گسترش همکاری های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و محیط زیست استان البرز

همکاری های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی و محیط زیست استان البرز گسترش می یابد.
۱۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۴۹۳۴۸ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، در جلسه و بازدیدی که به منظور توسعه همکارهای استانی جهت حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی و ایجاد بانک ژن از گونه ی گیاهی و حیات وحش جانوری استان، در محل مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تشکیل شد، دکتر رضا آذربایجانی، سرپرست این مرکز ضمن ابراز خرسندی از گسترش تعاملات و همکاریها با سازمان محیط زیست بویژه در سطح استان البرز گفت: حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی از ۱۵ سال قبل به عنوان یک رسالت ملی و وظیفه با دستور مستقیم مقام معظم رهبری به این مرکز و جهاد دانشگاهی سپرده شده است. و به تبع این وظیفه، ماموریتهای قانونی مشخصی نیز در چند سال اخیر به این مرکز محول شده است. لذا استفاده از پتانسیل محیط زیست و بهره مندی از توانمندی های مجموعه ها این نوید را می دهد که بتوانیم از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان یکی از ثروت ملی و ذخیره ارزشمند محافظت نموده و این امانت را به نسل های آینده تحویل دهیم.
گسترش همکاری های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و محیط زیست استان البرز

وی در ادامه معرفی مرکز گفت: طراحی این مرکز در چهار حوزه هم خلاقانه و منحصر به فرد از نظر تنوع فعالیتها و ساختار در سطح کشور و حتی منطقه انجام شد. چرا که در کشور و یا منطقه بانک ژنهای مختلف وجود دارد ولی همه آنها روی یک حوزه و یا حداکثر دو حوزه فعالیت می نمایند و تنوع این مرکز را ندارند. در دنیا هم معدود مراکزی هستند که با این تنوع موضوعی فعالیت می نمایند.

آذربایجانی افزود: در این مرکز از حوزه های مختلف ذخایر زیستی و ژنتیکی مانند گیاهان و تنوع زیستی آنها با رویکرد امنیت غذایی گرفته تا تک سلولی ها با تنوع زیاد و یا رده های سلولی انسانی و جانوری و... حفظ و نگهداری و ارایه می گردد. لذا بانک ژن را نباید فقط یک مخزن بشناسیم. بلکه برنامه بهره برداری از آنها از اهدافی است که باید دنبال شود.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران عنوان کرد: نوع طراحی این مرکز به شکلی انجام گرفته است که چنانچه بتواند به تعامل همکاری مناسب و پشتیبانی خوبی برسد، با هم فزایی دستگاه های مرتبط می تواند اثرگذارتر عمل نماید. زیرا دسترسی به همه گونه ها خیلی دشوار است و ازطرفی پلتفرم های مختلف برای نگهداری نمونه ها طراحی شده است، لذا نگهداری بسیار سخت و هزینه بر است و این موضوع همکاری همه دستگاه های ذیربط را می طلبد.

در ادامه دکتر درگی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد: از اینکه مرکزی با این ابعاد و گستردگی فعالیت در زمینه ذخایر زیستی و ژنتیکی در کشور  ایجاد شده و در این استان هم فعالیت می نماید،  بسیار ارزشمند و اتفاق خوبی است.

وی انقراض گونه ها وتهدیدات حیات وحش را از دغدغه های مهم سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: در بحث ارزشگذاری گونه ها نیاز است عموم مردم با ارزش حیات وحش آشنا شوند. زیرا اطلاع عموم از گونه های حیات وحش از بسیاری خطرات و آسیبها پیشگیری خواهد کرد.

مدیر کل محیط زیست استان البرز در ادامه افزود: با توجه به تنوع زیستی بالا در کشور، حفاظت از این تنوع کار بسیار سنگین و پرهزینه است. بطوریکه حدود 4000 محیط بان وظیفه حفاظت از این ذخایر را برعهده  دارند وحدود 12 الی 17 درصد مناطق حفاظت شده در اختیار محیط زیست است که در انها انواع گونه های ارزشمند حیات وحش حفاظت می شود. لذا برای حفاظت ذخایر ارزشمند کشور این مرکز می تواند کمک بزرگی به سازمان حفاظت محیط زیست نماید. و این اداره امادگی هرگونه همکاری برای حفاظت را دارد.

درگی همچنین ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت دو مجموعه بتوان گامهای موثری برای حفاظت این ثروت ملی برداشت.

گفتنی است، در این نشست موضوعات مختلف همکاری ذیل تفاهم نامه کلی منعقده مرکز و سازمان حفاظت محیط زیست کشور، بررسی شد و در ادامه آن مدیرکل محیط زیست استان و هیات همراه با حضور در بخشهای مختلف مرکز، از نزدیک با فعالیتها و دستاوردهای آن آشنا شدند.