کپسول ایمپودتوکسین، نخستین داروی گیاهی مجوزدار کشور در زمینه ترک اعتیاد

۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۱ کد : ۵۸۸۳۶ پژوهشی انتشار دانش
کپسول ایمپودتوکسین با هدف کنترل سندرم محرومیت از اپیوئید در ترک اعتیاد تهیه شده و دستور مصرف توصیه شده برای آن روزانه ۳ کپسول به صورت همزمان، بعد از صرف غذا برای مدت ۸ روز است.
کپسول ایمپودتوکسین، نخستین داروی گیاهی مجوزدار کشور در زمینه ترک اعتیاد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر رضا غفارزادگان رییس این پژوهشکده همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فعالیت این پژوهشکده در زمینه تولید دارویی گیاهی برای کمک به ترک اعتیاد گفت: متأسفانه از آنجا که شاهد افزایش تعداد معتادان در کشور بودیم و کمپ‌های ترک اعتیاد در زمینه داروهای ترک اعتیاد با مشکل مواجه هستند و استفاده از برخی داروهای ترک اعتیاد مثل متادون باعث وابستگی روحی و روانی در فرد شده و خود به نوعی، اعتیادزا است، به همین دلیل در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، تحقیقات در زمینه تولید داروی گیاهی برای درمان اعتیاد را آغاز کردیم.

وی افزود: گیاه تلخه‌بیان از گیاهان بومی کشور بوده و در مناطق جنوبی کشور رشد می‌کند. از عصاره این گیاه استفاده و ۲۰ آکالوئید آن را جدا کردیم. نتایج آزمایش در مرحله سلولی و حیوانی مثبت بود. با همکاری سازمان بهزیستی کشور، مرحله آزمایش بالینی این داروی گیاهی را نیز با موفقیت به پایان رساندیم.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تأکید کرد: با توجه به نتایج مثبت آزمایش‌ها، برای نخستین‌بار توانستیم نخستین داروی گیاهی مجوزدار کشور در زمینه ترک اعتیاد را در سال 1399 تولید و عرضه کنیم. داروی “ایمپودتوکسین” عوارض جانبی بسیار محدودی داشته و مشکلات ناشی از ترک اعتیاد مانند اسهال، استفراغ، رعشه، گیجی، عوارض عصبی و تشنج را به حداقل ممکن می‌رساند.

دکتر غفارزادگان افزود: مصرف ۸ روز متوالی مصرف داروی ایمپودتوکسین می تواند به فرایند ترک اعتیاد کمک نماید.کپسولImpoDetoxin  برای کنترل سندروم محرومیت از اپیوئیدها طراحی و تولید شده و بر خلاف داروهای شیمیایی مشابه در بازار که منجر به عوارض مختلفی همچون؛ اسهال، استفراغ، تب و مشکلات شدید گوارشی می شوند، عوارض کمی دارد.

 

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی در پایان اظهار کرد «به دلیل این که ماده مؤثره این کپسول هیچگونه تأثیری بر روی گیرنده‌های اپیوئید ندارد، هیچگونه وابستگی در بیمار مبتلا به اعتیاد  نمی‌تواند ایجاد کند و از نظر نوع عملکرد در سطح بازار دارویی کشور محصولی منحصر به فرد به شمار می رود .

وی افزود: بازخوردهای گرفته شده در سه سال اخیر نشان می دهد داروی ایمپودتوکسین درصد موفقیت بالایی در فرایند ترک اعتیاد از خود نشان داده است. با توجه به بازخوردهای اخذ شده و اطمینان از کارآیی محصول، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، علاوه بر توزیع این محصول در سطح کشور، آمادگی همکاری با کمپ های ترک اعتیاد در سراسر کشور را اعلام می دارد.

گفتنی است، توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 26ژوئن برابر با پنج تیرماه به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان سوز مواد مخدر، کنترل آن و انجام اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.