در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران انجام می شود؛

بررسی چالش ها، راهکارها و فناوری های حوزه زنجیره ارزش گیاهان دارویی

۰۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۲ کد : ۴۹۸۸۲ پژوهشی
ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران به میزبانی ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق و علاقه‌مندان و فعالان این صنعت از تاریخ ۱۰ الی ۱۳ آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.
بررسی چالش ها، راهکارها و فناوری های حوزه زنجیره ارزش گیاهان دارویی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، این رویداد با هدف عزم ملی و هم افزایی سازنده در راستای عملیاتی کردن نقشه راه اجرایی سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و ارتقا و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان به منزله پیشرانی برای تحرک بخشی به اقتصاد مقاومتی بر مبنای زیست‌بوم کارآفرینی برگزار می شود.

جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی از سال 1391، و به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی دفتر ریاست جمهوری به صورت دوسالانه و با حضور حداکثری مخاطبان و فعالان صنایع در کشور برگزار شده است. این رویداد به نوبه خود بزرگ‌ترین گردهمایی تمام فعالان این حوزه اعم از فناوران، تولید کنندگان، محققان و صادرکنندگان به حساب می‌آید. پنجمین دوره این رویداد که قرار بود در شهریور ماه ۱۳۹۹ برگزار شود، به علت پاندمی کرونا به تعویق افتاد و در سال 1400 برگزار گردید؛ از این روی ششمین دوره این رویداد در آبان‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

برگزاری پنل­ های تخصصی که برای اولین‌بار به بخش­ های مختلف این دوره از جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده­های طبیعی و طب سنتی ایران اضافه گردیده؛ به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مشارکت پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و متخصصین بخش‌های گوناگون زنجیره ارزش گیاهان دارویی برگزار خواهد شد.

دکتر محمدرضا لبافی عضو هیات علمی گروه پژوهشی کشت و توسعه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مسئول برگزاری پنل‌های تخصصی ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده­های طبیعی و طب سنتی ایران، هدف از برگزاری این پنل‌ها را ایجاد و تقویت ارتباط موثر بین حلقه‌های مختلف زنجیرۀ تولید تا ارائه و مصرف گیاهان دارویی می‌باشد عنوان کرد. برای رسیدن به این مهم، در هر پنل هم‌اندیشی و هم‌افزایی بین فعالین حوزه‌های مختلف تولید، علم و فناوری و صنعت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار کرد: با بیان چالش‌ها، راهکارها، معرفی دانش و فناوری‌های موجود و همچنین شرکت‌ها و محصولات تولیدی متناسب با موضوع هر پنل، امید است زمینه حل مشکلات و ارائه راهکارهای جدید و کاربردی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی ایران فراهم شود.

لبافی ،موضوعات مطرح شده در پنل‌های تخصصی را شامل بخش‌های مرتبط با زراعت (کشاورزی قراردادی، نهاده‌های تولیدی، توسعه مکانیزاسیون در مرحله برداشت)، فراوری (استحصال مواد مؤثره، افزودنی‌های غذایی)، قیمت‌گذاری محصولات و عرضه محصولات گیاهان دارویی و سیاست‌گذاری‌های کلان زیست‌بوم نوآوری و فناوری گیاهان دارویی ایران عنوان کرد.

دکتر لبافی گفت: از مسوولان و متخصصان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم چنین نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی جهت حضور و شرکت در پنل‌ها دعوت به‌عمل‌آمده است. به‌علاوه مدیران عامل و نمایندگان شرکت‌های خصوصی فعال در هر حوزه نیز در زمان برگزاری پنل‌ها حضور خواهند داشت.

مسئول برگزاری پنل‌های تخصصی ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده­های طبیعی و طب سنتی ایران یکی دیگر از فعالیت‌های مرتبط با این بخش از جشنواره را ، برگزاری وبینارهای هم‌اندیشی با صاحب‌نظران هر حوزه، عنوان و اضافه کرد: در این وبینارها که پیش از آغاز جشنواره و از تاریخ 25/07/1401 لغایت 07/08/1401 به‌صورت آنلاین برگزار خواهند شد، فرصتی فراهم شده تا افراد شرکت‌کننده بتوانند با بیان و طرح چالش‌ها و مسائل پیشنهادی خود در هر حوزه و یا ارائه راهکارهای عملیاتی جهت رفع آن‌ها، پیرامون این مسائل گفتگو نمایند.

وی افزود: شرکت در وبینارها رایگان بوده و در صورت تمایل، به شرکت‌کنندگان گواهی حضور نیز ارائه خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاع از موضوعات پنل‌های تخصصی و وبینارهای هم‌اندیشی مرتبط با آن‌ها و همچنین ثبت‌نام و دسترسی به لینک وبینارها به سایت پنل‌های تخصصی جشنواره به نشانی ecii.imposhow.ir مراجعه نمایند.

این عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در پایان اظهار کرد: از تمامی اساتید، صاحب‌نظران و نخبگان عرصه علمی، اقتصادی و اجرائی حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایرانی در مراکز دولتی و خصوصی دعوت می‌شود تا با ثبت و ارسال نظرات، راهکارها، معرفی محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناور محور موجود در خصوص هر پنل از طریق سایت پنل‌های تخصصی جشنواره، ما را در برگزاری هرچه بهتر این بخش یاری نمایند.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی پژوهشکده گیاهان دارویی نمایشگاه ملی گیاهان دارویی