ذخیره بیش از ۹۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان جنوبی

مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از ذخیره بیش از ۹۰۰ نمونه خون بند ناف در استان خبر داد.
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۴۴۷۶۵ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ملیحه بهنامیان با بیان اینکه امروزه در بیش از ۹۵ کشور جهان امکان جمع‌آوری و ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد، گفت: خون موجود در بند ناف نوزاد که در هنگام تولد دور ریخته می‌شود سرشار از سلول‌های بنیادی است و تنها یکبار برای هر فرد در طول دوران زندگی و هنگام تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد.
ذخیره بیش از ۹۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان جنوبی

مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان بیش از 17 سال است که انجام می‌شود و این مرکز به عنوان تنها بانک خون بند ناف خویشاوندی از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون بیش از 175 هزار نمونه خون بندناف در این بانک ذخیره شده است.

بهنامیان گفت: پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد و برخی بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از جمله انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و نیز کم خونی مادرزادی با این سلول‌ها قابل درمان هستند.

وی با بیان اینکه این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی‌درمانی در درمان انواع سرطان‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، ادامه داد: ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسیب‌های نخاعی، فلج مغزی درحال انجام است.

لازم به توضیح است که امکان ثبت نام بصورت مراجعه حضوری به دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در سراسر کشور و یا به صورت آنلاین و از طریق مراجعه به سایت خون بند ناف رویان به آدرسwww.rsct.ir  فراهم است.

علاقه‌مندان جهت ذخیره خون بند ناف می‌توانند به نمایندگی بانک خون بندناف به آدرس بیرجند، خیابان پاسداران، میدان قدس، جهاددانشگاهی خراسان جنوبی مراجعه و یا با شماره 09155613072 تماس بگیرند.