مدیر کلینیک زخم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران خبر داد:

ابتلای ۱۵ درصد بیماران دیابتی به زخم پا

۰۶ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۰ کد : ۵۸۷۴۰ پژوهشی
دکترحسام الدین علامه مدیر کلینیک زخم و مرکز انفورماتیک سلامت جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: همزمان با شیوع برخی بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی، شاهد افزایش زخم های مزمن هستیم، براساس مطالعات انجام شده ۱۵ درصد بیماران دیابتی دچار زخم پای دیابتی می شوند.
ابتلای ۱۵ درصد بیماران دیابتی به زخم پا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، در این نشست دکترحسام الدین علامه مدیر کلینیک زخم و مرکز انفورماتیک سلامت، اظهار داشت:  در سال های گذشته پیشرفت در زمینه درمان بیماری ها و تغییر سبک زندگی افراد جامعه، باعث افزایش جمعیت و تغییر الگوی بیماری ها به سمت بیماری های غیرواگیر شده است.

به گفته وی ، همزمان با شیوع برخی بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی، شاهد افزایش زخم های مزمن هستیم، براساس مطالعات انجام شده ۱۵ درصد بیماران دیابتی دچار زخم پای دیابتی می شوند.

مدیر کلینیک زخم و مرکز انفورماتیک سلامت عنوان کرد: زخم پای دیابتی شایعترین دلیل بستری شدن بیماران دیابتی در بیمارستان است، از طرف دیگر بدون ارائه مراقبت های لازم، این زخم ها منجر به عفونت، گانگرن، آمپوتاسیون و حتی مرگ میشوند. به علاوه، قطع اندام تحتانی با بستری طولانی مدت، بازتوانی و مراقبت در منزل و حمایتهای اجتماعی همراه است.

علامه با اشاره به اهمیت وجود شبکه ی ملی زخم، با توجه به کمبود های ذکر شده و جمعیت تحت تاثیر این عارضه، خاطرنشان کرد: از جمله اهداف مهم کلینیک زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، فعالیت علمی، فنی، پژوهشی و آموزشی در زمینه ی طراحی و توسعه ی شبکه ی ملی زخم برای حل مشکلات است.

گفتنی است، در این جلسه آخرین آمار منتشر شده از شیوع دیابت، زخم پای دیابتی، قطع عضو و در نهایت مرگ ناشی از آن، در ایران و جهان ارایه شد و همچنین دستورالعمل استاندارد مدیریت درمان زخم و فناوری ها و ابزارهای هوشمند در این حوزه معرفی شد.