دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنید

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: از ذبح و مصرف دامی که دارای علائم بیماری و ناخوشی است اجتناب کرده و از سلامت دام توسط دامپزشک اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت خطر انتقال عامل بیماری به ذبح‌کنندگان و سایرین وجود دارد.
۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۲ کد : ۴۵۷۸۵ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر راحله میری مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: برای حفظ سلامت خود و دیگران، ذبح دام را در کشتارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام دهید و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنید.
دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنید

وی با تاکید بر اینکه از خریداری گوشت از محل‌های کشتار غیرمجاز دام اجتناب کنید، ادامه داد: از ذبح و مصرف دامی که دارای علائم بیماری و ناخوشی است اجتناب کرده و از سلامت دام توسط دامپزشک اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت خطر انتقال عامل بیماری به ذبح‌کنندگان و سایرین وجود دارد.

وی بیان کرد: افرادی که دام را ذبح می‌کنند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح حتماً ضدعفونی کنند، همچنین خونابه‌ها نیز نباید در محیط رها شود و باید به طریق بهداشتی دفع شود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: گوشت دام ذبح شده باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری شود.

دکتر میری با اشاره به این که جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتیگراد، مصرف شود، عنوان کرد: از مصرف جگر تازه و گوشت تازه به صورت خام یا نیم پز خودداری کنید.

وی افزود: فروشندگان غیرمجاز دام معمولا دام‌های بیمار را با قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسانند که ممکن است برخی افراد را برای خرید این دام‌ها ترغیب کند. با خرید این دام‌ها سلامتی خود را به خطر نیندازید.

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: از مصرف جگر و سایر امعا و احشا و گوشت دامی فاقد مجوزهای دامپزشکی جدا پرهیز کنید.