به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر؛

پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ بررسی شدند

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۰ کد : ۵۶۶۶۴ پژوهشی انتشار دانش
به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.
پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ بررسی شدند

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر همه‌ساله در 8 می برابر با 18 اردیبهشت برگزار می‌شود. این روز بخاطر تولد آنری دونان، یکی از مروجان و بنیان‌گذاران صلیب سرخ، انتخاب شده است. آنری دونان، اولین برنده جایزه صلح جهان نیز هست.

بعد از پایان جنگ جهانی اول، ایده برگزاری روز صلیب سرخ مطرح شد. ایده روز جهانی صلیب سرخ توسط یک کمیسیون بین‌المللی که در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی صلیب سرخ، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال 1934 در پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی صلیب سرخ که در توکیو برگزار شد، به تصویب رسید. در سال 1991، این سازمان به نام فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، تغییر نام داد. در هشتم می سال 1948، برای اولین بار روز جهانی صلیب سرخ جشن گرفته شد. در سال 1984، عنوان رسمی این روز به «روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر» تغییر نام داد.

 

شعار سال 2023 روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر روزی است که به‌خاطر بزرگداشت روحیه انسان دوستانه و به رسمیت شناختن فعالیت‌های افرادی که در جوامع مختلف خود تفاوت ایجاد می‌کنند، جشن گرفته می‌شود.

شعار امسال روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر این است: «همه کارهایی که انجام می‌دهیم از قلب است.»

در این گزارش، به مناسبت روز 18 اردیبهشت که روز صلیب سرخ و هلال احمر نام‌گذاری شده است، به بررسی مقالات فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

 

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ

جدول 1، مقالات فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس، مقاله «ضرورت و اهمیت نقش هلال احمر در حوادث و بلایای طبیعی در مدیریت بحران» با اختلاف فاحشی نسبت به دیگر مقالات، پربازدیدترین مقاله فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ است.

مقاله «ضرورت و اهمیت نقش هلال احمر در حوادث و بلایای طبیعی در مدیریت بحران» با همکاری سه نویسنده در سال 1391 در مجله امداد و نجات منتشر شده است. در این مقاله، بحران ﺣﺎﺩثه‌ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻳﺎ ﺑﻪ‌ﻭﺳﻴﻠﻪ انسان و ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ ﺑﻪ‌ﻭﺟﻮﺩ می‌ﺁﻳﺪ، تعریف شده است. برای ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﺮﺩﻥ بحران ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ فوری، ﺍﺳﺎﺳﻲ ﻭ ﻓﻮﻕ‌ﺍﻟﻌﺎﺩه است. ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻳﻚ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﭼﻨﺪ ﺑﻌﺪﻱ و در محیط فیزﻳﻜﻲ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻏﻢ‌ﺍﻧﮕﻴﺰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ شده است. این مقاله با هدف بررسی ظرفیت‌ها، توان و آمادگی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در برابر حوادث و بلایای طبیعی و سوانح است.

جدول 1مقالات فارسی پربازدید با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ

 

معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ

مجلات «امداد و نجات»، «مجله طب نظامی» و «آرشیو توانبخشی (توانبخشی)» به‌ترتیب مجلاتی هستند که بیشترین مقالات فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ را منتشر کرده‌اند.

 

معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ

نواب شمس پور، ناهید ساریخانی و نادر اویسی نویسندگانی هستند که بیشترین مقالات فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ را منتشر کرده‌اند.

 

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

شکل 1، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ را نشان می‌دهد.

براین اساس «رضایت شغلی»، «تاب آوری» و «مدیریت بحران» کلمات کلیدی هستند که بیشترین بسامد را در مقالات فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ داشته‌اند.

شکل 1. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ

*************************

 

پیوست 1. جهت ورود به صفحه مقالات پربازدید با موضوع هلال احمر و صلیب سرخ روی عنوان مقاله کلیک کنید.

 

ضرورت و اهمیت نقش هلال احمر در حوادث و بلایای طبیعی در مدیریت بحران

تاریخچه و عملکرد جمعیت شیر و خورشید سرخ در عصر رضاشاه با تکیه بر اسناد

نقش کمیته بین المللی صلیب سرخ در حمایت از قربانیان جنگی

ارزشیابی دهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس کشور از دیدگاه دانش آموزان

اخلاق پزشکی و بحران (مقاله مروری)