با همکاری جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی؛

سمینار تخصصی «ایران در برابر تغییرات اقلیمی» برگزار شد

۰۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۰ کد : ۴۹۸۷۴ پژوهشی
سمینار تخصصی ایران در برابر تغییرات اقلیمی به مناسبت روز جهانی تغییرات اقلیم (۲۴ اکتبر) ۲ آبان ماه، به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، علوم پزشکی شهیدبهشتی کمیته مرکز تحقیقات کیفیت هوا و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
سمینار تخصصی «ایران در برابر تغییرات اقلیمی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در سمینار تخصصی ایران در برابر تغییرات اقلیمی که به مناسبت روز جهانی تغییرات اقلیم (24 اکتبر) 2 آبان ماه، به همت کمیته مرکز تحقیقات کیفیت هوا و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، موضوعات مختلفی مانند اقدامات سازمان محیط  زیست در برابر تغییرات اقلیم، اثرات تغییرات اقلیمی بر بهداشت عمومی در ایران با سخنرانی نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، اقدامات وزارت بهداشت در برابر تغییرات اقلیمی، تاب آوری نظام سلامت در برابر تغییرات اقلیم و موضوعات متفاوت حیطه محیط زیستی مطرح شد.

در ابتدای این نشست، دکتر انوشیروان محسنی بند پی رییس کمیته مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، با بیان این که بزرگ­ترین چالش قرن اخیر تغییرات اقلیمی است، گفت: افزایش گرمای زمین، افزایش گاز‌های گلخانه‌ای، وقوع سیل و خشکسالی، کاهش شدید کیفیت هوا، اثرات سوء بر سلامت روان انسان‌ها از مهم‌ترین تهدیدها و پیامدهای تغییرات آب و هوا هستند. همچنین از منظر سازمان جهانی بهداشت موجب بروز و شیوع بیماری‌های نو پدید می‌گردد.

وی با اشاره به این که تا قبل از ۲۰۱۰ تغییرات اقلیمی طبیعی بوده است، تصریح کرد: بعد از سال ۲۰۱۰  تغییرات مصنوعی ناشی از دخل و تصرف انسان در محیط زیست موجب بروز و افزایش تغییرات اقلیمی شده است، که خود به تدریج باعث افزایش گازهای گلخانه ای و به تدریج افزایش گرمایش زمین شده است.

دکتر انوشیروان محسنی گفت: از همه سازمان‌های جهانی مستقر در کشور و از همه دستگاه‌های اجرایی، اساتید، دانشجویان و محققین و همچنین مردم خواهشمندیم تا در راستای پیشگیری، کاهش و مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی همکاری لازم را داشته باشند؛ چرا که بدون همکاری یکدیگر نمی‌توان قدم‌های اساسی برای کاهش گاز گلخانه ای برداشت و شاهد کاهش گرمای زمین باشیم.
همچنین در حاشیه این نشست از کتاب «کمی سازی اثرات بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده‌های ذرات معلق» رونمایی شد.  این کتاب به همت مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم و اساتید دانشکده بهداشت در هفت شهر ایران در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

همچنین در ادامه این نشست میکی کو سینگا، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران به اثرات تغییرات اقلیمی بر بهداشت عمومی در ایران، پرداخت و گفت: تغییرات اقلیمی اثرات و پیامدهای مخربی بر زندگی و سلامت انسان‌ها می‌گذارد، مانند بروز بیماری‌های قلبی، تنفسی، بیماری‌های منتقله از آب و غذا، بیماری مسری و غیر مسری و نیز سلامت روان از مهم ترین عواقب این تغییرات هستند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران از محققان این حوزه خواست تا گزارش‌هایIPCC  (main expected health impacts of climate change) را مطالعه کنند و طبق گزارش‌های این سازمان یادآور شد: یکی از مهم ترین تاثیرات تغییر اقلیم برمنابع غذایی و وضعیت تغذیه است.

وی با اشاره به  برخی از کارها شاید ساده به نظر آیند، تصریح کرد: همین اقدامات ساده با اثر همپوشانی سایر اقدامات موجب کاهش آسیب پذیری، ارتقا آمادگی خود برای مقابله با تغییرات اقلیمی، کاهش آسیب پذیری و افزایش ظرفیت می‌شود.

در ادامه این نشست دکتر جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت و درمان، با اشاره به افزایش گرما، گرد و غبارهایی با منشا داخلی و خارجی، آلودگی هوا و سایر تغییرات اقلیمی، گفت: متاسفانه این تغییرات زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانگونه که در سال جاری شاهد تعطیلی‌های مکرر به دلیل آلودگی هوا ناشی از ریزگردها بودیم.

