/135482/fa

*************************

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع اهدای خون روی عنوان مقاله کلیک کنید.

اهدای خون و اخلاق پزشکی (مقاله مروری)

عوارض اهدای پلاکت به روش آفرزیس در انتقال خون استان تهران

عوارض جانبی اهدای خون کامل در اهداکنندگان یزد

بررسی علل معافیت از اهدای خون در اهدا کنندگان مراجعه کننده به پایگاه انتقال خون تهران

تعیین فراوانی ریسک فاکتور افرادی که به منظور آزمایش HIV اقدام به اهدای خون می کنند