مرکز اطلاعات علمی SID بررسی کرد؛

صعود ۸۵ پله‌ای جایگاه جهاددانشگاهی در رتبه‌بندی اس‌آی‌آر

نتایج پایگاه رتبه‌بندی مؤسسات و دانشگاه‌های SIR در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که جایگاه جهاددانشگاهی در این رتبه بندی نسبت به سال گذشته ۸۵ پله صعود کرده است و زیرمجموعه های این نهاد نیز در شاخص نوآوری جایگاه برجسته‌ای دارند.
۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۴۳۱۱۵ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی SID، جهاددانشگاهی به عنوان تنها مؤسسه غیرانتفاعی ایران که در رتبه‌بندی اس‌آی‌آر ۲۰۲۲ حضور دارد با رتبه جهانی ۶۱۰ نسبت به سال قبل ۸۵ پله صعود کرده است. همچنین جهاددانشگاهی در رتبه کشوری هم دو رتبه صعود داشته و در رتبه سیزدهم کشور بالاتر از دانشگاه صنعتی اصفهان قرار گرفته است. بهترین عملکرد جهاددانشگاهی در این رتبه‌بندی در بعد اجتماعی است؛ بعد اجتماعی شامل آلتمتریکس، پیوندهای دریافتی دامنه و اندازه وب است.
صعود ۸۵ پله‌ای جایگاه جهاددانشگاهی در رتبه‌بندی اس‌آی‌آر

بر اساس این بررسی مراکزی مثل پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی، پژوهشکده ابن‌سینا، پژوهشکده علوم بهداشتی، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران، پژوهشگاه رویان و دانشگاه علم‌وفرهنگ نیز از زیر مجموعه‌های جهاددانشگاهی هستند که در این رتبه‌بندی حضور داشتند.

پژوهشگاه رویان و پژوهشکده‌های آن نیز برای اولین‌بار در این رتبه‌بندی حضور دارند. پژوهشگاه رویان که از سه پژوهشکده به نام‌های علوم تولیدمثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری تشکیل شده است با دو پژوهشکده تولید مثل و پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در این رتبه‌بندی حضور دارند.
پژوهشگاه رویان در رتبه هشتم کشور و 555 ام جهان قرار گرفته است. بهترین عملکرد این پژوهشگاه در بعد نوآورانه است. بعد نوآوری شامل پروانه ثبت اختراع، تأثیر فناورانه و دانش نوآورانه است.  

پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان در رتبه ششم کشور و 536 ام جهان با بهترین عملکرد در بعد نوآوری است که در این بعد در رتبه اول خاورمیانه قرار گرفته است. ضمناً پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان بهترین عملکرد را در میان سازمان‌های جهاددانشگاهی داشته است.

پژوهشکده تولید مثل پژوهشگاه رویان نیز در رتبه 27 ام کشور و 653 ام جهان قرار گرفته است. بهترین عملکرد این پژوهشکده نیز در بعد نوآوری است که در این بعد در رتبه دوم خاورمیانه قرار گرفته است.

دانشگاه علم‌و‌فرهنگ نیز به عنوان یکی از دانشگاه‌های زیرمجموعه جهاددانشگاهی، همانند سال‌های قبل با بهترین عملکرد در بعد نوآوری در این رتبه‌بندی حضور دارد. رتبه جهانی دانشگاه علم‌و‌فرهنگ نسبت به سال 2021، 43 پله صعود کرده و در جایگاه 653 ام جهان قرار گرفته است، که این امر نشان دهنده بهبود کلی رتبه جهانی مؤسسات ایران در سال 2022 است. اما رتبه کشوری این دانشگاه نسبت به سال قبل 11 پله نزول داشته و در جایگاه 27 ام کشور بالاتر از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل قرار دارد.

نحوه رتبه‌بندی SIR
رتبه‌بندی اس‌آی‌آر از سه شاخص تحقیقاتی، نوآوری و اجتماعی برای ارزیابی و رتبه‌بندی مؤسسات علمی- پژوهشی استفاده می‌کند. با بررسی پایگاه رتبه‌بندی مؤسسات و دانشگاه‌های SIR مشخص شد که 185 مؤسسه، دانشگاه، سازمان دولتی، مراکز پزشکی و غیرانتفاعی از ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند که نسبت به سال 2021، 24 مؤسسه به آن اضافه شده است. برترین مؤسسه ایران نیز همانند سال 2021 دانشگاه علوم پزشکی تهران است که با صعود 70 پله‌ای نسبت به سال گذشته، در رتبه 324 ام جهان قرار گرفته است. بهترین عملکرد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رتبه‌بندی در بعد تحقیقاتی است. بعد تحقیقات شامل تعداد مدارک علمی که در مجلات خود مؤسسه منتشر نشده، تعداد مجلات منتشر شده توسط مؤسسه، استخر استعداد علمی، انتشارات با کیفیت بالا، هم‌تألیفی بین‌المللی، دسترسی آزاد و  شاخص سرآمدی  است.

دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز همانند سال گذشته در رتبه دوم و سوم کشور قرار دارند. این دو دانشگاه به ترتیب در رتبه 402 و 497 جهان قرار گرفته‌اند که نسبت به سال گذشته به ترتیب صعود 80 و 64 پله‌ای داشته‌اند. این دو دانشگاه نیز در بعد تحقیقات بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند.

جدول 1، ده مؤسسه برتر ایران را نشان می‌دهد که براین اساس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهیدبهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب در رتبه چهارم تا دهم کشور قرار گرفته‌اند.

شکل 1، روند مؤسسات ایرانی را در رتبه‌بندی اس‌آی‌آر نشان می‌دهد که براین اساس، رتبه جهانی مؤسسات ایرانی نسبت به سال‌های قبل بهبود داشته است. بررسی میانه رتبه جهانی مؤسسات ایران نشان می‌دهد که این مؤسسات نسبت به سال گذشته صد پله صعود داشته‌اند. مؤسسات دولتی در رتبه‌بندی اس‌آی‌آر 2022 حضور بیشتری نسبت به دوره‌های قبل داشته‌اند.