روز خانواده و تکریم بازنشستگان و بازخوانی مقالات مرتبط با آن

۲۵ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۱ کد : ۵۹۵۸۷ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع خانواده و بازنشستگی معرفی شدند.
روز خانواده و تکریم بازنشستگان و بازخوانی مقالات مرتبط با آن

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع خانواده و بازنشستگی براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

 

خانواده چیست؟

خانواده ، گروهی متشکل از افرادی است که از طریق ازدواج، تولد یا فرزندخواندگی باهم زندگی می‌کنند. خانواده یکی از ارزشمندترین نهادهای انسانی است که از همان ابتدای پیدایش، همراه با تغییرات مختلف زندگی بشر، تغییر داشته است. خانواده شالوده‌ی حیات اجتماعی محسوب می‌شود. گذشته از وظیفه‌ی فرزندآوری و پرورش کودک که موجب استمرار و بقای نوع بشر است، وظایف متعدد دیگری از جمله فعالیت‌های اقتصادی، آموزش و پرورش و اجتماعی کردن فرزند نیز بر عهده‌ی خانواده است. جهان امروز در مسیر دگرگونی و تغییر و تحولات فزاینده‌ای قرار گرفته و همزمان با چالش‌ها و بحران‌های نو در عرصه‌های مختلفی مثل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... روبه‌رو شده است.

خانواده کانونی خصوصی است که دارای پیامدهای اجتماعی و عمومی بسیاری است. سازمان‌های خدمات اجتماعی زیادی در حال فعالیت هستند. یکی از سازمان‌های مهم پیشگیری مربوط به خانواده، کودک آزاری و خشونت علیه زنان است. کودک آزاری معضلی است که کلیه کودکان و خانواده‌ها را درگیر می‌کند. کودک آزاری مربوط به قشر و طبقه خاصی نیست. کودک آزاری در چهار شکل جسمانی، هیجانی، جنسی و غفلت وجود دارد. البته این چهار شکل کودک آزاری می‌تواند باهم باشد و یا می‌تواند فقط به یک شکل انجام گیرد.

سه نوع رویکرد درمورد خشونت علیه زنان در خانواده وجود دارد: فردی، خرده فرهنگی و فمینیستی. خشونت فردی علیه زنان به‌دلیل ویژگی‌های شخصیتی مرد است که او را از دیگر مردان متمایز می‌کند. خرده فرهنگی به این نکته اشاره دارد که مردان فقیرتر و با تحصیلات کمتر، بیشتر دست به خشونت خانگی می‌زنند. و دلیل آخر یعنی فمینیستی بر این نکته اشاره دارد که مردان به‌طور سنتی، خود را حاکم بر زنان می‌دانند و زنان باید فرمان بردار آنها باشند.

 

سالمند کیست؟

سالمند به افرادی گفته می‌شود که از سن 65 سال عبور کرده‌اند. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که جمعیت جهان به سمت سالمندی است و بین سال‌های 2015 تا 2025 جمعیت افراد سالمند دو برابر خواهد شد و از 12 درصد به 22 درصد خواهد رسید.

 

بازنسشتگی چیست؟

بازنشستگی ، واقعیتی است که در زندگی شغلی نیروی انسانی رخ می‌دهد و البته به دلایلی ممکن است زودتر از موعد اتفاق بیافتد. بازنشستگی  دارای ابعاد و طبقات مختلف فردی، اجتماعی و اقتصادی است. بازنشستگی اغلب با سنین سالمندی همراه است. به‌دلیل اینکه بازنشستگی و سالمندی اغلب پیده‌های مرتبطی هستند که در یک زمان رخ می‌دهند؛ اکثر افراد مشغول به‌کار، در اواخر دوره میان‌سالی و در آغاز دوره سالمندی بازنشسته می‌شوند. شروع بازنشستگی با تغییر و تحولات زیادی همراه است که در ابعاد روانی و جسمی اتفاق می‌افتد. به‌همین دلیل اخیراً به ارتقای سلامت و رضایت از زندگی افراد بازنشسته و فعال ماندن آنها در سنین بالا توجه زیادی می‌شود. رضایت از زندگی در افراد بازنشسته یکی از عوامل سازگاری بر ابعاد مختلف زندگی است. رضایت از زندگی در بازنشستگان می‌تواند بر ارزیابی مثبت شناختی عاطفی که فرد از زندگی خود دارد، تعریف شود. رضایت از زندگی بازنشستگان، تحت تأثیر متغیرهایی مثل حمایت اجتماعی، وضعیت جسمانی، منابع کنترل درونی و بیرونی و وضعیت مالی است.

 

روز خانواده و تکریم بازنشستگان

روز ۲۵ ذیحجه، از سال ۱۳۸۶ هجری شمسی، به‌عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور ثبت شده است. دلیل انتخاب این روز، به‌عنوان روز خانواده نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان است. این آیه راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است. به‌همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع خانواده و بازنشستگی در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع خانواده و بازنشستگی

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع خانواده و بازنشستگی که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس مقالات «جایگاه شغلی زن در خانواده و اجتماع از دیدگاه قرآن»، «بررسی رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان راهکارهایی برای پیشگیری از جرم در محیط خانواده» و «شکاف نسلی در خانواده ایرانی؛ دیدگاه ها و بینش ها» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات فارسی با موضوع خانواده و بازنشستگی هستند.

 

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع خانواده و بازنشستگی

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع خانواده و بازنشستگی

شکل 1، ابر کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع خانواده و بازنشستگی را نشان می‌دهد.

براین اساس «تنظیم خانواده»، «کارکرد خانواده» و «کیفیت زندگی» کلمات کلیدی‌ای هستند که بیشترین بسامد را در میان کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع خانواده و بازنشستگی داشته‌اند

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع خانواده و بازنشستگی

*************************

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع خانواده و بازنشستگی روی عنوان مقاله کلیک کنید.

جایگاه شغلی زن در خانواده و اجتماع از دیدگاه قرآن

بررسی رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان راهکارهایی برای پیشگیری از جرم در محیط خانواده

شکاف نسلی در خانواده ایرانی؛ دیدگاه ها و بینش ها

شیوه های فرزندپروری و سازگاری اجتماعی فرزندان

* بررسی نقش فعالیت بدنی در سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی خانواده از دیدگاه اسلام