رییس جهاددانشگاهی گلستان اظهار کرد:

گام بلند جهاددانشگاهی برای توسعه استان گلستان

جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران (۸۰)
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۸ کد : ۴۶۷۸۷ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی گلستان با بیان اینکه انتظار است نگاه دولت ها به جهاددانشگاهی یک نهاد علمی و انقلابی باشد، تصریح کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی گلستان در حوزه پژوهش به سه موضوع اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن، تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و سرطان برست گام برداشته است.
گام بلند جهاددانشگاهی برای توسعه استان گلستان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی گلستان، رییس جهاددانشگاهی گلستان با بیان این که در سال دانش بنیان در حوزه پژوهش در سه بخش اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن، تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و سرطان برست متمرکز شدیم، گفت: دهکده گیاهان دارویی می‌تواند انقلاب اقتصادی در استان ایجاد کند.

ابراهیم شهبازی گفت: جهاددانشگاهی جزو رویش های اصیل انقلاب اسلامی و یک نهاد غیردولتی و هزینه درآمدی است که در کنار همه چالش های مالی به رفع مسائل و رسالت های مهم کشور می اندیشد و به دنبال رفع وابستگی به کشورهای بیگانه و بومی سازی دانش هاست.

وی با بیان این که انتظار می رود دستگاه های اجرایی گلستان در سالی که مزین به «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» شده از ظرفیت های علمی جهاددانشگاهی بهره بگیرند، افزود: جهاددانشگاهی به عنوان یک مجموعه کامل که در حوزه های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و همچنین دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا(تنها خبرگزاری قرآنی کشور) فعالیت می کند شعار «اطاعت از رهبری و حمایت از دولت منتخب» را سرلوحه کار خود قرار داده و به عنوان یک نهاد علمی و زیست بوم نوآورانه با باور توان ایرانی و بدون نگاه سیاسی گام برمی دارد.

رییس جهاددانشگاهی گلستان با بیان اینکه انتظار است نگاه دولت ها به جهاددانشگاهی یک نهاد علمی و انقلابی باشد، تصریح کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی گلستان در حوزه پژوهش به سه موضوع اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن، تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و سرطان برست گام برداشته است.

شهبازی به راه اندازی دهکده گیاهان دارویی در گلستان اشاره کرد و گفت: این پروژه بزرگ براساس آمایش سرزمینی و با رویکرد حل مسئله در استان شکل گرفت و با توجه به استعدادها و ظرفیت های اقلیمی، وجود اراضی شیبدار و ظرفیت موجود در تنوع و بهره وری در گلستان راه اندازی این پروژه می تواند انقلاب اقتصادی در استان ایجاد کند.

وی با بیان این که دهکده گیاهان دارویی با هدف تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی تصویب و به مرحله اجرا رسید، بیان کرد: اقدامات ما در دهکده گیاهان دارویی از تحقیقات بازار آغاز می شود و تا تولید نشاء، عقد قرارداد با کشاورز، خرید و فرآوری محصول و عرضه آن در بازار و قرارگیری آن در مسیر صادرات ادامه دارد.

رییس جهاددانشگاهی گلستان اضافه کرد: با توجه به موقعیت استراتژیکی که در گلستان وجود دارد محصولات تولیدی در حوزه گیاهان دارویی می تواند به کشورهای آسیای میانه صادر شود، در حال حاضر مطالعات لازم در این خصوص انجام شده و زمینه صادرات فراهم است.

شهبازی از تبدیل گلستان به قطب تشخیص و درمان سرطان «برست» خبر داد و یادآور شد: در این راستا از ظرفیت علمی پژوهشگاه معتمد جهاددانشگاهی برای رفع نیاز استان گلستان استفاده می شود، آمار سرطان پستان در گلستان شاخص است و سالانه حدود 400 بانوی گلستانی به سرطان پستان مبتلا می شوند اما آنطور که باید پیشگیری، درمان و خدمات پس از درمان انجام نمی شود که این مشکل در استان شناسایی شد و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مرکز غربالگری و تشخیص درمان سرطان برست در استان گلستان و با رویکرد پیشگیرانه انجام شود و سپس تبدیل به مرکز جامع درمان سرطان می شود تا ضمن ارائه خدمات درمان در راستای خدمات پس از درمان نیز گام بردارد.

وی، اسب را گنجینه ای گرانبها و یک بِرند برای استان گلستان دانست و تصریح کرد: اسب با فرهنگ بومی مردم استان به ویژه ترکمن ها گره خورده و در حالی که این برندسازی و نمادسازی هزاران سال طول کشیده اما متأسفانه از این گنجینه و ذخیره باارزش استفاده مطلوب نشده و حتی در معرض خطر قرار گرفته است.

رییس جهاددانشگاهی گلستان تأکید کرد: جهاددانشگاهی با استفاده از ظرفیت پژوهشگاه ابن سینا و مرکز ملی ذخایر ژنتیک مطالعاتی انجام داده که این مطالعات نشان داد ذخیره سازی ژنتیکی اسب در گلستان مغفول مانده و آنطور که باید به اصلاح ژنتیک اسب هم توجه نمی شود لذا جهاددانشگاهی با هدف حفظ میراث فرهنگی و گرانبها و اصلاح ژنتیک اسب اصیل ترکمن در این راستا گام برداشته و به طور قطع تحقق این مهم آورده اقتصادی خوبی برای گلستان به همراه خواهد داشت.

شهبازی با بیان این که حدود 17 درصد از اسب های کشور در استان گلستان قرار دارد، متذکر شد:  10 هزار اسب ثبت شده و هفت هزار اسب ثبت نشده در گلستان وجود دارد که این سرمایه می تواند ظرفیت ارزشمندی برای گلستان باشد و برای استان آورده ارزی به همراه داشته باشد، همچنین در حال حاضر با وجود سه پیست اسب دوانی در گلستان تست دوپینگ در کشورهای امارات و ترکیه انجام می شود که به زودی در این راستا اقدام خواهیم کرد تا نیاز استان در این بخش رفع شود.

وی با بیان این که جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش مشاغل خانگی گام برداشته است، گفت: در این زمینه دو هزار و 300 نفر بدون دریافت یک ریال وام شاغل می‌شوند، همچنین در این بخش نیازهای دستگاه های اجرایی در واحدهای خرد و متوسط رفع می شود.