روز ملی صنعت و معدن و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۰ کد : ۵۸۹۱۹ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع صنعت و معدن معرفی شدند.
روز ملی صنعت و معدن و بازخوانی مقالات مرتبط با آن در SID

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع صنعت و معدن براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

بخش صنعت و معدن از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است. صنعت و معدن نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد. همچنین، صنعت و معدن، در ارتباطات پیشین و پسین با بخش‌های دیگر، نقش مهمی در رشد تولید و بهره‌وری بخش‌های اقتصادی دارد. صنعت و معدن از محصولات تولیدی بخش‌های دیگر مثل یک نهاد واسطه‌ای عمل می‌کند و به رشد تولید بخش‌های مختلف کمک می‌کند.

صنعت و معدن، از طرفی از محصولات تولیدی بخش‌های دیگری مثل نهاده واسطه‌ای استفاده می‌کند و رشد تولید این بخش بر رشد تولید بخش‌های دیگر کمک می‌کند. از سوی دیگری، صنعت کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای موردنیاز بقیه بخش‌ها را تولید کرده که در نهایت منجر به رشد تولید و بهره‌وری آنها خواهد شد.

به‌دلیل اهمیت صنعت و معدن، پیرو مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دهم تیرماه روز صنعت و معدن نام‌گذاری شده است. به‌همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع صنعت و معدن در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع صنعت و معدن

براین اساس «تاثیر تسهیلات بانکی بر اشتغال زایی بخش های اقتصادی ایران»، «بررسی عوامل موثر بر تقاضای واردات ایران به تفکیک کالاهای واسطه ای، سرمایه ای و مصرفی» و «بررسی کارایی بانک های دولتی و خصوصی بر اساس شاخص های بانکداری الکترونیک با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA)» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات فارسی با موضوع صنعت و معدن هستند.

مقاله‌ی «تاثیر تسهیلات بانکی بر اشتغال زایی بخش های اقتصادی ایران» در سال 1389 با همکاری سه نویسنده نگارش شده است. این مقاله به بررسی تاثیر تخصیص تسهیلات بانکی کشور به بخش‌های کشاورزی, صنعت و خدمات و اندازه‌گیری روند اشتغال‌زایی در آنها در دوره 1352-1385 پرداخته است. این مقاله به این نتیجه رسیده که نوسان در عملکرد نظام بانکی کشور نسبت به اشتغال‌زایی در بخش‌های اقتصادی زیاد بوده است و این نوسان در تسهیلات منجر به تخریب شغل شده است.

جهت دسترسی به لینک مقالات پربازدید با موضوع صنعت و معدن به پیوست 1 در انتهای گزارش مراجعه شود.

 

جدول 1. مقالات فارسی پربازدید با موضوع صنعت و معدن

 

معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع صنعت و معدن

مجلات «پژوهشنامه اقتصادی»، «پژوهشنامه بازرگانی» و «اقتصاد مالی» به‌ترتیب مجلاتی هستند که بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع صنعت و معدن را منتشر کرده‌اند.

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع صنعت و معدن

شکل 1، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع صنعت و معدن را نشان می‌دهد.

براین اساس «سرمایه گذاری»، «رشد اقتصادی» و «ایران» مهم‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با موضوع صنعت و معدن هستند.

 

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع صنعت و معدن

 

منابع:

امینی، علیرضا. (1383). اندازه گیری و تحلیل عوامل موثر در بهره وری کل عوامل د بخش صنعت و معدن. پیک نور- علوم انسانی، 2(4 (ویژه اقتصاد))، 47-73. SID. https://sid.ir/paper/128536/fa

طیبی، سیدکمیل، ساطعی، مهسا، و صمیمی، پریسا. (1389). تاثیر تسهیلات بانکی بر اشتغال زایی بخش های اقتصادی ایران. پول و اقتصاد، 2(4)، 1-33. SID. https://sid.ir/paper/168088/fa

 

*************************

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع صنعت و معدن روی عنوان مقاله کلیک کنید.

تاثیر تسهیلات بانکی بر اشتغال زایی بخش های اقتصادی ایران

بررسی عوامل موثر بر تقاضای واردات ایران به تفکیک کالاهای واسطه ای، سرمایه ای و مصرفی

بررسی کارایی بانک های دولتی و خصوصی بر اساس شاخص های بانکداری الکترونیک با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA)

سطح بندی شهرستان های استان گلستان از نظر شاخص های توسعه یافتگی با استفاده از روش تحلیل عاملی

بررسی تطبیقی متن چشم انداز و بیانیه ماموریت شرکت های برتر و شرکت های ایرانی در صنایع غذایی با استفاده از تکنیک متن کاوی و خوشه بندی