روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۳ کد : ۶۰۱۹۵ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع کارآفرینی معرفی شدند.
روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع کارآفرینی براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

 

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی اتفاقی است که در محیط و مکان‌های مختلف اتفاق می‌افتد و باعث رشد اقتصادی می‌شود. کارآفرینی با ایجاد نوآوری باعث ایجاد موقعیت‌های اقتصادی می‌شود. کارآفرینی باعث کشف، ارزیابی و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید شده و در نهایت منجربه تولید کالا و خدمات جدیدی می‌شود که قبلاً وجود نداشته است. می‌توان چنین گفت که کارآفرینی خلق و ایجاد فکری ارزشمند از هیچ است.

کارآفرینی، رفتار است. به‌همین دلیل در کارآفرینی به تقویت رفتارهای کارآفرینانه توجه می‌شود. افرادی که روحیه کارآفرینی دارند برای راه‌اندازی کسب و کار و ایجاد شغل برای خود و دیگران تلاش می‌کنند.

 

روز کارآفرینی و آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای

ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای است. به‌همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع کارآفرینی در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع کارآفرینی

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع کارآفرینی که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس مقالات «بررسی رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران»، «تحلیل نظریه پخش فضایی در کارآفرینی و نقش آن در توسعه کالبدی نواحی روستایی (مورد مطالعه: دهستان سولقان)» و «جایگاه مهارت آموزی در دانشگاههای نسل سوم» به‌ترتیب بیشترین بازدید را در میان مقالات فارسی مرتبط با کارآفرینی داشته‌اند.

مقاله‌ی «بررسی رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران» در سال 1393 با همکاری سه نویسنده در مجله پژوهشنامه مدیریت اجرایی منتشر شده است. در این مقاله چنین بیان شده که رفتار کارآفرینانه، رفتارهایی است که افراد در شرایط عدم اطمینان با استفاده از منابع و امکانات سازمان انجام می‌دهند. این مقاله به این نتیجه رسیده که حذف تشویقات زائد اداری (%64)، تمایل (%77)، برخورداری از درک استراتژیک، محیط کاری پرانرژی (%24) و فضای حمایتی (%63) از عوامل پنچ‌گانه رفتار کارآفرینانه مدیران است.

جدول 1. مقالاات فارسی پربازدید با موضوع کارآفرینی

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع کارآفرینی

شکل 1، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع کارآفرینی را نشان می‌دهد.

براین اساس «کارآفرینی سازمانی»، «دانشگاه کارآفرین» و «آموزش کارآفرینی» کلمات کلیدی هستند که بیشترین بسامد را در میان کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی مرتبط با کارآفرینی داشته‌اند.

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع کارآفرینی

 

منبع:

مقیمی، سیدمحمد، زالی، محمدرضا، و مرزبان، شیرمراد. (1393). بررسی رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 6(11)، 123-144. SID. https://sid.ir/paper/492535/fa

*************************

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی روی عنوان مقاله کلیک کنید.

بررسی رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران

تحلیل نظریه پخش فضایی در کارآفرینی و نقش آن در توسعه کالبدی نواحی روستایی (مورد مطالعه: دهستان سولقان)

* جایگاه مهارت آموزی در دانشگاههای نسل سوم

عوامل موثر در توسعه کارآفرینی زنان ایرانی

بررسی مفاهیم، نظریه ها و مدل های کارآفرینی اجتماعی و ارایه مدل مفهومی