اجرای طرح «مطالعه تأثیر متامفتامین بر ژن‌های دخیل در سرطان کلورکتال» در فارس

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۶ کد : ۵۷۹۵۵ پژوهشی انتشار دانش
طرح پژوهشی «مطالعه تأثیر ماده مخدر متامفتامین بر ژن‌های دخیل در بروز سرطان کلورکتال» در گروه پژوهشی ژنتیک انسانی جهاددانشگاهی فارس اجرا می‌شود.
اجرای طرح «مطالعه تأثیر متامفتامین بر ژن‌های دخیل در سرطان کلورکتال» در فارس

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس، طرح «مطالعه مروری تأثیر ماده مخدر متامفتامین در ژن‌های دخیل در بروز سرطان کلورکتال» با مسئولیت حسین جاوید، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استان فارس و همکاری گروه ژنتیک انسانی این نهاد انجام شد.

متامفتامین دومین ماده مخدر مصرفی در جهان است و متأسفانه مصرف آن در آسیا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی بسیار رایج است.  اعتیاد به متامفتامین یک مشکل سلامت عمومی بین‌المللی بوده و تخمین زده در حال حاضر حدوداً 15 تا 16 میلیون استفاده کننده در سراسر جهان دارد.

این ماده مخدر باعث کاهش در توانایی تکثیر و خود بازسازی سلول‌های بنیادی و تغییر در مسیر تمایز آن‌ها شده و باعث تغییر روند تکوین، رشد و تمایز سلول‌های بنیادی می‌شود.

با توجه به اینکه سرطان روده یکی از سرطان‌های شایع در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر صنعتی، به خصوص متامفتامین است، هدف از این مطالعه مروری بررسی تغییر در ژن‌های مرتبط با سرطان روده بود.

تحقیقات محققین در گروه ژنتیک جهاد دانشگاهی استان فارس نشان می‌دهد متامفتامین بیان حدود 292 ژن را تغییر می‌دهد که متعلق به گروهی از ژن‌ها هستند که در پاسخ‌های رفتاری، مرگ سلولی، رشد، مورفولوژی، تکثیر سلول‌ها و عملکرد آن‌ها و همچنین تنظیم بیان ژن‌ها دخالت دارند که از این تعداد، 167 ژن افزایش بیان و 127 ژن کاهش بیان داشتند.

 علاوه بر تاثیر متامفتامین بر ژن‌ها، این ماده مخدر می‌تواند با ایجاد تغییر در میکروبیوتای روده، زمینه ایجاد جهش‌های ژنتیکی، بر هم خوردن سیستم ایمنی و ایجاد و توسعه پولیپ‌ها و سرطان روده را مساعد کند.

میکروبیوتای روده، میکروب‌هایی هستند که به صورت طبیعی در روده انسان زندگی می‌کنند و نقش مهمی در حفظ سلامت انسان دارند