بازخوانی مقالات مرتبط روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی در SID

۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۵ کد : ۵۷۵۰۵ پژوهشی انتشار دانش
براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع خرمشهر و پایداری و مقاومت معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع خرمشهر و پایداری و مقاومت براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

 

تاریخچه خرمشهر

تارخچه خرمشهر به قبل از ظهور اسلام می‌رسد. در فاصله حدود بیست کیلومتری خرمشهر، شهری به‌نام بارما بوده که بعدها یعنی صدسال پس از ظهور اسلام به بیان تغییر نام داده است؛ اما در اثر جنگ‌های زیاد بعد از قرن سوم هجری از بین رفته و تا قرن هفتم هجری اثری از آن دیده نشده است.

در دوره محمدشاه قاجار یعنی در سال 1325 هجری قمری، شهری به‌نام محمره به‌صورت یک بندر شکل گرفته و تجهیزات مربوط به گمرک در کنار آن ساخته شده است و تا سال 1344 هجری شمسی نام محمره بر روی این شهر بوده تااینکه در تیر ماه 1344 با تصویب هیأت وزیران نام خرمشهر به‌طور رسمی بر این شهر گذاشته شده است.

 

تاریخچه جنگ در خرمشهر

در 1253 هجری قمری، حاکم وقت بغداد به این شهر حمله کرد و خسارات زیادی به‌بار آورد. به‌دلیل موقعیت استراتژیک این شهر در سال 1358، حکومت وقت عراق اعلام جنگ کرد. جنگ ایران و عراق طولانی‌ترین جنگ بین دو کشور از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است. هدف از حمله عراق به ایران تسلط بر اروند رود و کنترل این شاهراه آبی دهانه خلیج فارس، پیوستن استان خوزستان به عراق و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در اوایل مهر 1359، رژیم بعث عراق با تمام قوا به مرزهای ایران حمله کرد. یکی از مرزهایی که توسط رژیم عراق مورد تهاجم قرار گرفت مرز شلمچه، خرمشهر و آبادان بود. حمله عراق به این بخش‌ها با مقاومت مردم روبه‌رو شد. پیش‌بینی حکومت عراق این بود که دستیابی به خرمشهر ساده باشد، اما مقاومت مردم خرمشهر، تفکر فرماندهان عراقی را به‌هم ریخت. فرض عراقی‌ها چنین بود که با ورود به دروازه خرمشهر، مقاومتی از سمت مردم دیده نخواهد شد و عراق به‌راحتی این شهر را فتح خواهد کرد. تااینکه در آبان 1359 علی‌رغم دفاع سرسختانه مردم خرمشهر، این شهر اشغال شد.

 

فتح خرمشهر

پیروزی‌های ایران در عملیات ثامن‌الئمه، طریق‌القدس و فتح‌المبین در سال 1361، وضعیت جنگ را عوض کرد. پیروزی ایران در عملیات فتح‌المبین باعث عقب‌نشینی عراق شد و موجبات عملیات بیت‌المقدس را فراهم کرد. امام خمینی دستور تسریع در این عملیات را صادر کردند. عملیات بیت‌المقدس به‌قدری حساب شده و بادقت طراحی شده بود که در نهایت موجب آزاد شدن خرمشهر شد. شهر خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال، در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ بوسیله نیروهای مسلح ایران آزاد شد. فتح خرمشهر، به‌عنوان بزرگ‌ترین پیروزی نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی در جنگ تلقی می‌شود.

فتح خرشهر در عملیات چهارم بیت‌المقدس به‌وقوع پیوست. بعد از اتمام این عملیات ایران به مرزهای قانونی خود بازگشت. فتح خرمشهر توسط ایران، سقوط آخرین و مهم‌ترین افتخار جنگی عراق بود. اهمیت فتح خرمشهر به‌قدری بود که امام خمینی فرمود، خرمشهر را خدا آزاد کرد.

به مناسبت فتح خرمشهر، شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 3 خرداد هرسال را روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی نام‌گذاری کرده است. به‌همین مناسبت در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع خرمشهر و پایداری و مقاومت در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع خرمشهر و پایداری و مقاومت

براین اساس، مقالات «کتاب «دا»، خاطره یا رمان؟»، «بررسی کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی» و «بررسی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب رودخانه بهمنشیر» به‌ترتیب پربازدیدترین مقالات مرتبط با خرمشهر و پایداری و مقاومت هستند.

مقاله «کتاب «دا»، خاطره یا رمان؟» با همکاری دو نویسنده در مجله ادبیات پایداری (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان) منتشر شده است. مقاله به بررسی کتاب دا به‌عنوان خاطره‌نویسی جنگ در ایران پرداخته است. کتاب دا مجموعه خاطرات سیده زهرا حسینی (راوی خاطرات) از نخستین روزهای مقاومت مردمی در برابر اشغال خرمشهر است و به تلاش سیده اعظم حسینی نگارش شده است. این مقاله در آخر به این نتیجه می‌رسد که کتاب دا به‌دلیل آشنایی نویسنده آن به مهارت‌های نویسندگی و بکارگیری عناصر داستانی در سطح بالایی از روایت قرار گرفته است.

 

جدول 1.مقالات فارسی پربازدید با موضوع خرمشهرو پایداری و مقاومت

 

معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع خرمشهر و پایداری و مقاومت

مجلات «پژوهشنامه حمل و نقل»، «علوم و فنون دریایی» و «صنعت حمل و نقل دریایی» مجلاتی هستند که بیشترین مقالات مرتبط با خرمشهر و پایداری و مقاومت را منتشر کرده‌اند.

 

معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع خرمشهر و پایداری و مقاومت

نوراله طاهری از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نویسنده‌ای است که بیشترین مقالات مرتبط با خرمشهر و پایداری و مقاومت را منتشر کرده است.

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع خرمشهر و پایداری و مقاومت

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

براین اساس «خوزستان»، «کیفیت زندگی» و «فلزات سنگین» پرتکرارترین کلمات کلیدی مقالات مرتبط با خرمشهر و پایداری و مقاومت هستند.

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع خرمشهر و پایداری و مقاومت

 

منبع:

صفایی، علی، و اشهب، اسماعیل. (1392). کتاب «دا», خاطره یا رمان؟. ادبیات پایداری (ادب و زبان نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی کرمان)، 4(8)، 91-120. SID. https://sid.ir/paper/177251/fa

*************************

 

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع اهدای عضو روی عنوان مقاله کلیک کنید.

کتاب «دا»، خاطره یا رمان؟

بررسی کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی

بررسی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب رودخانه بهمنشیر

طراحی مجموعه مسکونی همساز با اقلیم خرمشهر

راهبردهای توسعه گردشگری پایدار بر اساس شناخت جاذبه های گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند