نشست بررسی پیشرفت راه اندازی مرکز به نژاد دامی جهاددانشگاهی سمنان

در سفر یک روزه مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی به سمنان، ضمن بازدید از روند ساخت مرکز اصلاح نژاد گوسفند سنگسری و مرکز به نژاد دامی جهاددانشگاهی در شهرستان مهدیشهر، در نشستی پیشرفت راه اندازی این مرکز بررسی شد.
۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۵ کد : ۴۵۵۱۷ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی کشور در این نشست با بیان این که راه اندازی مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی، شتاب دهنده طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر است، گفت: این طرح، یک طرح ملی و فناورانه است و خوشبختانه زیرساخت بسیار مناسبی از لحاظ فضای فیزیکی، تجهیزات آزمایشگاه و نیروی انسانی متخصص فراهم شده است.
نشست بررسی پیشرفت راه اندازی مرکز به نژاد دامی جهاددانشگاهی سمنان

دکتر داراب یزدانی با برشمردن ویژگی های یک طرح فناورانه در جهاددانشگاهی افزود: طرح های فناورانه مختلفی در حوزه اصلاح نژاد دام سبک در کشور تهیه و ارایه شده است، اما طرح اصلاح نژاد و به نژاد دام گوسفند سنگسری از سوی جهاددانشگاهی سمنان جدا از اینکه یک طرح ملی است، دارای ویژگی های منحصر به این اقلیم و منطقه است، حفاظت از این ژن و نژاد دامی و همچنین بحث آمیخته گری و معرفی یک نژاد برتر و بهتر، از ویژگی های این طرح فناورانه است.

وی توصیه کرد: همکاران ما با در جهاددانشگاهی استان تلاش کنند جایگاه خودشان را در این زنجیره پیدا کنند، هدف از این طرح را مشخص کنند و با نیروی انسانی متخصص کار را پیش ببرند، ضمن این که باید نگاه ملی در اجرای این طرح وجود داشته باشد.

مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه دام سبک و سنگین، در پژوهشگاه رویان و پژوهشکده ابن سینا در یکی دوسال گذشته توفیقات خوبی داشته است، تلاش می کنیم از ظرفیت این مجموعه علمی و پربار در جهت پیشرفت این طرح در استان سمنان استفاده کنیم.

دکتر یزدانی اشاره کرد: ما موظف هستیم از طرح های علمی و فناورانه ملی حمایت کنیم، در همین راستا از تمام ظرفیت و توانمندی موجود در مجموعه جهاددانشگاهی کل کشور برای پیشبرد اهداف و اجرای مطلوب پروژه ها و طرح ها استفاده می کنیم.

علی منصفی راد رییس جهاددانشگاهی سمنان نیز در این نشست از مرکز "اصلاح نژاد و به نژاد دام سبک گوسفند سنگسری" به عنوان یک نقطه عطف در رشد و توسعه صنعت دامپروری در این استان نام برد و گفت: پروژه احداث مرکز اصلاح نژاد و مرکز به‌نژاد دامی با تکیه بر دام سبک  به عنوان یک طرح ملی فناورانه توسط جهاددانشگاهی استان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: این طرح فناورانه در راستای تحقق شعار سال و توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و در قالب یک ایستگاه تخصصی عملیاتی می‌شود و می تواند به عنوان یک بازوی اجرایی به اجرایی شدن بهتر طرح ملی "قطب دامپروری مهدیشهر" کمک کند، جهاددانشگاهی در سطح ملی و با اتکا به دو پژوهشگاه بزرگ رویان و ابن‌سینا از توانمندی بسیار بالایی در این بخش برخوردار است که انتقال دانش آن به استان می‌تواند به رشد و توسعه بیشتر استان نیز کمک کند.

وی از ارتباط و تعامل خوب بین وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهاددانشگاهی به عنوان یک فرصت مناسب برای اجرایی شدن این طرح ملی و ارتقا سطح همکاری های جهادکشاورزی و جهاددانشگاهی در استان یاد کرد و افزود: خوشبختانه راه اندازی مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی استان به عنوان یک طرح فناورانه به تایید جهاددانشگاهی کشور رسیده و بخشی از اعتبارات آن نیز تامین شده است.

رییس جهاددانشگاهی سمنان از خرید تجهیزات آزمایشگاه پایه جهاددانشگاهی در مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی استان در شهرستان مهدیشهر خبر داد و عنوان کرد: تجهیزات متعددی خریداری شده و در فاز اول راه اندازی مرکز اصلاح نژاد دامی سبک این آزمایشگاه افتتاح می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت های خوبی که در سطح ملی و استانی از این پروژه انجام می شود، با راه‌اندازی مرکز اصلاح نژاد و به نژاد دامی و ایستگاه اصلاح نژاد دام سنگسری، بسترهای لازم برای رشد و توسعه بیشتر صنعت دامپروری در استان سمنان و خصوصا شهرستان مهدیشهر فراهم شود.

در این نشست مدیرگروه نظارت و ارزیابی کشاورزی و منابع طبیعی و مدیرگروه پروژه یابی و پیگیری طرح ها و معاونین و مدیران جهاددانشگاهی استان سمنان نیز حضور داشتند.