وی با بیان این که برداشت ما از آب‌های زیرزمینی و مخازن افزایش یافته و از طرفی بارش باران و برف در سال‌های اخیر کاهش یافته است، تصریح کرد: با افزایش یا کاهش دمای زمین، جریان‌های هوایی شکل می‌گیرند، که می‌توانند زندگی را تحت تاثیر قرار دهند و موجب خشکسالی یا وقوع باران‌های سیل‌آسا شوند.

وی در پایان و بعد از شرح اقدامات انجام گرفته، خاطرنشان کرد: امید است بتوان گام‌های موثری در این راستا برداشت تا با پیامدهای مخرب این تغییرات اقلیمی به بهترین شکل ممکن مقابله و پیشگیری کنیم.

در ادامه این نشست دکتر علی مصدق راد، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه تهران، مختصص مدیریت و اقتصاد بهداشت با بیان اینکه ایران از نظر تغییرات اقلیمی در وضعیت مناسبی قرارندارد، گفت: از منظر حجم گازهای گلخانه ای و عدم استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در رتبه‌های آخر هستیم باید در نظر بگیریم که نمی‌توان انفرادی و تک سازمانی کار را پیش برد. لذا لازم است تا همکاری بین بخشی وجود داشته باشد.

مصدق راد تبدیل قانون‌ها به عمل را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: در عمل باید ظرفیت نظام سلامت در تغییرات اقلیم گسترش یابد. چراکه هنگام وقوع بحران‌های طبیعی، کشور از منظر عرضه و تقاضا دچار شوک می‌شود. حال باید نظام سلامت خود را طوری تربیت کنیم تا در برابر تغییرات نه تنها آسیب نبیند بلکه قوی تر شود.

در ادامه این نشست دکتر رسول زرگرپور، معاون اسبق امور آب وزارت نیرو گفت: تغییرات اقلیم یک پدیده اتمسفری - اقیانوسی در مقیاس جهانی در دراز مدت است، که این پدیده از عواملی چون فعالیت‌های خورشیدی و غیره متاثر می‌شود.

معاون اسبق امور آب وزارت نیرو با اشاره به این که در جهان واحد فرونشست زمین میلی متر است، اما در ایران بر حسب سانتی متر گزارش می‌شود، گفت: این روند سریع فرونشست زمین تبعات بسیار مخربی دارد، به گونه‌ای که به آن زلزله خاموش می‌گویند.

وی با بیان این که میزان تبخیر منابع آب در ایران ۳ برابر متوسط تبخیر جهانی است، گفت: از ۴۵۰ محدوده مطالعاتی کشور ۳۵۳ محدوده یعنی ۷۸ درصد از مناطق ممنوعه هستند.

دکتر گل علی زاده رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست با اشاره به این که جامعه جهانی بیش از سه دهه حساسیت خود را نسبت به تغییرات اقلیم افزایش داده است، افزود: ۱۷ کشور در دنیا دچار تنش‌های آبی هستند و ایران نیز جز ۹ کشور آسیب پذیر در برابر تغییرات اقلیمی است و لذا لازم است تا خود را برای این تغییرات آماده کنیم. تغییرات اقلیم موجب افزایش آلودگی هوا و از طرفی آلودگی هوا موجب افزایش تغییرات اقلیم می‌شود.

وی یکی از تبعات تغییرات اقلیمی را افزایش آتش­سوزی‌های گسترده در پوشش گیاهی دانست و گفت: همانطور که ۲۳ استان در سال جاری متاثر از آسیب‌های گردوغبار چه با منشا داخلی و خارجی شد.

گل علی زاده با اشاره به این که برنامه اقتصاد کم کربن از برنامه‌هایی است که بسیار کمک کننده است، افزود: این برنامه در سال ۹۴ به تصویب رسید و تاکنون دو گزارش از آن منتشر شده است.

وی در ادامه افزود: از مراکز علمی دانشگاهی خواست تا در جهت افزایش حساسیت مردم در این زمینه‌ اقدام کنند.

گل علی زاده در پایان اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم در سه سال آخر این دولت حداقل ۵۰ الی ۶۰ درصد برنامه‌های وزارت نیرو را تامین کنیم.  به امید دست یابی به محیط زیست سالم با هدف رسیدن به نداشته‌ها، حفظ و ارتقا داشته‌ها و ظرفیت‌های خود.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی ایران در برابر تغییرات اقلیمی