توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی؛

کارگاه آموزشی «کاربرد نرم افزار MAXQDA در تحلیل مطالعات کیفی» برگزار شد

۰۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۳ کد : ۶۰۱۸۹ پژوهشی انتشار دانش
کارگاه دو روزه «کاربرد نرم افزار MAXQDA در تحلیل مطالعات کیفی» توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان برگزار شد.
کارگاه آموزشی «کاربرد نرم افزار MAXQDA در تحلیل مطالعات کیفی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی، کارگاه دو روزه «کاربرد نرم افزار MAXQDA در تحلیل مطالعات کیفی» توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی (مرکز تحقیقات سنجش سلامت) در 2 و 3 مرداد ماه سال جاری با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان برگزار شد.

در روز اول این کارگاه آموزشی، دکتر مژگان فردید، متخصص در حوزه سیاستگذاری سلامت به مطالعات کیفی، ویژگی و ضرورت این مطالعات در حوزه سلامت اشاره کرد. در این خصوص ضمن بیان ضرورت استفاده از نرم افزارهای پژوهشی به حساسیت تحلیل داده های کیفی برای دستیابی به اهداف پژوهش اشاره گردید. در ادامه به تفاوت تحلیل داده ها در مطالعات کمی و کیفی اشاره شد.

در ادامه دکتر فردید به انواع نسخه های در دسترس نرم افزار اشاره کرد و اطلاعاتی در خصوص نحوه نصب نرم افزار ارائه داد. پس از ارائه مقدمات ضروری مراحل ورود داده‌ها و اسناد به برنامه MAXQDA، انواع کد‌گذاری در برنامه، انواع یادداشت ها، نحوه یادداشت گذاری، فعال سازی اسناد و کدها، نحوه کار کردن با انواع فایلهای متنی آموزش داده شد. و همینطور قابلیت ویرایش های بعد از 2020 و اختصاصا ویژگی های ویرایش 2022 اشاره شد. 

در روز دوم این نشست دکتر فردید به نحوه پیاده سازی فایل های صوتی و تصویری در نرم افزار اشاره کرد. این رویکرد کمک می کند بدون نیاز به تایپ جداگانه متن در Word اطلاعات مصاحب ها، مستقیما در نرم افزار MAXQDA وارد شود. تعریف متغیرها، آنالیز داده ها، کد گذاری خلاقانه، تحلیل مطالعات آمیخته، نحوه گزارش گیری و مصور سازی داده ها آموزش داده شد و سپس به کاربرد هوش مصنوعی در نرم افزار اشاره شد.
 در پایان به سوالات شرکت کنندگان در بخشهای مختلف کار با نرم افزار پاسخ داده شد. 

گفتنی است، این کارگاه با هدف افزایش دانش نظری در زمینه شیوه های تحلیل داده های کیفی به ویژه انواع مختلف کدگذاری کیفی و ارتقای مهارت عملی در تحلیل یافته‌های کیفی با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA برگزار شد.