نشست تخصصی نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد

۱۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۴ کد : ۵۹۱۵۲ پژوهشی انتشار دانش
نشست تخصصی نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در محل پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.
نشست تخصصی نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، نشست تخصصی نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در محل پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.

در این نشست که برنامه هفتم توسعه از جنبه‌های حکمرانی و مدیریت بررسی شد، دکتر مهدی مرتضوی دانشیار مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فن‌آوری دانشگاه تربیت مدرس، دکتر بتول کیایی مدیر گروه پژوهشی و دکتر حمید هاشمی عضو هیات علمی گروه پژوهشی مدیریت و تعالی عملکرد پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران حضور داشتند.

دکتر مرتضوی با طرح این پرسش که چرا برنامه‌های توسعه، باعث توسعه نمی‌شود؟ با مرور تاریخ برنامه‌ریزی در ایران و برنامه‌های عمرانی، در ادامه پاسخ‌های مختلف به این پرسش را ارایه و دیدگاه‌های مختلف در این‌باره را مطرح کرد.

این دانشیار مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فن‌آوری دانشگاه تربیت مدرس در ادامه اظهار کرد که  آمار و شاخص‌های ملی و منطقه‌ای ایران گویای تحقق نیافتن برنامه‌های توسعه‌ای پس از انقلاب است. اگرچه منطق، نظام و فرآیند برنامه‌ریزی کشور مشارکتی بودن برنامه را الزام می‌کند، اما چون برنامه‌ریزی برای دست‌اندرکاران به‌مانند آئین و وظیفه تلقی می‌شود، از این‌رو به متدولوژی و مسائل اجرای آن دقت و توجه جدی نمی‌شود.

در ادامه این نشست، دکتر بتول کیایی مدیر گروه پژوهشی مدیریت و تعالی عملکرد جهاددانشگاهی تهران ضمن معرفی بستر، برنامه توسعه هفتم را بیان کرد و با ذکر نکات مثبت آن دیدگاه خود را در خصوص برنامه هفتم توسعه ارائه کرد.

وی درباره ویژگی‌های برنامه هفتم توسعه توضیح داد: رویکرد برنامه، مسأله‌محور و تلاش برای تحقق عدالت است. دو محور توجه به اصلاح ساختار و بازطراحی ساختار در متن برنامه دیده و رویکرد حکمرانی نسبت به مسائل کشور در آن مشاهده می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت و تعالی عملکرد جهاددانشگاهی تهران در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به مدیریت کسب و کار و بهره‌وری خدمات، محصولات و نیروی انسانی را می‌توان در این برنامه توسعه‌ای مشاهده کرد.

دکتر کیایی ادامه داد: از دیگر موضوعات قابل مشاهده در این برنامه می‌توان به تفکیک مسایل حاکمیتی از تصدی‌گری به لحاظ حکمرانی و هماهنگی بین دستگاه‌ها اشاره کرد، اما در احکام تفاوت وجود دارد.

وی با بیان این‌که کاهش هزینه‌ها و کوچک‌سازی مواردی است که مد نظر برنامه‌ریزان در این برنامه توسعه‌ای قرار گرفته است، در ادامه تصریح کرد: در ابتدای هر فصل اهداف کمی را می‌توان ملاحظه کرد اما واقع‌بینانه بودن آن‌ها جای پرسش دارد.

دکتر حمید هاشمی عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مدیریت و تعالی عملکرد پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی تهران هم با بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون معایب فرآیند و نظام برنامه‌ریزی و برنامه هفتم توسعه در ادامه بر ضرورت مشارکت گسترده‌تر آحاد دانشگاهیان و پژوهشگران مراکز علمی در تدوین، ارزیابی نظارت بر اجرا و نتایج برنامه هفتم توسعه در قالب داشبورد و همکاری در تهیه پیش‌نویس برای برنامه هشتم از هم‌اکنون تأکید کرد.

براساس این گزارش، پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران، نشست‌های تخصصی نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را با حضور صاحب‌نظران و با هدف کمک به اجرای موفق برنامه‌های ملی و با مأموریت تولید و انتشار دانش از جنبه‌های اقتصادی، «اجتماعی – فرهنگی»، آموزش و توسعه منابع انسانی، حکمرانی و مدیریت برگزار می‌کند.