انتشار اولین رتبه‌بندی وبومتریکس در سال ۲۰۲۳

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۸ کد : ۵۵۲۲۸ پژوهشی
گزارش انتشار اولین رتبه‌بندی وبومتریکس در سال ۲۰۲۳، توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID اعلام شد.
انتشار اولین رتبه‌بندی وبومتریکس در سال ۲۰۲۳

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، رتبه‌بندی وبومتریکس یکی از نظام‌های رتبه‌بندی مشهور دانشگاه‌ها است که توسط آزمایشگاه سایبرمتریکس اسپانیا انجام می‌شود. رتبه‌بندی وبومتریکس اولین‌بار در سال 2004 منتشر شد.

اساس کار نظام وبومتریکس براساس رتبه‌بندی وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها است. بنابر آنچه در روش‌شناسی این رتبه‌بندی بیان ‌شده، هدف اصلی انتشار این رتبه‌بندی، ترویج حضور وب و مشارکت دانشگاه‌ها در دسترسی آزاد به‌منظور انتقال علم و دانش به جامعه علمی است. باید توجه داشت که این رتبه‌بندی به‌دنبال ارزیابی وب‌سایت، طراحی و استفاده‌پذیری محتوای آن نیست، بلکه به‌دنبال این است که عملکرد جهانی دانشگاه‌ها را براساس فعالیت‌ها، دستاوردها و تأثیرشان ارزیابی کند.

 

بهترین دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی وبومتریکس

457 دانشگاه و مؤسسه علمی از ایران در جدیدترین رتبه‌بندی وبومتریکس حضور دارند. دانشگاه تهران در رتبه 42 اُم آسیا و 295 اُم جهان قرارگرفته است. بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دانشگاه صنعتی شریف به‌ترتیب در رتبه‌های 78، 124 و 130 اُم آسیا قرارگرفته‌اند.

در منطقه خاورمیانه، دو دانشگاه از رژیم صهیونیستی در رتبه‌های اول و دوم منطقه خاورمیانه قرارگرفته‌اند و رتبه سوم متعلق به دانشگاه تهران است. بهترین عملکرد این دانشگاه در شاخص Excellence Rank است.

 

بهترین مؤسسات متعلق به جهاددانشگاهی در رتبه‌بندی وبومتریکس

12 مؤسسه متعلق به جهاددانشگاهی در رتبه‌بندی 2023 وبومتریکس حضور دارند. بهترین عملکرد مؤسسات متعلق به جهاددانشگاهی مربوط به دانشگاه علم و فرهنگ است که در رتبه 102 اُم کشور قرارگرفته و عملکرد بهتری نسبت به دانشگاه علوم پزشکی جهرم، دانشگاه علوم پزشکی البرز و دانشگاه صنعتی سیرجان داشته است. بهترین عملکرد دانشگاه علم و فرهنگ در شاخص Excellence Rank است.

بعد از دانشگاه علم و فرهنگ، مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی استان اصفهان، سازمان جهاددانشگاهی واحد صنعتی شریف و دانشگاه علم و هنر یزد به‌ترتیب در رتبه‌های 224، 257 و 268 کشور قرار دارند.

 

شاخص‌های وبومتریکس برای رتبه‌بندی

این رتبه‌بندی براساس سه شاخص تعداد پیوندهای دریافتی صفحات دانشگاه براساس پایگاه‌های Ahrefs و Majestic با امتیاز 50% تعداد استنادات محققان برتر براساس تعداد استنادات Google Scholar با امتیاز 10% و تعداد مقالات منتشرشده محققان دانشگاه در مجلات تأثیرگذار بین‌المللی (10% پراستناد در 27 حوزه موضوعی به‌مدت 5 سال (2021-2017)) براساس پایگاه Scimago با امتیاز 40% تعیین می‌شود.