معرفی پربازدیدترین مقالات مرتبط با بهزیستی و تأمین اجتماعی در SID

۲۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۳ کد : ۵۹۶۰۱ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی معرفی شدند.
معرفی پربازدیدترین مقالات مرتبط با بهزیستی و تأمین اجتماعی در SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

 

بهزیستی

بهزیستی عبارت است از رضایت فرد از زندگی، داشتن هدف، داشتن شرایط فرهنگی و فکری مناسب و انتظاراتی که فرد براساس آنها زندگی می‌کند. بهزیستی به معنای پرورش تمام استعدادهای فرد است. بهزیستی دارای شاخص‌هایی مثل خودمختاری، تسلط بر محیط، رشد شخصی، روابط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی است.

بهزیستی یا رضایت از زندگی از چند جهت اهمیت دارد: تأمین سلامت روانی، افزایش طول عمر، اثبات ارزش شادکامی برای انسان، اندازه‌گیری شاخص کیفیت زندگی در کنار شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی. احساس بهزیستی یا رضایت از زندگی بزرگترین و مهمترین هدف زندگی انسان است که بیش از هر عامل دیگری بهداشت روانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

سازمان بهزیستی در ایران

سازمان بهزیستی کشور، به‌عنوان سازمان تخصصی و حرفه‌ای است که در حوزه ارائه خدمات اجتماعی مشغول به فعالیت است. سازمان بهزیستی، از سازمان‌های دولتی مهم کشور است. سازمان بهزیستی ارائه دهنده خدمات رفاه اجتماعی است و از ادغام 16 مؤسسه خیریه و حمایتی برای توسعه خدمات توان‌بخشی، حمایتی، بازپروری، پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم‌برخوردار کشور تأسیس شد. سازمان بهزیستی کشور در تیر سال 1390 به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملحق شد.

 

تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی در گرو آسایش و رفاه انسان است.  بهزیستی و تأمین اجتماعی دو موضوع مربوط به هم هستند. تحول و توسعه اقتصادی سطح تأمین نیازهای جامعه را به عنوان یک اصل تحت تأثیر قرار می‌دهند. برنامه‌های تأمین اجتماعی با تأمین سلامت، بهداشت، امنیت روانی و بهزیستی قابلیت‌های انسان را به عنوان عامل توسعه اقتصادی در ارتباط است.

طبق تعریف سازمان بین‌المللی کار، تأمین اجتماعی عبارت است از حمایتی که جامعه در برابر پریشانی‌های اجتماعی و اقتصادی به وجود آورده و به واسطه قطع یا کاهش درآمد بر اثر بیکاری، بیماری، بارداری، از کار افتادگی، سالمندی، مرگ و یا همچنین افزایش هزینه‌های درمان و نگه داری از خانواده به اعضای خود اختصاص می‌دهد. بنابراین، سازمان بهزیستی و تأمین اجتماعی از سازمان‌های دولتی مهم است.

 

سازمان تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با هدف ایجاد امنیـت شغلی و اشتغال، تولید درآمد، ایجاد رفاه اجتماعی، بهسازی زندگی جمعی و تحقّق عدالت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و محیطی، نیازمند مشارکت اقشار گوناگون جامعه است. لزوم داشتن سازمان اجتماعی پربار در ایران به‌عنوان کشوری که دارای حجم بالای نیروی انسانی جوان است و همچنین کشوری که در آن باید منافع نیروی کار و منافع کارآفرینان به درستی دیده شود، بیشتر است. سازمان تأمین اجتماعی ایران، با داشتن بیش از 36 میلیون بیمه شده تا پایان آذر ماه 1391، عهده‌دار اصلی برنامه‌های بازنشستگی در کشور است. سازمان تأمین اجتماعی به‌منظور برنامه‌ریزی، مدیریت، حمایت و تسهیل زندگی افراد به‌خصوص در سنین پیری به وجود آمده است.

 

روز بهزیستی و تأمین اجتماعی

به مناسبت سالگرد تأسیس سازمان بهزیستی در کشور، به‌موجب تحقق اهداف اصول 3، 21 و 29 قانون جمهوری اسلامی ایران، روز 25 تیر، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام‌گذاری شده است. به‌همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس مقالات «اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افراد دارای نشانه های افسردگی: مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه»، «معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان (گروهی از زنان شاغل فرهنگی)» و «تاثیر خوش بینی (تفکر مثبت) بر سلامت روانی و رضایت از زندگی: یک مدل روان شناختی از بهزیستی» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات مرتبط با بهزیستی و تامین اجتماعی هستند.

مقاله‌ی «اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افراد دارای نشانه های افسردگی: مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه» با همکاری شش نویسنده در مجله‌ی پژوهشنامه روانشناسی مثبت منتشر شده است. این مقاله با هدف اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌گرا برای افزایش شادکامی و بهزیستی روانشناختی در افراد دارای علایم و نشانه‌های افسردگی انجام شده است. در انتها این مقاله به این نتیجه رسید که روان درمانی مثبت‌گرا، به‌عنوان روش درمانی کوتاه مدت برای کاهش علایم و نشانه‌های افسردگی و افزایش شادکامی و بهزیستی روانشناختی مؤثر است.

 

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی

 

معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی

مجلات «مطالعات ناتوانی»، «پژوهش در دین و سلامت» و «روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)» به‌ترتیب مجلاتی هستند که بیشترین تعداد مقالات مرتبط با بهزیستی و تامین اجتماعی را منتشر کرده‌اند.

 

معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی

امید شکری، محسن گل‌پرور و علیرضا آقایوسفی به‌ترتیب نویسندگانی هستند که بیشترین تعداد مقالات مرتبط با بهزیستی و تامین اجتماعی را منتشر کرده‌اند. امید شکری، استادیار روانشناسی تربیتی گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی است.

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع انفورماتیک و داده ورزی

شکل 1، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی را نشان می‌دهد.

براین اساس «بهزیستی روان شناختی»، «بهزیستی ذهنی» و «بهزیستی روانی» کلمات کلیدی‌ای هستند که بیشتر در مقالات مرتبط با بهزیستی و تامین اجتماعی به‌کار رفته‌اند.

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی

 

منبع:

نوفرستی، اعظم، روشن، رسول، فتی، لادن، حسن آبادی، حمیدرضا، پسندیده، عباس، و شعیری، محمدرضا. (1394). اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افراد دارای نشانه های افسردگی: مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(1 (پیاپی 1))، 1-18. SID. https://sid.ir/paper/257725/fa

*************************

 

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع بهزیستی و تامین اجتماعی روی عنوان مقاله کلیک کنید.

اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افراد دارای نشانه های افسردگی: مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه

معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان (گروهی از زنان شاغل فرهنگی)

* تاثیر خوش بینی (تفکر مثبت) بر سلامت روانی و رضایت از زندگی: یک مدل روان شناختی از بهزیستی

تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس مولفه های ذهن آگاهی

سیاست اجتماعی چیست؟