رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خبر داد:

تکثیر گیاه استراتژیک عناب با استفاده از تکنیک کشت بافت در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

گیاه عناب با نام علمی Zizyphus jujuba درختی است که بلندی آن به ۲ تا ۸ متر و گاهی تا ۱۲ متر میرسد. میوه اش که عناب نامیده می شود به صورت شفت به رنگ مایل به قرمز ، شفاف (پس از رسیدن) به بزرگی یک زیتون و خوراکی است بوی آن ضعیف و طعمش لعابی و کمی شیرین و مطبو
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۱ کد : ۴۱۲۹۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ، دکتر رضا غفارزادگان، رئیس این پژوهشکده عنوان کرد: عناب در اکثر استانهای کشور به صورت پراکنده در حال کشت است اما در استانهای خراسان جنوبی، اصفهان، گلستان، مازندران، فارس، یزد، همدان و قزوین از وسعت بیشتری برخوردار است.همچنین این گیاه از جمله درختان مقاومی است که قابلیت رشد و تولید محصول در زمکینهای کم آب ، شور و سبک را دارا می باشد.
تکثیر گیاه استراتژیک عناب با استفاده از تکنیک کشت بافت در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

دکتر اردشیر قادری، مدیر گروه بیوتکنولوژی گیاهان دارویی این پژوهشکده در ادامه اظهار کرد: عناب آنگونه که شایسته است در کشور مورد توجه قرار نگرفته است که یکی از دلایل آن تکثیر کند و هزینه بر آن می باشد که مانع افزایش سطح زیر کشت آن با پایه های باکیفیت است. 
قادری با اشاره به اینکه یکی از روشهای کارآمد در رفع این محدودیت استفاده از تکنیک کشت بافت می باشد گفت:  در این راستا به منظور تدوین دانش فنی تکثیر درون شیشه ای گیاه دارویی عناب، ایجاد کلکسیون عناب در این پژوهشکده صورت پذیرفت.
قادری تاکید کرد پس از ایجاد کلکسیون عناب، با طراحی آزمایشات لازم دانش فنی تکثیر این گیاه ارزشمند تدوین گردید که تمام مراحل تکثیر آن از جمله، پرآوری، ریشه زایی و سازگاری که دارای چالش خاص خود است در این پژوهشکده انجام گردید. 

گفتنی است: غفارزادگان، در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به صدور مجوز تولید نهال های عناب های تکثیری گیاهان دارویی به روش کشت بافت از سوی موسسه تحقیقات سبز و گواهی بذر و نهال ، پژوهشکده گیاهان دارویی این امکان را دارد که با عنوان مرجع تولید کننده بذر و نهال گواهی شده گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی ، هم دانش فنی تولید و تکثیر این گیاه و هم پایه های تکثیری گواهی شده آن را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهد.