مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق موفق شد؛

اخذ موافقت قطعی مرکز خدمات تخصصی ریزازدیادی و تولید پایه و بذر سالم و گواهی شده

۱۳ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۱ کد : ۵۹۰۲۷ پژوهشی
با تبدیل وضعیت مجوز فعالیت مرکز خدمات تخصصی" ریزازدیادی و تولید پایه و بذر سالم و گواهی شده" از موافقت اصولی به "قطعی" موافقت شد.
اخذ موافقت قطعی مرکز خدمات تخصصی ریزازدیادی و تولید پایه و بذر سالم و گواهی شده

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، پیرو موافقت معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، این مرکز موفق به اخذ موافقت قطعی مرکز خدمات تخصصی " ریزازدیادی و تولید پایه و بذر سالم و گواهی شده"گردید.

در حال حاضر حدود 90 درصد نهال های تولید شده در کشور بذری می باشند که دارای مشکلاتی از قبیل دوره نونهالی طولانی و تفرق در سطح باغات می باشد. با جایگزینی این نهال های حاصل از ریزازدیادی می توان این معایب را رفع کرد و میزان بهره وری در سطح را افزایش داد.

گفتنی است مرکز خدمات تخصصی ریزازدیادی و تولید پایه و بذر سالم و گواهی شده  مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به پشتوانه علمی و با بهره ­مندی از پژوهشگران و متخصصان جوان این حوزه و با هدف حمایت از کسب و کار و به منظور بومی سازی خدمات از سال 1396 موفق به اخذ موافقت اصولی جهت ارائه خدمات تخصصی در زمینه  تولید، تکثیر، توزیع و فروش پایه درختان میوه، گل، گیاهان زینتی و دارویی؛ مشارکت در فرآیند تحقیق و توسعه بر اساس نیاز بازار  به نهال های میوه کشت بافتی ( پایه های رویشی)؛ تولید متابولیت های ثانویه از گیاهان دارای ارزش اقتصادی از طریق تکنیکهای کشت بافت؛ استفاده از فناوری نوین در تولید نهال سالم و گواهی شده؛ استفاده از فناوری ریزازدیادی جهت تولید و تکثیر گیاهان خاص، در معرض انقراض و استراتژیک بومی گردید .

در طی سالهای اخیر با توجه به رویکردهای استراتژیک در زمینه اهمیت امنیت غذایی و نیاز به دستیابی به فناورهای جدید و بومی سازی آن با تلاش متخصصان این حوزه در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهت اخذ موافقت قطعی اقدام و پس از طی فرایند مختلف موافقت قطعی برای این مرکز خدمات تخصصی اخذ شد.

برخی از خدمات قابل ارائه توسط این مرکز عبارتند از:

  • استفاده از فناوری ریزازدیادی جهت تولید و تکثیر پایه های رویشی درختان میوه و گیاهان خاص و استراتژیک بومی
  • فروش انواع نهال های درختان میوه، گل و گیاهان زینتی و گیاهان دارویی.
  • استقرار پروتکل های کشت بافت
  • فروش دانش فنی ( پروتوکل های کشت بافتی)
  • پذیرش خدمات برونسپاری شده از سوی سایر سازمانها، نهادها و شرکتها در جهت تولید انبوه نهال سالم و استاندارد
  • انجام طرح­های تحقیقاتی کاربردی، خدماتی، آموزشی و مشاوره­ای در زمینه تولید نهال، گل و گیاهان زینتی و گیاهان دارویی در راستای فعالیت اختصاصی مرکز.
  • مشاوره و همکاری علمی _ پژوهشی مستمر با موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، دانشگاهها، پژوهشکده ها و سایر مراکز علمی و حقوقی مرتبط به منظور دسترسی به آخرین یافته ها و دستاوردهای جدید علمی و فنی.
  • تولید و فروش نشاء سبزی و صیفی.
  • برگزاری دوره های کارآموزی برای دانشجویان، فارغ التحصیلان و کارشناسان کشاورزی.