با همکاری جهاددانشگاهی سمنان و پژوهشگاه ابن سینا انجام می شود؛

راه اندازی مرکز تخصصی اصلاح نژاد دام سنگین در شهرستان دامغان

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۶ کد : ۵۴۰۲۸ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی سمنان از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین این نهاد و پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی(ابن سینا) در زمینه اصلاح نژاد دام های سنگین در شهرستان دامغان خبر داد.
راه اندازی مرکز تخصصی اصلاح نژاد دام سنگین در شهرستان دامغان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، علی منصفی راد رییس جهاددانشگاهی استان سمنان گفت: یکی از وظایف و مأموریت های اصلی دستگاه های مسئول در زمینه امنیت غذایی، افزایش توانمند سازی صنعت دامپروری، به منظور "خودکفایی در تولید گوشت، شیر و کره" و "ارتقای مزیت نسبی تولیدات دامی جهت راهیابی به نظام تجارت داخلی و جهانی" است که در این زمینه با توجه به کمبود علوفه و نهاده های دامی مورد نیاز، افزایش سنتی جمعیت دام های موجود در کشور مقرون به صرفه و اماکن پذیر نیست.

وی افزود: یکی از راهکارهای موثر در این زمینه، استفاده از فناوری های نوین در صنعت دامپروری با هدف افزایش راندمان تولید در دامپروری های صنعتی موجود "افزایش کمی و کیفی محصولات لبنی و گوشت" و "کاهش هزینه های تمام شده تولید" است.

رییس جهاددانشگاهی سمنان ادامه داد: در این میان یکی از فناوری هایی که در دهه های اخیر موجب تحول و رونق اقتصادی قابل توجه در صنعت دامپروری کشورهای پیشرفته جهان شده و موضوع این تفاهم نامه نیز است، استفاده از فناوری های نوین تولید مثلی در حوزه دام سنگین و توسعه آن در کشور است.

منصفی راد افزود: در همین راستا و با پیگیری و همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان و به منظور همکاری در زمینه اصلاح نژاد دام های سنگین شامل گاو، گاومیش و شتر از طریق فناوری های نوین تولید مثلی در شهرستان دامغان، این تفاهم نامه بین پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی _ابن سینا و جهاددانشگاهی سمنان منعقد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه ها و فعالیت های مشترک ( علمی، تجاری و صنعتی) در زمینه استفاده از فناوری های نوین در حوزه علوم دامی، همکاری در زمینه تولید و فروش محصولات بیولوژیک موثر در تولید مثل دام، همکاری در زمینه تولید و فروش مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی مورد نیاز گونه های دامی و همکاری در برگزاری کارگاه ها و سمینار های آموزشی و ترویجی مشترک از جمله سایر موضوعات این تفاهم نامه همکاری است.