با همت پژوهشگران ایرانی تحقق یافت؛

تولید صنعتی و تجاری رنگ های خوراکی طبیعی توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی

پژوهشگران پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی با استفاده از مواد اولیه گیاهی موفق به تولید صنعتی و تجاری رنگ های خوراکی طبیعی شدند.
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۴ کد : ۴۱۰۷۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر فرشته حسینی معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در این خصوص گفت: دستیابی به دانش فنی " تولید صنعتی و تجاری رنگ های خوراکی طبیعی" با هدف حذف رنگدانه های سنتزی از صنایع غذایی و کاهش خروج ارز از کشور برای نخستین بار در کشور در سال ۱۳۹۲ توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی محقق شد. در حال حاضر این محصولات در سطح صنف، خانوار و صنعت با کلیه مجوزهای بهداشتی در حال ارایه هستند. اخیرا نیز صادرات این محصولات به فرانسه آغاز شده است.
تولید صنعتی و تجاری رنگ های خوراکی طبیعی توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی

وی درباره این محصول اظهارداشت: پایه این رنگ های طبیعی از مواد اولیه گیاهی مانند چغندر قرمز، ریزوم(ساقه زیرزمینی) زردچوبه، گیاهان سبز تولید شده است.

وی ادامه داد: محصولات تولیدی این مجموعه شامل کورکومین( زرد رنگ، نمونه فرموله شده به صورت محلول در آب و محلول در چربی، مشتق شده از گیاه curcuma longa)، کلروفیل( سبز رنگ، محلول در آب، مشتق شده از سبزینه گیاهان) و بتالائین( قرمز مایل به صورتی، محلول در آب، مشتق شده از Beta vulgaris) هستند.

وی به کاربردها و مصارف این محصولات اشاره کرد و گفت: این محصولات می توانند به عنوان رنگ دهنده انواع محصولات غذایی، دارویی، مکمل و آرایشی-بهداشتی با خواص فیزیولوژیک شامل آنتی اکسیدانی، جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و تقویت کننده سیستم ایمنی مورد استفاده قرار بگیرند.

وی"کمپلکس معلق کننده ذرات در نوشیدنی" را از دیگر محصولات این پژوهشکده عنوان کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: کمپلکس معلق کننده ذرات معلق دانش فنی است که می ‌تواند ذرات را بدون اینکه ویسکوزیته و غلظت محصولات افزایش پیدا کند با دانسیته های متفاوت داخل نوشیدنی ها به حالت معلق نگه دارد یعنی غلظت همان غلظت آب است اما این ذرات به حالت معلق در آن باقی می مانند.

حسینی افزود: این محصول به منظور معلق سازی یکنواخت ذرات و پالپ میوه ها در نوشیدنی و شربت تولید شده است؛ این محصول می تواند برای معلق سازی نوشیدنی هایی مانند تخم شربتی، خاکشیر، آلوئه ورا و زعفران مورد استفاده قرار بگیرد. سیالیت مناسب و عدم افزایش گرانروی و فاقد بو و طعم بودن از دیگر مشخصه این محصول محسوب می شود.

وی تولید میان وعده های( اسنک) حجیم غنی شده را از دیگر محصولات این پژوهشکده نام برد و در این خصوص نیز به سیناپرس گفت: این محصول نیز می تواند به صورت میان وعده با هدف غنی سازی رژیم غذایی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سیناپرس، وی به مشخصات فنی این محصول اشاره کرد و گفت: این محصولات فرموله شده حاوی غلات، حبوبات، دانه های روغنی و مغزها، فیبر رژیمی عاری از رنگ دهنده مصنوعی با پوشش طعم دهنده کم چرب و پروبیوتیک هستند.