دستاوردی دیگر از استارتاپ های فعال جهاددانشگاهی؛

پایش سلامت چشم به وسیله هوش مصنوعی

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۱ کد : ۵۸۳۹۲ پژوهشی
مجموعه چشم «یار» یکی از استارتاپ های فعال جهاددانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی و سلامت چشم است. این استارتاپ، سلامت چشم را بر اساس مجموعه فناوری های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی بهبود می بخشد.
پایش سلامت چشم به وسیله هوش مصنوعی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مجموعه چشم «یار» یکی از استارتاپ های فعال جهاددانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی و سلامت چشم است. این استارتاپ، سلامت چشم را بر اساس مجموعه فناوری های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی بهبود می بخشد. اکنون نیز به روی مجموعه تکنیک های پردازش تصویر و سایر روش های یادگیری ماشین اقداماتی انجام می دهد.

محمدجواد احمدی از پژوهشگران این مجموعه گفت: ما در این مجموعه به وسیله هوش مصنوعی سلامت چشم را پایش و بیماری های چشمی را تشخیص می دهیم؛ تاکنون با این تکنولوژی سیزده بیماری چشمی تشخیص داده شده اند.

وی درباره نحوه پایش سلامت چشم بیماران و مراجعه کنندگان اظهار کرد: ابتدا تصاویر سطحی( تصاویری که از گوشی های هوشمند گرفته می شود) یا نیمه تخصصی و تخصصی( تصاویری که از شبکیه چشم گرفته شده اند) به روی اپلیکیشن یا وب اپلیکیشن بارگذاری می شود؛ سپس بیماری بیماران تشخیص داده شده و نتیجه آن نیز به چشم پزشک ارجاع داده می شود.

احمدی به اهمیت بکارگیری هوش مصنوعی در پایش سلامت چشم بیماران اشاره کرد و در این زمینه افزود: قطعا این کاربری و ابزار می تواند کمک بزرگی به جامعه پزشکی کند. خوشبختانه جامعه پزشکی ایران به این تکنولوژی اعتماد کرد و اکنون این طرح در سه بیمارستان لبافی نژاد، فارابی و رسول اکرم(ص) در حال اجراست.

وی تصریح کرد: باید این تکنولوژی در مسیر درست و با کاربری درست مورد استفاده قرار بگیرد تا نتیجه بخش باشد. همان گونه که گاهی امکان دارد در تشخیص و تجویز داروها اشتباه هایی رخ دهد. گاهی در بکارگیری از این تکنولوژی نیز ممکن است، خطایی از سوی اپراتور، هوش مصنوعی یا پزشک صورت بگیرد.

احمدی بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم حمایت ها برای اجرای این طرح، مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشته ایم اما اکنون با خارج از ایران در ارتباط هستیم و حمایت هایی از جانب آن ها به ما تعلق می گیرد. این نوع حمایت ها باعث می شود بهتر مدل ها و دیتاها را مورد پذیرش و بررسی قرار دهیم.

وی تاکید کرد: جنبه های مختلف این مساله باید درست مطرح شود تا بحث بیماری ها و تشخیص آنها دقیق تر صورت بگیرد. ما سعی کرده ایم با در نظر گرفتن این جنبه ها برای کاهش این خطاها، دقت تشخیص و نوع تصویربرداری ها را افزایش دهیم.

احمدی به دیگر مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: ما در این طرح سعی کرده ایم به وسیله تلفن هوشمند، بیماری های چشمی را تشخیص دهیم و نیاز حضور بیماران در بیمارستان و کلینیک های تخصصی را کمتر کنیم. با اجرای این طرح می توانیم به وسیله ارزان ترین تجهیزات، اینترنت و گوشی هوشمند، این سرویس را در محروم ترین نقاط ایران ارائه دهیم.

وی یادآور شد: متاسفانه به دلیل حمایت هایی که نشده ایم برای اجرای این طرح، مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشته ایم اما اکنون با خارج از ایران در ارتباط هستیم و حمایت هایی از جانب آن ها به ما تعلق می گیرد. این نوع حمایت ها باعث می شود بهتر مدل ها و دیتاها را مورد پذیرش و بررسی قرار دهیم.

وی در گفت و  گو با سیناپرس اظهار کرد: امیدواریم حمایت از پژوهشگران، نخبگان و متخصصان هوش مصنوعی به قدری باشد که شاهد کاهش آمار کوچ و مهاجرت متخصصان این حوزه به خارج از کشور باشیم.