با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام گرفت؛

بررسی تأثیر عصاره گیاه شنگار بر تغییر بیان دو ژن در رده سلولی سرطان معده

۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۶ کد : ۵۰۴۹۹ پژوهشی
نتایج یک پژوهش که با همکاری محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و دانشگاه علم و فرهنگ انجام شد، نشان داد عصاره گیاه شنگار (Alkanna bracteosa) می تواند به عنوان یک کاندید موثر برای درمان احتمالی سرطان معده بکار گرفته شود.
بررسی تأثیر عصاره گیاه شنگار بر تغییر بیان دو ژن در رده سلولی سرطان معده

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، دکتر عبدالرضا دانشور آملی عضو هیات علمی مرکز در این خصوص گفت: سرطان معده به عنوان سومین سرطان کشنده در میان سایر انواع سرطانها طبقه بندی شده است. ژن HER2 از خانواده گیرنده‌های فاکتور‌های رشد اپیدرمی است. تغییرات HER2 از جمله جهش و بیان زیاد در انواع تومور‌ها یافت می‌شود به نظر می‌رسد کاهش بیان ژن HER2 می‌تواند از رشد تومور جلوگیری کند. پروتئین شوک حرارتی HSP90 نیز نقش اساسی در پایداری و عملکرد پروتئین‌ها با بیان بالا که باعث بدخیمی می‌شوند دارد.

وی افزود: با بررسی میزان زنده مانی سلول، سطح بیان ژن و آپوپتوز سلولها ناشی از تاثیر عصاره الکلی گیاه شنگار  بر روی سلول های AGS  با روشهای   , MTT Real Time PCR  و فلوسایتومتری مشخص گردید که عصاره الکلی Alkanna bracteosa یک کاندید موثر برای درمان احتمالی سرطان معده خواهد بود.

گفتنی است نتایج  این پژوهش در مجله Advances in Traditional Medicine به چاپ رسیده است.

https://link.springer.com/article/10.1007/s13596-022-00657-z